کپسول استارلاینر بوئینگ برای اولین بار فضانوردان را پرتاب کرد

رویای ناسا برای داشتن دو فضاپیمای مسافربری سرانجام محقق شد
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پرتاب فضاپیمای استارلاینر بوئینگ برفراز موشک اتلس ۵
پس از سال‌ها انتظار، فضاپیمای استارلاینر بوئینگ سرانجام با انجام اولین پرواز آزمایشی سرنشین‌دار خود برای ناسا، نقطه عطف بزرگی را رقم زد.
تبلیغات

به‌روزرسانی (چهارشنبه ۲۲:۳۰): استارلاینر، فضاپیمای جدید بوئینگ برای ناسا، سرانجام امروز چهارشنبه ۱۶ خرداد پس از سال‌ها انتظار با برخاستن از روی سکوی پرتاب پایگاه نیروی فضای کیپ کاناورال آمریکا، نقطه‌ی عطف مهمی را در پیشرفت صنعت فضای تجاری رقم زد.

بری ویلمور و سونی ویلیامز، فضانوردان کهنه‌کار ناسا که هردو خلبان‌های آزمایش سابق نیروی دریایی ایالات متحده با ۱۱هزار ساعت پرواز هستند، امروز طبق برنامه در ساعت ۱۸:۲۲ به وقت ایران سوار بر فضاپیمای استارلاینر و برفراز موشک اتلس ۵ پرتاب شدند. این اولین بار بود که موشک اتلس ۵ در تاریخ پرواز ۲۲ ساله‌ی خود، فضانوردان را به فضا پرتاب می‌کرد.

استارلاینر اکنون عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی است. در آنجا، فضاپیما به مدت تقریبا ۸ روز تحت مجموعه‌ای از آزمایش‌ها برای صدور تاییدیه‌ی پروازهای سرنشین‌دار عملیاتی قرار می‌گیرد. پهلوگیری استارلاینر با ایستگاه فضایی برای پنجشنبه حوالی ساعت ۱۹:۴۵ به وقت ایران برنامه‌ریزی شده است. این رویداد را می‌توانید در کانال یوتیوب ناسا تماشا کنید.

پرتاب موفقیت‌آمیز امروز، ناسا را سرانجام به هدفی که بیش از یک دهه پیش تعیین کرده بود، رساند: پرتاب دو فضاپیمای تجاری آمریکایی برای حمل‌ونقل فضانوردان این سازمان به ایستگاه فضایی بین‌المللی. طرح‌ریزی این هدف دست‌کم به سال ۲۰۰۶ باز‌می‌گردد؛ درنتیجه مسیر رسیدن به لحظه‌ی امروز بسیار چالش‌برانگیز و طولانی بوده است.

پرتاب موفقیت‌آمیز امروز، ناسا را سرانجام به هدفی که بیش از یک دهه پیش تعیین کرده بود، رساند

فضاپیمای اول ناسا، کرو دراگون اسپیس ایکس است که دقیقا چهار سال پیش با پرتاب باب بنکن و داگ هرلی، فصل تازه‌ای را در عرصه‌ی پروازهای فضایی انسانی گشود. استارلاینر نیز قرار بود بسیار زودتر به دراگون پیوندد؛ اما مجموعه‌ای از مشکلات متعدد درطول سال‌ها این فضاپیما را زمین‌گیر کرد. پرواز امروز نیز دراصل قرار بود ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) انجام شود؛ اما مجموعه‌ای از مشکلات فنی در موشک، فضاپیما و تجهیزات زمینی، موجب شدند تا لحظه‌ی موعود به امروز موکول شود.

اگر همه چیز در پرواز آزمایشی امروز به خوبی پیش برود، استارلاینر اولین خدمه‌ی رسمی از فضانوردانش را احتمالا در اوایل سال ۲۰۲۵ به ایستگاه فضایی حمل خواهد کرد. با توجه به اینکه انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی دست‌کم تا سال ۲۰۳۰ عملیاتی باشد، برنامه‌ی کنونی این است که تا آن زمان سه فضاپیمای مختلف (دو آمریکایی و یک روسی) فضانوردان را به آزمایشگاه مداری منتقل کنند. البته مشارکت روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی ممکن است زودتر از آن تاریخ به پایان برسد.

درنهایت استارلاینر کپسولی خصوصی است که مالکیت آن به‌طور کامل دراختیار بوئینگ است. درنتیجه این شرکت می‌تواند علاوه‌بر حمل فضانوردان ناسا، شروع به حمل گردشگران فضایی نیز کند. بااین‌حال، مقام‌های بوئینگ گفته‌اند فعلا می‌خواهند بر اجرای قرارداد خود با ناسا تمرکز کنند.

به‌روزرسانی (چهارشنبه ۱۵:۵۵): مهندسان ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ULA)، مشکل منجر به لغو پرواز در روز شنبه را که براساس توصیف ناسا، «ازکارافتادگی منبع توزیع برق» بود، یکشنبه حل کردند. اکنون قرار است تلاش بعدی برای پرتاب استارلاینر چهارشنبه ۱۶ خرداد در ساعت ۱۰:۵۲ به وقت محلی (۱۸:۲۲ به وقت ایران) انجام شود. پخش زنده زومیت تقریبا نیم‌ساعت پیش از پرتاب آغاز خواهد شد.

به‌روزرسانی (شنبه ۲۰:۱۸): سه دقیقه و ۵۰ ثانیه مانده به پایان شمارش معکوس، کامپیوتر زمینی توالی‌سنج پرتاب، لغو خودکار پرتاب را فعال کرد. علت وقوع این مشکل هنوز مشخص نیست و تا این لحظه جزئیات بیشتری ارائه نشده است. پنجره بعدی برای پرتاب یکشنبه ۱۳ خرداد گشوده می‌شود.

خبر اصلی (شنبه ۱۵:۱۹): پس از سال‌ها تأخیر و چندین بدبیاری در هفته‌های اخیر، بوئینگ بار دیگر آماده است تا اولین مأموریت سرنشین‌دار فضاپیمای استارلاینر خود برای ناسا را در پروازی آزمایشی به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد.

استارلاینر قرار است اولین فضانوردان خود را امروز شنبه ۱۲ خرداد در ساعت ۱۹:۵۵ به وقت ایران (۱۲:۲۵ به وقت محلی) برفراز موشک اتلس ۵ از مجتمع پرتاب فضایی ۴۱ در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب کند. در این مأموریت، فضانوردان ناسا شامل بری ویلمور و سونیتا ویلیامز در پرواز آزمایشی یک هفته‌ای به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام خواهند شد.

خدمه اولین ماموریت سرنشین‌دار فضاپیمای استارلاینر
بری ویلمور و سونیتا ویلیامز.

پخش زنده‌ی ناسا از پرتاب امروز که به‌طور رسمی «تست پرواز سرنشین‌دار» (CFT) نامیده می‌شود، از ساعت ۳:۴۵ به وقت ایران در کانال یوتیوب ناسا شروع می‌شود. شما کاربران زومیت می‌توانید از تقریباً یک ساعت پیش از پرتاب، پخش زنده را در همین صفحه تماشا کنید.

اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود، استارلاینر بوئینگ سرانجام فضانوردان را امروز به فضا پرتاب می‌کند، یک روز بعد در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو می‌گیرد و ۸ روز دیگر با فرود در بیابان جنوب غرب ایالات متحده به زمین بازمی‌گردد. پروازهای آزمایشی بدون سرنشین قبلی استارلاینر در منطقه‌ی نظامی حوزه موشکی وایت سندز در نیومکزیکو فرود آمدند.

ناسا استارلاینر بوئینگ را به‌عنوان یکی از دو وسیله‌ی حمل‌ونقل مسافربری برای پروازهای سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب کرده است. فضاپیمای دیگر، کرو دراگون اسپیس ایکس است که دقیقاً چهار سال پیش اولین پرواز سرنشین‌دارش را انجام داد. بااین‌حال استارلاینر سال‌ها از برنامه عقب است و در پنج سال گذشته فقط دو پرواز بدون سرنشین، شامل یک مورد ناموفق در دسامبر ۲۰۱۹ و یک مورد موفق در مه ۲۰۲۲ انجام داده است.

پرواز اخیر به‌دلیل مشکل نشتی چند بار به تعویق افتاد. در اولین تلاش برای پرتاب در ۶ مه، کشف نشتی در موشک اتلس ۵ موجب به تعویق‌افتادن پرواز شد. مهندسان نشت بعدی را بعداً در خود استارلاینر پیدا کردند. سرانجام بوئینگ و ناسا هفته‌ی گذشته برای بار دوم توافق کردند که استارلاینر در یکم ژوئن آماده‌ی حمل اولین فضانوردان خود است.

اسکادران هواشناسی ۴۵ام نیروی فضایی ایالات متحده که وضعیت آب‌وهوا برای پرتاب امروز را نظاره می‌کند، می‌گوید احتمال مطلوبیت شرایط جوی در زمان پرتاب ۹۰ درصد است. اگر پرتاب روز شنبه به هر دلیل لغو شود، فرصت‌های پرتاب پشتیبان در تاریخ‌های دوم، پنجم و ششم ژوئن در دسترس هستند. اگر این فرصت‌ها نیز از دست بروند، بوئینگ و ناسا باید دست‌کم ۱۰ روز برای جایگزینی باتری‌های ضروری فضاپیما صبر کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات