نوترون، موشک بعدی راکت لب، پرتابگری چندبارمصرف برای رقابت با فالکون ۹ است

شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پرتابگر نسل بعدی شرکت راکت لب با نام نوترون موشکی سبک‌وزن و چندبارمصرف خواهد بود که از طراحی منحصربه‌فردی برای فرینگ محموله بهره می‌گیرد.
تبلیغات

پیتر بک، مدیرعامل راکت لب، پنجشنبه‌ی گذشته جزئیات تازه‌ای درباره‌ی برنامه‌های این شرکت برای ساخت موشک جدید نوترون ارائه داد. بک در ویدئویی جالب‌توجه، چشم‌انداز راکت‌لب از بهترین راه ساخت موشک چندبارمصرفی را به‌اشتراک گذاشت که می‌تواند برای دهه‌ها مقرون‌به‌صرفه باقی بماند. به‌گفته‌ی او، نوترون می‌تواند به‌عنوان موشکی برای استقرار منظومه‌های ماهواره‌ای و ماهواره‌های مدار زمین‌ثابت و حتی فضاپیمای میان‌سیاره‌ای به‌کار رود.

در طرح مفهومی کنونی، نوترون موشکی نسبتا کوتاه و چاق به‌نظر می‌آید و بک می‌گوید این شکل هم برای پرتاب و هم ورود دوباره به جوّ زمین طراحی شده است. راکت لب قصد دارد با استفاده از موشکی پهن‌شکل‌تر، اصطکاک جوّی حین بازگشت به زمین را افزایش دهد تا به سوخت کمتری برای کاهش سرعت نیاز باشد. ساختار موشک برای استحکام و وزن کمتر از فیبرکربن اختصاصی ساخته خواهد شد.

مرحله‌ی اول نوترون پایه‌های فرود ثابت خواهد داشت و موشک به‌جای فرود دور از ساحل، فقط در سایت پرتاب به زمین خواهد نشست. بک می‌گوید هزینه‌های فرود دریایی به‌وضوح بسیار زیاد است و هدف نهایی راکت لب به‌دست‌آوردن توانایی پرتاب نوترون و فرود و پرتاب دوباره‌ی آن در عرض ۲۴ ساعت است.

مرحله‌ی اول نوترون از هفت موتور موشکی جدید به نام «ارشمیدس» با سوخت متان و اکسیژن مایع نیرو خواهد گرفت. بک می‌گوید راکت لب به‌جای تلاش برای افزایش هرچه بیشتر قدرت، بر پایداری و چندبارمصرف‌پذیری موتور ارشمیدس تمرکز خواهد کرد. این شرکت به‌صورت داخلی در حال ساخت ارشمیدس است و قصد دارد قطعات سوزشی موتور را در سال ۲۰۲۲ آزمایش کند. هدف اولیه استفاده‌ی دوباره‌ی هر مرحله‌ی اول تا ده مرتبه است.

بک در گفت‌وگو با آرس‌تکنیکا، ساختارهای سبک‌وزن را برای تحقق اهداف یادشده ضروری دانست. او گفت: «اگر بتوانید تمام جرم را از سازه بیرون بکشید، آن‌گاه به تکانه‌ی ویژه‌ی بیش‌از‌حد و عملکرد بیش‌ازحد موتور نیاز نخواهید داشت.»

فرینگ محموله بازشدنی نوترون

مرحله‌ی فوقانی موشک نیز خصوصیاتی منحصربه‌فرد دارد. مرحله‌ی دوم چندبارمصرف نخواهد بود؛ درنتیجه تا حد امکان وزن کمتر خواهد داشت و برفراز مرحله‌ی اول معلق خواهد شد. این مرحله فقط از یک موتور ارشمیدس بهینه‌شده برای خلأ و مخازن سوخت و خود محموله تشکیل خواهد شد.

فرینگ محموله با بازشدن به چهار بخش مجزا، مرحله‌ی دوم را رها خواهد کرد و سپس پیش از فرود روی زمین به‌همراه مرحله‌ی اول، بسته خواهد شد. ساختار فرینگ محموله به‌طرز شگفت‌انگیز به موشک فیلم جیمز باند با نام فقط «دو بار زندگی می‌کنید» شباهت دارد؛ اما بک این تشابه را به‌کلی ناخواسته می‌داند. پیش‌بینی می‌شود نوترون در حالت چندبارمصرف، ظرفیت پرتاب هشت تُن محموله به مدار نزدیک زمین و ۱۵ تُن در حالت یک‌بارمصرف را داشته باشد.

بک به‌عنوان بخشی از ویدئو، آسیب‌دیدن فولاد و آلومینیوم (دو انتخاب محبوب برای ساختارهای موشک که به‌ترتیب برای پرتابگرهای استارشیپ و فالکون ۹ اسپیس ایکس به‌کار رفته است) براثر برخورد با جسم سخت نشان داد و مقاومت کامپوزیت کربن را با آن‌ها مقایسه کرد.

مانند تمام پیشرفت‌های موشکی، درباره‌ی زمان اتمام پروژه، به‌خصوص موشکی با ویژگی‌های بدیع و پیشرفت‌های فراوان داخلی قطعیت وجود ندارد. ابتدای امسال، بک گفت نوترون طبق زمان‌بندی در سال ۲۰۲۴ به سکوی پرتاب خواهد رسید؛ اما در ارائه‌ی اینترنتی اخیر خود به تاریخ پرتاب اولیه اشاره نکرد.

در مصاحبه با آرس‌تکنیکا، بک گفت براساس زمان‌بندی‌های داخلی شرکت، ۲۰۲۴ به‌عنوان سال پرواز آزمایشی تعیین شده است. بااین‌حال، او نمی‌خواهد تاریخ مشخصی برای پرتاب اعلام کند. بک از اعلام قیمت پرتاب برای مشتریان نوترون نیز خودداری کرد.

موشک بعدی راکت لب به بازار پرتابگرهای متوسط وارد خواهد شد و در آنجا با فالکون ۹ که ظرفیت حمل تقریبا دو برابر و کارنامه‌ای منحصربه‌فرد دارد، رقابت خواهد کرد. پرتابگر تران آر، موشک دردست ساخت شرکت رلتیویتی اسپیس، نیز دیگر رقیب نوترون محسوب می‌شود. ناگفته نماند این پرتابگر نیز با هدف چندبارمصرف‌پذیری کامل طراحی شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات