اسپیس ایکس انفجار کپسول دراگون را تایید کرد؛ علت حادثه همچنان نامعلوم
پس از هفتهها گمانهزنی، اسپیس ایکس سرانجام اذعان کرد که کپسول کرو دراگون در تاریخ ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) در جریان آزمایش پیشرانههای سامانهی فرار منفجر شد. بااینحال، علت بروز خرابی و انفجار فضاپیما هنوز معلوم نیست و هیچ جزئیات تازهای نیز دربارهی تاخیرهای احتمالی برنامهی خدمهی تجاری ناسا منتشر نشد.
بهگزارش شبکهی خبری سیبیاس نیوز، هانس کونیگزمن، نائب رئیس واحد ایمنی ساخت و پرواز اسپیس ایکس هفتهی گذشته در یکی از جلسات ناسا در گفتوگو با خبرنگاران گفت با توجه به برنامهی اسپیس ایکس برای پرتاب فضانوردان به فضا تا انتهای سال جاری میلادی، رویداد ناگوار اخیر بدون شک خبر خوبی محسوب نمیشود. هدف از جلسهی یادشده، بحث و گفتوگو دربارهی پرتاب بعدی دراگون محموله به ایستگاه فضایی بینالمللی بود؛ اما حادثهی مورد بحث که در جریان آن، کپسول کرو دراگون درست در آستانهی روشنسازی پیشرانههای موسوم به سوپردریکو منفجر شد، بر گفتگوهای جلسه سایه افکنده بود.
حادثهی ناگوار در ۳۱ فروردین در لندینگ زون ۱ در کیپ کاناورال و در جریان آزمایش زمینی بوسترهای سامانهی فرار فضاپیما به وقوع پیوست. بنابه گزارشها، کرو دراگون حین حادثه در شعلههای آتش سوخت و براثر آن دود مشکی و نارنجیرنگ غلیظی بر فراز محل آزمایش به هوا برخاست؛ بهنحوی که امکان تماشای آن از کیلومترها دورتر امکانپذیر بود. ناسا و اسپیس ایکس هردو به دلایل نامعلوم نسبت به این سانحه سکوت کرده بودند؛ اما کونیگزمن در جریان جلسهی اخیر اطلاعات تازهای در اختیار خبرنگاران گذاشت.
بهگفتهی کونیگزمن، آزمایشهای پیشرانههای مانور کوچکتر دراگون بهنام دریکو در همان روز حادثه بدون مشکل انجام شد. مسئولان آزمایش سپس تمرکز خود را به موتورهای بزرگتر فضاپیما بهنام سوپردریکو معطوف کردند که مجموعهای از هشت پیشرانهی مربوط به سامانهی فرار هستند. سپس در همین زمان بود که حادثهی ناگوار پیش آمد. کونیگزمن به سیبیاس نیوز گفت:
ما در جایگاه آزمایش، دراگون را روشن کردیم. فضاپیما همانطور که انتظار میرود، روشن شد و آزمایشها با پیشرانههای دریکو، موتورهای کوچکتری که روی دراگون محموله نیز موجود هستند را به اتمام رساندیم و سپس درست پیش از آنکه بخواهیم پیشرانههای سوپردریکو را روشن کنیم، نقصی بهوجود آمد و کپسول منفجر شد.
بهگفتهی نائب رئیس اسپیس ایکس، سانحه در لحظهای بسیار کوتاه پیش از روشنسازی سوپردریکو اتفاق افتاد؛ اما کونیگزمن از ارائهی جزئیاتی دربارهی علت خرابی خودداری و صرفا اعلام کرد که تحقیقات برای تعیین علت حادثه هماکنون درحال انجام است. وی بهعنوان مثال اشاره نکرد که آیا سفر کرو دراگون به ایستگاه فضایی بینالمللی در ماه اسفند ممکن است با خرابی کپسول ارتباطی داشته باشد یا خیر. بااینحال، کونیگزمن گفت پیشرانههای سوپردریکو احتمالا دلیل بروز نقص نبودهاند. بهگفتهی وی، اسپیس ایکس تابهامروز نزدیک به ۶۰۰ آزمایش را با پیشرانهها انجام داده است. کونیگزمن بهنقل از آسوشیتد پرس گفت هنگام فوران شعلهها، سامانهی احتراق که شامل باز و بستهشدن دریچهها و سامانههای تنظیم فشار است، فعال شده بود.
کپسول کرو دراگون تحت آزمایش شناوری در هوا در سال ۲۰۱۵
براساس اظهارات نائب رئیس اسپیس ایکس بهنظرمیرسد که مشکل از نظر وی احتمالا مربوط به فرایند احتراق فضاپیما است که در صورت درستی درواقع خبر خوبی خواهد بود. لولهکشی داخلی کپسول بهتعبیری میتواند راحتتر از پیشرانهها تعمیر شود؛ درحالیکه اگر موتورهای فضاپیما مشکل داشته باشند، رفع ایراد احتمالا به تغییرات اساسی نیاز خواهد داشت.
کونیگزمن همچنین از گمانهزنی دربارهی این مسئله خودداری کرد که آیا حادثهی انفجار ممکن است بر زمانبندی برنامهی پرتابها تأثیرگذار باشد یا خیر. دستاورد بزرگ بعدی اسپیس ایکس قرار بود در ماه ژوئن (خرداد یا تیر) با آزمایش سامانهی فرار اضطراری دراگون در حین پروازی غیرسرنشیندار رقم بخورد. اسپیس ایکس سپس قصد داشت نخستین پرواز سرنشیندار را با همراهی فضانوردان ناسا بهنامهای داگ هارلی و باب بنکن در ماه جولای (تیر یا مرداد) انجام دهد. بااینحال بهگفتهی کونیگزمن، نتایج تحقیقات برنامهی زمانی و هرگونه گام لازم بعدی را تعیین خواهد کرد. وی به نقل از اسپیسنیوز گفت:
درحال حاضر، تکمیل تحقیقات و برطرفسازی نقص درواقع تمرکز اصلی ما و بهطور قطع من است. با تمام این اوصاف امیدوارم تحقیقات بهسرعت انجام شود. من همچنین نمیخواهم برنامهی زمانی فعلی را بهطور کامل منتفی بدانم.
کونیگزمن در اظهارنظری امیدوارانه گفت هماکنون کپسولهای کرو دراگون بیشتری دردست ساخت هستند که میتوان تصور کرد یکی از آنها برای آزمایش سامانهی فرار مورد استفاده قرار گیرد. علاوهبر این، همانطور که بهتازگی شاهد بودیم، کپسولهای دراگون محموله که برای انتقال تجهیزات و تدارکات به ایستگاه فضایی بینالمللی بهکار میروند، تحت تأثیر حادثهی انفجار قرار نخواهند گرفت؛ زیرا این فضاپیماها به پیشرانههای سوپردریکو مجهز نیستند.
با تمام اینها، از هر جنبهای نگاه کنیم، انفجار کرو دراگون بهطور قطع خبر خوبی نیست. نسخهی مسافربری کپسول دراگون بهوضوح از مشکلی نامعلوم رنج میبرد که باید بهطور کامل رفع شود. رفع مشکل نیز نیازمند صرف زمان و هزینه خواهد بود؛ درنتیجه باید انتظار داشت که برنامهی ازپیش بهتعویقافتادهی خدمهی تجاری ناسا بیشازپیش بهتعویق بیفتد.
نظرات