ناسا نگران است که مشکلات استارشیپ بازگشت انسان به ماه را به تأخیر بیندازد

یک‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویرسازی از فرود استارشیپ روی ماه
باتوجه‌به مراحل پیچیده‌ی پیش‌ رو برای تکمیل ساخت نسخه عملیاتی از استارشیپ ماه‌نشین، مأموریت آرتمیس ۳ ناسا ممکن در موعد مقرر پرتاب نشود.
تبلیغات

ناسا به‌طور‌فزاینده‌ای نگران است که باتوجه‌به میزان تلاش مورد‌نیاز برای آماده‌ساختن مدل ماه‌نشین فضاپیمای استارشیپ، این وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی به‌موقع برای مأموریت آرتمیس ۳ در اواخر سال ۲۰۲۵ آماده نباشد.

به‌گزارش اسپیس‌نیوز، ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ جیم فری، قائم‌مقام واحد ساخت سامانه‌های اکتشافی ناسا، در نشست مشترک هیئت مهندسی هوانوردی و فضایی آکادمی ملی و هیئت مطالعات فضایی گفت آرتمیس ۳ که اولین فرود انسان روی ماه را در بیش از نیم‌قرن گذشته رقم خواهد زد، در خطر به‌تأخیرافتادن از دسامبر‌۲۰۲۵ به زمانی نامعلوم در سال ۲۰۲۶ قرار دارد.

فری افزود ناسا نگران تعداد پرتاب‌هایی است که اسپیس ایکس باید به‌منظور آماده‌شدن برای آرتمیس ۳ انجام دهد. هر ماموریت ماه‌نشین استارشیپ به پرتاب خود ماه‌نشین و چندین استارشیپ سوخت‌رسان برای تامین سوخت ماه‌نشین در مدار زمین، پیش از عزیمت به سمت ماه نیاز دارد. پیش از انجام آرتمیس ۳، اسپیس ایکس باید استارشیپ را بدون سرنشین روی ماه فرود آورد و همچنین انتقال سوخت فوق‌سرد در مدار نزدیک زمین را آزمایش کند.

به‌گفته‌ی فری، انجام آن مأموریت‌ها نیازمند پرتاب‌های زیادی است. او گفت: «آن‌ها تعداد زیادی پرتاب در پیش دارند و این مسئله بدون تردید موجب نگرانی من درباره‌ی تاریخ دسامبر ۲۰۲۵ برای آرتمیس ۳ می‌شود.» این مدیر ارشد ناسا بعداً در پاسخ به پرسش مرتبط با زمان پرتاب آرتمیس ۳ گفت: «با مشکلاتی که اسپیس ایکس دارد، این مسئله واقعاً نگران‌کننده است. می‌توان تصور کرد که زمان پرتاب به ۲۰۲۶ موکول شود.»

جیم فری درباره‌ی «مشکلاتی» که گریبان‌گیر اسپیس ایکس است، دقیقاً توضیح نداد؛ اما درحال‌حاضر سامانه‌ی پرتاب استارشیپ و سوپرهوی پس از اولین پرتاب یکپارچه‌ی ناموفق در ۳۱ فروردین زمین‌گیر شده است. در آن پرتاب، موشک دچار ازکارافتادگی چند موتور حین پرواز شد و چهار دقیقه بعد از برخاست، سامانه‌ی توقف پرواز آن را در آسمان منهدم کرد.

ناسا گروهی را مسئول تحقیق درباره‌ی آخرین پرتاب استارشیپ کرده است و به‌گفته‌ی فری، اعضای این تیم به‌تازگی با یکی از مقام‌های اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) ملاقات کرده‌اند. او با اشاره به FAA گفت: «آن‌ها هر کاری که بتوانند، انجام می‌دهند؛ اما مجوز پرتاب را برای مأموریت بعدی بررسی می‌کنند.»

نه اداره‌ی هوانوردی و نه اسپیس‌ایکس هیچ‌کدام هنوز اطلاعات تازه‌ای از وضعیت تحقیقات یا زمان احتمالی دریافت مجوز برای پرتاب بعدی ارائه نکرده‌اند. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، اوایل ماه گذشته گفت این شرکت می‌تواند تا چند ماه آینده آماده‌ی پرتاب بعدی استارشیپ باشد؛ اما براساس مشاهدات از وضعیت سایت پرتاب استاربیس در بوکاچیکا، بعید به‌نظر می‌آید استارشیپ به این زودی‌ها دوباره از روی زمین برخیزد.

فری درباره‌ی ساخت مدل ماه‌نشین استارشیپ گفت تا وقتی این شرکت سوخت‌گیری فوق‌سرد در مدار زمین را آزمایش نکند، اسپیس ایکس و ناسا بررسی بسیار مهم طراحی موشک را به تعویق خواهند انداخت. هفته‌ی گذشته، اسپیس ایکس جدول زمانی به‌روزشده‌ای را دراختیار ناسا قرار داد؛ اما جزئیات آن را فاش نکرد.

فری در پایان تاکید کرد که اسپیس ایکس درنهایت استارشیپ ماه‌نشین را تحویل خواهد داد. او خاطرنشان کرد که ساختار قرارداد پرداخت ثابت سامانه‌ی فرود انسانی، ناسا را از خرج هزینه‌های اضافی محافظت می‌کند. وی گفت: «بااین‌حال واقعیت این است که اگر آن‌ها در زمانی که وعده داده‌اند، پرواز نکنند، داشتن قرارداد پرداخت ثابت هیچ مزیتی برایمان نخواهد داشت.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات