اسپیس ایکس از نسخه اصلاح‌شده بوستر سوپر هوی رونمایی کرد

شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
استارشیپ و سوپر هوی روی سکوی پرتاب در کنار دریا
نسخه اصلاح‌شده بوستر سوپر هوی دارای قطعه‌ای منفذدار در بالای خود است تا به استارشیپ امکان دهد حین اتصال به بوستر موتورهایش را روشن کند.
تبلیغات

اسپیس ایکس به جدیدترین نسخه‌ی اولیه‌ی موشک استارشیپ خود که برای پرواز آزمایشی در آینده نزدیک آماده می‌شود، سخت‌افزار جدیدی را افزوده است. استارشیپ، نسل بعدی سامانه‌ی حمل‌ونقل فضایی اسپیس ایکس، از دو عنصر کاملا چندبارمصرف تشکیل شده است: یک بوستر بزرگ مرحله‌ی اول که با نام سوپر هوی شناخته می‌شود و یک فضاپیمای مرحله‌ی فوقانی با نام استارشیپ.

دو موشک تا امروز فقط یک بار به همراه یکدیگر پرواز کرده‌اند. در آن پرتاب آزمایشی که ۲۰ آوریل از سایت استاربیس در جنوب تگزاس انجام شد، هدف فرستادن استارشیپ به دور زمین بود. بااین‌حال، استارشیپ و سوپر هوی طبق برنامه‌ریزی از هم جدا نشدند و اسپیس ایکس با ارسال فرمان انهدام خودکار، هر دو موشک را برفراز خلیج مکزیک منفجر کرد.

اسپیس ایکس از زمان انجام آن پرواز آزمایشی ناموفق، با هدف افزایش شانس موفقیت استارشیپ در پروازهای آتی، تغییرات متعددی را در طراحی آن اعمال کرده است. چشمگیرترین تغییر به سامانه‌ی جداسازی فضاپیما مربوط می‌شود. در ماموریت بعدی استارشیپ که با استفاده از نسخه‌های آزمایشی «بوستر ۹» سوپر هوی و «شیپ ۲۵» استارشیپ انجام خواهد شد، شاهد جداسازی مراحل به شکل کاملا متفاوت از یکدیگر خواهیم بود.

نمای نزدیک از قطعه منفذدار نصب‌شده در بالای بوستر سوپر هوی
میان‌مرحله منفذدار بوستر سوپر هوی

اسپیس ایکس ۱۸ اوت با اشتراک‌گذاری دو عکس از سخت‌افزار جدید سوپر هوی در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «میان‌مرحله‌ی منفذدار و سپر حرارتی در بالای بوستر ۹ نصب شده است. استارشیپ و سوپر هوی درحال ارتقا به‌منظور استفاده از شیوه‌ی جداسازی «مرحله‌بندی داغ» هستند؛ جایی که موتورهای مرحله‌ی فوقانی (استارشیپ) روشن می‌شوند تا آن را از بوستر دور کنند.»

ایلان ماسک در مصاحبه‌ای در ۲۴ ژوئن در ایکس به اشلی ونس، خبرنگار آمریکایی گفت: «پلاسمای فوق‌داغ موتورهای مرحله‌ی فوقانی باید تخلیه بشود. درنتیجه ما قطعه‌ای دریچه‌دار را به بوستر اضافه می‌کنیم تا به گازهای خروجی از موتورهای مرحله فوقانی امکان خروج بدهد و از انفجار موشک جلوگیری کند.»

استارشیپ و سوپر هوی در پیکربندی مرحله‌بندی داغ

ماسک افزود: «مرحله‌بندی داغ که معمولا در موشک‌های روسی استفاده می‌شود، می‌تواند ظرفیت بارگیری به مدار استارشیپ را تا ۱۰ درصد افزایش دهد.» مدیرعامل اسپیس ایکس می‌گوید پرواز بوستر ۹ و شیپ ۲۵ با همان اهداف پرواز قبلی انجام خواهد شد. اسپیس ایکس قصد دارد این پرتاب آزمایشی را به‌زودی انجام دهد؛ اما هنوز تاریخی اعلام نشده است.

درواقع برای آنکه دوباره استارشیپ را در آسمان ببینیم، باید در انتظار صدور مجوز اداره هوانوردی فدرال (FAA) باشیم. این سازمان هنوز درحال بررسی گزارش حادثه‌ی انفجار استارشیپ درجریان پرواز اولیه است. به‌گفته‌ی مقام‌های FAA، گزارش حادثه به هنگام تایید، اقدامات اصلاحی مورد نیاز برای انجام از سوی اسپیس ایکس را تعیین خواهد کرد. این شرکت پیش از آنکه مجوز پرتاب دوباره را به‌دست آورد، باید نگرانی‌های FAA را رفع کند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات