موشک استارشیپ چهارمین پرتاب نفس‌گیر خود را با موفقیت به پایان رساند

پنج‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
موشک استارشیپ درحال برخاستن از روی زمین در پرواز آزمایشی چهارم خود
استارشیپ در چهارمین پرواز آزمایشی یکپارچه خود توانست از ورود دوباره به جو زمین جان سالم به‌در ببرد و با موفقیت به سطح زمین بازگردد.
تبلیغات

چهارمین پرواز آزمایشی بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موشک ساخته‌شده تاکنون، به سفری تماشایی و میخکوب‌کننده تبدیل شد.

اسپیس ایکس امروز پنجشنبه ۱۷ خرداد در ساعت ۸:۵۰ صبح به وقت ساحل شرقی آمریکا (۱۶:۲۰ به وقت ایران)، با انجام چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ، موشک غول‌پیکرش را از تاسیسات استاربیس در جنوب تگزاس روانه‌ی فضا کرد.

امروز دو هدف اصلی برای پرواز تعیین شده بود: نزول مرحله‌ی اول موشک یا همان سوپر هوی به‌منظور فرود آبی نرم در خلیج مکزیک و ورود کنترل‌شده مرحله‌ی فوقانی یا همان استارشیپ به جو زمین. ‌آن‌طور که تصاویر پخش زنده نشان داد، استارشیپ و سوپر هوی هر دو موفق به فرود آبی شدند و تشویق و تحسین ناظران حاضر در اتاق کنترل ماموریت را برانگیختند.

دن هوات، سخنگوی اسپیس ایکس در پخش زنده از دفتر مرکزی اسپیس ایکس در هاوتورن کالیفرنیا گفت: «وقتی برخورد بوستر به آب را مشاهده کردیم، صدای تشویق در کل ساختمان به‌طرز واقعا دیوانه‌وار بالا رفت.» ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس ایکس نیز هیجان خود را در ایکس ابراز کرد: «فرود نرم موفقیت‌آمیز بوستر سوپر هوی استارشیپ!»

درهمین‌حال، به‌نظر می‌رسید که استارشیپ با وجود سوختگی واضح در یکی از باله‌هایش حین نزول به سمت زمین، موفق شد مانور فرود را انجام دهد. تصاویر پخش زنده نشان می‌داد که سپر حرارتی باله از بین رفته و لنز دوربین را با بقایای کنده‌شده پوشانده است. بااین‌حال، دوربین نصب‌شده روی استارشیپ با وجود چندین مرتبه قطع و بازگشت سیگنال، هر بار ثابت کرد که موشک زنده است.

دوربین نصب‌شده روی استارشیپ با وجود چندین مرتبه قطع و بازگشت سیگنال، هر بار ثابت کرد که موشک زنده است

ایلان ماسک بعدا در ایکس نوشت: «با وجود از دست‌دادن بسیاری از کاشی‌های حرارتی و باله‌ی آسیب‌دیده، استارشیپ توانست فرود نرم در اقیانوس انجام دهد. به پاس این دستاورد حماسی به تیم اسپیس ایکس تبریک می‌گویم!!»

کیت تایس، مدیر ارشد سیستم‌های مهندسی کیفیت اسپیس ایکس حین پخش زنده گفت: «سروصدا اینجا خیلی زیاد شد. احتمالا از زمان پرواز اول، این حجم از هیاهو را از جمعیت ندیده بودم.» تایس، هوات و جسی اندرسون، دیگر مهندس اسپیس ایکس در پخش زنده، فرود استارشیپ را با برشته‌کردن مارشمالو به‌وسیله‌ی فندکی به شکل استارشیپ جشن گرفتند.

فرود بوستر سوپر هوی در خلیج مکزیک.

اسپیس ایکس، موشک کاملا چندبارمصرف استارشیپ را به عنوان پیشرفتی انقلابی در پروازها و کاوش‌های فضایی می‌بیند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این فضاپیما به بشر امکان می‌دهد به ماه بازگردد و رد پای خود را تا مریخ و فراتر از آن گسترش دهد.

ناسا نیز به عملکرد انقلابی استارشیپ باور دارد. سازمان فضایی آمریکا این موشک غول‌پیکر را به عنوان اولین ماه‌نشین برای برنامه آرتمیس خود انتخاب کرده است. استارشیپ در ماموریت سوم آرتمیس که احتمالا تا پایان دهه‌ی جاری انجام خواهد شد، فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود خواهد آورد.

بااین‌حال، استارشیپ پیش از آنکه برای آن ماموریت مهم آماده شود، باید پروازهای آزمایشی بیشتری انجام دهد. فضاپیمای فولادی اسپیس ایکس شروع خوبی داشته و تا به امروز در هر یک از چهار پرواز خود، به پیشرفت‌های چشمگیر دست یافته است.

سه ماموریت قبلی استارشیپ در فروردین ۱۴۰۲، آبان ۱۴۰۲ و اسفند ۱۴۰۲ همگی از سایت استاربیس انجام شدند. اولین پرواز فقط چهار دقیقه پس از برخاست با پایانی زودهنگام مواجه شد؛ زیرا دو مرحله‌ی موشک طبق برنامه‌ریزی از یکدیگر جدا نشدند و اسپیس ایکس مجبور شد فرمان انهدام آن‌ها را صادر کند. استارشیپ در پرواز دوم تقریبا ۸ دقیقه پس از پرتاب با موفقیت فاز جدایی مراحل از یکدیگر را پشت سر گذاشت؛ اما پرواز باز هم به انفجار در میانه‌ی آسمان ختم شد.

تا پیش از پایان سال ۲۰۲۴ می‌توانیم چهار بار دیگر شاهد برخاست استارشیپ از روی زمین باشیم

جهش بزرگ استارشیپ در پرواز سوم رخ داد. در آن زمان، جداسازی مراحل به موقع اتفاق افتاد و سوپر هوی پیش از آنکه متلاشی شود، به محدوده‌ی ۵۰۰ متری از امواج خلیج مکزیک رسید. در همین‌حال، استارشیپ به سرعت مداری دست یافت و نزدیک به ۵۰ دقیقه در فضا پرواز کرد. فضاپیما درنهایت به دلیل ازکارافتادن سیستم کنترل واکنش، پس از چرخشی خارج از کنترل تسلیم گرمای ویرانگر ناشی از اصطکاک با جو شد.

اکنون در پرواز چهارم شاهد پیشرفت‌های بیشتری بودیم. سوپر هوی به سلامت روی آب فرود آمد و استارشیپ نیز کنترل خود را در کل پرواز حفظ کرد. یکی از مشکلات پیش‌آمده در ماموریت امروز، ازکارافتادگی یکی از ۳۳ موتور سوپر هوی در حین برخاست بود. هنگام فرود نیز از ۱۳ موتور مخصوص مانور فرود، یکی روشن نشد؛ اما به‌نظر می‌آمد که بوستر همچنان فرود نرم خود را بدون مشکل انجام داد.

ایلان ماسک پیش‌تر گفته بود که اسپیس ایکس قصد دارد در سال ۲۰۲۴ شش پرواز آزمایشی با استارشیپ انجام دهد. تاکنون دو پرواز در سال جاری انجام شده؛ درنتیجه تا پیش از پایان سال می‌توانیم چهار بار دیگر شاهد برخاست موشک غول‌پیکر از روی زمین باشیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات