بوئینگ اولین پرتاب سرنشین‌دار فضاپیمای استارلاینر را به تعویق می‌اندازد

شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
فضاپیمای استارلاینر بوئینگ برفرار زمین
بوئینگ در فاصله‌ی چند هفته مانده تا انجام اولین ماموریت سرنشین‌دار فضاپیمای استارلاینر، دو مشکل جدی را در این وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی کشف کرده است.
تبلیغات

یکی از مقام‌های بوئینگ روز پنجشنبه گفت این شرکت پرتاب فضاپیمای استارلاینر در ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) را لغو می‌کند تا روی مشکلات تازه‌کشف‌شده‌ی این وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی تمرکز کند.

به‌گزارش ارز تکنیکا، مارک ناپی، قائم‌مقام و مدیر برنامه‌ی استارلاینر گفت دو مشکل فضاپیما پیش از تعطیلات آخر هفته‌ی روز یادبود در ایالات متحده کشف شد و شرکت، روزهای تعطیل را صرف بررسی آن‌ها کرد. پس از بحث‌های داخلی، بوئینگ تصمیم گرفت تا ماموریت آزمایشی پیش‌رو را که قرار است با حضور سونی ویلیامز و بری ویلمور، فضانوردان ناسا به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شود، به تاخیر بیندازد.

ظاهرا مشکلات استارلاینر که چندین هفته پیش از پرتاب فضاپیما برفراز موشک اتلس ۵ کشف شده‌اند، نسبتا جدی هستند. اولین مورد شامل «پیوندهای نرم» در مسیرهایی است که از استارلاینر تا چترهای نجات جریان دارند. بوئینگ پی برده است که این اتصالات به آن اندازه که قبلا تصور می‌شد، قدرتمند نیستند.

درطول پروازی معمولی، این پیوندهای غیراستاندارد مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما سامانه‌ی چتر نجات استارلاینر برای فرود آوردن ایمن خدمه در صورت از کارافتادن یکی از سه چتر نجات طراحی شده است. بااین‌حال به‌دلیل پایین‌‌تر بودن حد بار شکست این پیوندهای نرم، اگر یک چتر نجات از کار بیفتد، ممکن است مسیرهای بین فضاپیما و دو چتر نجات باقی‌مانده‌ی آن به دلیل فشار اضافی قطع شود.

معضل دوم به نوار پارچه‌ای شیشه‌ای P-213 مربوط می‌شود که به دور سیم‌کشی‌ها در سرتاسر فضاپیما پیچیده شده است. به‌گفته‌ی ناپی، ده‌ها متر از این دسته سیم‌ها در همه جای فضاپیما وجود دارند و از نوار به‌منظور حفاظت از آن‌ها در برابر شکستگی‌ها استفاده شده است. بااین‌حال درجریان آزمایش‌های اخیر مشخص شد که این نوار تحت شرایط خاصی در پرواز اشتعال‌پذیر است.

در سال ۲۰۱۴، ناسا دو ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرتاب بوئینگ و اسپیس ایکس را برای ساخت سامانه‌های حمل‌ونقل انسانی به ایستگاه فضایی انتخاب کرد. اسپیس ایکس اولین پرواز سرنشین‌دار خود را در سال ۲۰۲۰ انجام داد و از آن زمان تاکنون، ۹ ماموریت انسانی دیگر انجام داده است. درمقابل، بوئینگ تا به امروز دو پرواز آزمایشی بی‌سرنشین با استارلاینر انجام داده و قرار بود تا تابستان امسال اولین ماموریت سرنشین‌دار آزمایشی را پرتاب کند.

اکنون بعد از سال‌ها تاخیر مشخص نیست که «پرواز آزمایشی سرنشین‌دار» استارلاینر چه زمانی رخ خواهد داد. ناپی می‌گوید انجام این ماموریت در سال ۲۰۲۳ امکان‌پذیر است؛ اما ترجیح می‌دهد تاریخ دقیق ارائه ندهد.

بوئینگ چند هفته‌ی آتی را صرف کندوکاو عمیق‌تر مشکلات و شناسایی راهی برای رفع آن‌ها و سایر مسائل خواهد کرد. به‌عنوان مثال، ناپی گفت درحالی‌که بوئینگ مشغول آمادگی برای بارگیری سوخت در استارلاینر پیش از پرواز ماه ژوئیه بود، شیر مشکل‌دار دیگری پیدا کرد. شیرها همواره مشکلی دائمی در فضاپیمای استارلاینر بوده‌اند.

به احتمال زیاد استارلاینر دوباره شاهد تاخیر چشمگیر دیگری در پرواز بعدی‌اش خواهد بود. این مشکلات جدید احتمالا نگرانی ناظران خارجی را در مورد فرهنگ ایمنی بوئینگ افزایش می‌دهند. هفته‌ی گذشته، هیئت مشاوره‌ی ایمنی هوافضای ناسا از مدیران این سازمان خواست تا گروهی از کارشناسان مستقل را برای ارزیابی اطمینان‌پذیری استارلاینر تشکیل دهد.

درخواست هیئت ایمنی قبل از کشف مشکلات جدید ارائه شد. بدون شک کارشناسان ایمنی نگران این هستند که چرا چنین مشکلات مهمی تازه در آخرین هفته‌های منتهی به پرواز فضاپیما کشف شده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات