ویدئو جدید استارشیپ، از تلاش احتمالی برای بازیابی بوستر موشک در پرواز بعدی خبر می‌دهد

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
استارشیپ برفراز سوپرهوی روی سکوی پرتاب در پس‌زمینه آسمان نارنجی
ویدئو جدید اسپیس ایکس علاوه بر نمایش صحنه‌های برجسته از پرواز چهارم استارشیپ، نوید تلاش برای بازیابی بوستر سوپرهوی را در پرواز پنجم این موشک می‌دهد.
تبلیغات

اسپیس ایکس در ویدئوی کوتاهی که پنجشنبه‌ی گذشته احتمالا به‌منظور گرامیداشت روز استقلال ایالات متحده در یوتیوب منتشر کرد، تصاویر تازه‌ای از آخرین تست پرواز موشک غول‌پیکر استارشیپ نمایش داد.

آزمایش اخیر استارشیپ که چهارمین پرواز یکپارچه‌ی این موشک به همراه بوستر سوپرهوی محسوب می‌شد، ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) انجام شد و در جریان آن، فضاپیمای نسل بعدی اسپیس ایکس بهترین عملکرد خود را ارائه داد. در طول پرواز، سوپرهوی به‌عنوان مرحله‌ی اول با موفقیت از استارشیپ جدا شد و در خلیج مکزیک فرود کنترل‌شده انجام داد.

استارشیپ به‌عنوان مرحله‌ی فوقانی نیز با ورود به فضا بی‌دردسر به دور زمین پرواز کرد و پس از ورود آتشین به جو زمین، در اقیانوس هند فرود آمد.

ویدئوی جدید بیشتر روی مرحله‌ی اول استارشیپ و بازگشت آن به زمین تمرکز دارد و تصاویر گرفته‌شده با دوربین نصب‌شده روی سوپرهوی و همچنین دوربین شناوری مجاور روی سطح دریا را نشان می‌‌دهد.

شاید جالب‌ترین نکته این باشد که اسپیس ایکس در پایان ویدئو، تصویری از برج پرتاب بزرگ استارشیپ در تاسیسات استاربیس در تگزاس جنوبی را نشان می‌دهد. دو بازوی افقی بزرگ روی برج یا به اصطلاح «چاپستیک» که به ‌منظور گرفتن مرحله‌ی اول استارشیپ در زمان بازگشت آن به سمت سکوی پرتاب طراحی شده‌اند، در پایان ویدئو به چشم می‌خورند.

درنهایت در تصاویر شبیه‌سازی‌شده‌ی پایانی، مرحله‌ی اول استارشیپ را درحال نزول به سمت برج پرتاب می‌بینیم و با عبارت «پرواز پنجم» مواجه می‌شویم.

ویدئوی اخیر نشان می‌دهد که اسپیس ایکس در تلاش است تا در پرواز آزمایشی بعدی خود که احتمالا اواخر تابستان انجام خواهد شد، بوستر سوپر هوی را بازیابی کند. بدون شک، پیش از تحقق این دستاورد، موانع فنی و قانونی مختلف باید از پیش‌رو برداشته شوند.

در روزهای پس از پرواز چهارم، ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس ایکس گفت هدف شرکت در پرتاب بعدی استارشیپ، تلاش برای بازیابی سوپر هوی است. بااین‌حال، کتی لودرز، مدیرکل استاربیس چندی پیش در گفتگو با ساکنان محلی تگزاس جنوبی گفت این تلاش ممکن است در پرواز پنجم رخ ندهد.

اما ویدئوی جدید حاکی از آن است که تلاش برای بازیابی سوپر هوی همچنان در پروز بعدی متحمل است. چنین فرودی هم از نظر بصری چشم‌ها را خیره خواهد کرد و هم برای برج پرتاب اسپیس ایکس به‌عنوان زیرساختی حیاتی، خطری حساب‌شده خواهد بود؛ زیرا بوستر سوپرهوی احتمالا با چندین تن سوخت اضافی متان و اکسیژن مایع در مخازن خود فرود خواهد آمد.

اگر اسپیس ایکس تصمیم بگیرد برای گرفتن سوپرهوی تلاش کند، باید مجوز پرتاب و ورود دوباره‌ی آن را از اداره هوانوردی فدرال آمریکا دریافت کند. با توجه به وجود چنین مانعی، احتمال نمی‌رود که پرواز پنجم تا پیش از پایان ماه اوت (۱۱ شهریور) انجام شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات