اسپیس ایکس استارشیپ را برای نخستین بار بر فراز موشک سوپر هوی سوار کرد
در ادامهی روند سریع پیشرفتها در تأسیسات ساخت سامانهی پرتاب نسل بعدی اسپیس ایکس در تگزاس، نسخهی آزمایشی استارشیپ به نام «شیپ ۲۰» دیروز جمعه برای نخستین بار بر فراز نسخهی آزمایشی موشک سوپر هوی به نام «بوستر ۴» سوار شد. سامانهی پرتاب استارشیپ با نزدیک به ۱۲۰ متر ارتفاع، بلندترین و قدرتمندترین موشک ساختهشده به دست انسان محسوب میشود.
ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس در پاسخ به این سؤال در توییتر که به سوارشدن استارشیپ بر فراز سوپر هوی چه احساسی دارد، گفت: «رؤیا به حقیقت میپیوندد.» اسپیس ایکس با هدف حمل محموله و انسان به ماه و مریخ در حال ساخت استارشیپ است. نسخههای آزمایشی استارشیپ تقریبا ۵۰ متر ارتفاع دارند و از فولاد ضدزنگ ساخته میشوند. این فضاپیما بهعنوان مرحلهی فوقانی بر فراز موشک ۷۰ متری سوپر هوی سوار میشود.
اسپیس ایکس در طول سالهای گذشته چندین پرواز آزمایشی کوتاه را با نسخههای آزمایشی استارشیپ انجام داده است. گام بعدی در مسیر ساخت این فضاپیما، نخستین پرواز مداری است که احتمالا تا چند ماه آینده انجام خواهد شد. بر اساس برنامههای اسپیس ایکس که در ماه می افشا شد، استارشیپ از تأسیسات این شرکت در تگزاس پرتاب خواهد شد و در ساحل هاوایی فرود خواهد آمد.
اسپیس ایکس در ساخت استارشیپ و بوستر سوپر هوی و آمادهسازی این دو برای پرواز مداری، سرعتی خیرهکننده داشته است؛ اما رساندن استارشیپ به مدار، به اجازهی ادارهی هوانوردی فدرال نیاز دارد. این نهاد نظارتی پیش از صدور مجوز پرواز مداری، باید بررسی خود دربارهی وضعیت محیطزیستی مجتمع پرتاب اسپیس ایکس را به پایان برساند.
ازآنجا که سوارشدن استارشیپ بر فراز سوپر هوی، صرفا اقدامی آزمایشی برای آزمودن فرایند ادغام بود، دو موشک اکنون از یکدیگر جدا شدهاند. ایلان ماسک در پاسخ به این سؤال که گامهای بعدی چه خواهد بود، گفت به منظور آمادهسازی برای پرتاب، چهار اقدام اساسی باید در طول دو هفتهی آتی انجام شود.
به گفتهی ماسک، اسپیس ایکس باید واپسین کاشیهای محافظتی حرارتی را به استارشیپ بیفزاید و محافظ حرارتی را نیز به موتورهای رپتور در سوپر هوی اضافه کند. تکمیل کار روی مخازن ذخیرهسازی سوخت زمینی و افزودن بازوی بازیابیکنندهی سوپر هوی به برج پرتاب تازهساخت، دو اقدام دیگر محسوب میشوند.
سوپر هوی برخلاف فالکون ۹ که پس از پرتاب با اتکا به پایههای فرود روی زمین مینشیند، توسط بازوی برج پرتاب بازیابی میشود. همچنین مراحل فوقانی فالکون ۹ و فالکون هوی امکان بازیابی ندارند، درحالیکه استارشیپ بهعنوان مرحلهی فوقانی، موشکی مستقل محسوب میشود که پس از اتمام مأموریت به زمین بازمیگردد. هدف ایلان ماسک، تحقق چندبارمصرف بودن کامل با استارشیپ و تبدیل این فضاپیما به وسیلهای مشابه با هواپیمای تجاری با کمترین زمان ممکن بین هر پرواز است.
- اسپیس ایکس ۲۹ موتور رپتور روی موشک سوپر هوی نصب کرد
- اسپیس ایکس بهزودی موتورهای بوستر عظیم سوپر هوی را برای نخستین بار روشن میکند
یکی از مهمترین گامها برای تبدیل استارشیپ به موشکی کاملا چندبارمصرف، بهبود پایداری آن در مواجهه با حرارت سوزان ایجادشده هنگام بازگشت دوباره به جو زمین است. پاسخ اسپیس ایکس به این مشکل، کاشیهای حرارتی ششضلعی هستند. نیمی از بدنهی شیپ ۲۰ که هنگام ورود موشک به جو به سمت زمین خواهد بود، اکنون با هزاران قطعه از این کاشیها پوشیده شده است. به گفتهی ماسک، تقریبا ۹۸ درصد کار روی کاشیهای استارشیپ تمام شده و دو درصد باقیمانده، نمونههایی با شکل منحصربهفرد هستند که به ماشینکاری نیاز دارند.
با واگذاری قرارداد ۲٫۹ میلیارد دلاری ماهنشین برنامه آرتمیس به اسپیس ایکس در ابتدای امسال، سازمان فضایی آمریکا نیز اکنون به موفقیت استارشیپ چشم دوخته است. توماس زوربوکن، مقام ارشد مسئول مأموریتهای علمی ناسا به سیانبیسی گفت به نظارت بر روند ساخت استارشیپ ادامه میدهد. او در توییتر نوشت از سوار شدن استارشیپ بر فراز سوپر هوی هیجانزده و در انتظار تماشای پرواز آنها است. ماسک در پاسخ به مقام ناسا نوشت: «استارشیپ به دلیل اندازه و تواناییاش در بازگرداندن ابزارهای علمی حتی از اعماق فضا، انجام انواع کاملا جدیدی از مأموریتهای علمی را امکانپذیر خواهد کرد.»