ویرجین گلکتیک دومین پرواز فضاییاش را بههمراه یک مسافر انجام داد
در پرواز روز جمعهی هواپیمای فضایی ویرجین گلکتیک، بهجز خلبانان، یک مسافر هم حضور داشت تا به اولین مسافری تبدیل شود که توسط این شرکت به فضا برده میشود. بت موزس، آموزشدهنده فضانوردان ویرجین گلکتیک است که به همراه دو تن از خلبانان شرکت در پرواز اخیر حضور داشت. بت همچنین اولین زنی است که به همراه هواپیمای فضایی ویرجین گلکتیک پرواز میکند.
هواپیمای فضایی ویرجین گلکتیک، ویاساس یونیتی (VSS Unity)، طراحی شده تا مسافران خود را به لبهی آغازین فضا برساند تا برای چند دقیقه بیوزنی را تجربه کنند. اما ویرجین گلکتیک تا قبل از اواخر سال ۲۰۱۸، نتوانسته بود از جو زمین خارج شود. اما دسامبر (اواخر آذر) بود که ویاساس یونیتی توانست به ارتفاع ۸۲٫۷ کیلومتری دست پیدا کند که برای بسیاری همان نقطهی شروع فضا محسوب میشود. این اولین باری بود که پس از سال ۲۰۱۱، کسی از خاک ایالات متحده به فضا میرفت. به همین جهت، به دو خلبان اولین پرواز موفق ویرجین گلکتیک از سوی اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) نشان فضانوردی اهدا شد.
پرواز امروز از صحرای موهاوی در کالیفرنیا نشان داد که ویرجین گالکتیک توانایی تکرار پرواز تاریخی خود را دارد. ویاساس یونیتی معمولا در پروازهای خود به همراه هواپیمای حامل بزرگی به نام وایتنایتتو (WhiteKnightTwo) به ارتفاع ۱۳/۷ کیلومتری برده میشود و از آنجا با روشن کردن موتورهایش به ارتفاع حداکثری صعود میکند.
دو خلبان پرواز صبح امروز، دیو مکای و مایک ماسوچی هم موتور هواپیمای فضایی را روشن کردند و تا ارتفاع ۸۹٫۹ کیلومتری صعود کردند که بیشترین ارتفاع دستیافته توسط این وسیله نقلیه است. طی آزمایش امروز، قبل از اینکه هواپیمای فضایی ویرجین گلکتیک بالهایش را جابهجا کند و روی زمین فرود بیاید، به سرعتی سه برابر سرعت صوت دست پیدا کرد که برای این شرکت یک رکورد محسوب میشود.
سه سرنشین پرواز امروز ویرجین گالکتیک در یک قاب
این اولین باری بود که ویاساس یونیتی بهجز دو خلبان خود، نفر سومی را هم به فضا میبرد. بهگفتهی ویرجین گلکتیک، بت موزس که در طول این پرواز در کابین هواپیمای فضایی حاضر بود، برای لحظاتی از صندلی خود جدا شد تا محیط کابین مسافران و شرایط پرواز را بهتر ارزیابی کند. موزس مسئول آماده کردن مسافران برای پروازهای تجاری در آینده است و پرواز امروز میتواند خروجی ارزشمندی برای شرکت داشته باشد.
پرواز امروز نشان داد که ویرجین گلکتیک توانایی تکرار پرواز تاریخی خود را دارد
همانند آزمایش دسامبر، در پرواز اخیر نیز تعدادی از محمولههای پژوهشی ناسا از جمله پروژهای موسوم به «Flight Opportunity Program» به همراه ویاساس یونیتی به لبهی فضا رفتند. علاوهبر این، ویرجین گلکتیک بار اضافی را هم حمل میکرد تا بهتر شرایط وزنی پروازهای تجاری که همراهبا مسافران است را بررسی کند.
پرواز امروز، پنجمین پرواز آزمایشی ویاساس یونیتی بود. ویرجین گلکتیک گفته است که قصد دارد در طول سال به این پروازها ادامه دهد. درنهایت، ویرجین گلکتیک قصد دارد که محل انجام پروازهای خود را به فرودگاه اسپیس پورت آمریکا در نیومکزیکو منتقل کند، جایی که در آن پروازهای تجاری آینده خود را انجام خواهد داد.
همانطور که میدانید، برنامه نهایی شرکت ویرجین گلکتیک، فرستادن گردشکران فضایی به مدارهای نزدیک زمین برای پروازهایی چند دقیقهای است. گفته میشود که هزینه هر صندلی هواپیمای فضایی شرکت هم ۲۵۰ هزار دلار قیمتگذاری شده است. بااینحال، تاریخ رسمی اولین پرواز تجاری شرکت هنوز مشخص نشده، اما ریچارد برانسون، مؤسس ویرجین گلکتیک اعلام کرده که امیدوار است این پرواز در اوایل تابستان و احتمالا در سالگرد مأموریت تاریخی آپولو ۱۱ انجام شود.
نظرات