با این اپلیکیشن به دانشمندان در شناسایی سیاه‌چاله‌ها کمک کنید

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
مطالعه 2 دقیقه
سیاه چاله چیست
به کمک این اپلیکیشن می‌توانید به دانشمندان کمک کنید تا سیاه‌چاله‌های جدید کشف کنند.
تبلیغات

مجمع دانشمندان سیاه‌چاله‌ی هلند، در مأموریتی بزرگ برای کشف سیاه‌چاله‌های جدید هستند. با توجه به ماهیت گذرای نور ناشی از تولد سیاه‌چاله‌ها، دانشمندان اپلیکیشنی برای شناسایی سیاهچاله‌ها طراحی کرده‌اند که در آن، کاربران می‌توانند تصاویر بالقوه‌ی این اجرام را بررسی و به دانشمندان، در اولویت‌بندی مشاهدات تلسکوپی، کمک کنند.

تصاویری که در پایین مشاهده می‌کنید، توسط تلسکوپ‌های BlackGEM در شیلی جمع‌آوری شده‌اند. این تلسکوپ‌ها وقتی موج گرانشی را تشخیص می‌دهند، بلافاصله شروع به اسکن آسمان برای یافتن نور گذرا از «کیلونواها» می‌کنند. کیلونوا یا گران‌نواختر جرقه‌های درخشانی هستند که هنگام ادغام دو ستاره‌ی نوترونی برای تشکیل سیاه‌چاله ظاهر می‌شوند.

طبق توضیحات اپلیکیشن، نور حداکثر یک هفته دوام می‌آورد و در نتیجه، پیداکردن سریع محتمل‌ترین کاندیداها مهم است.

در قسمت آموزش اپلیکیشن آمده است که برخی اجسام و پدیده‌ها مثل ماهواره‌های مخابراتی یا تأثیر پرتوهای کیهانی بر آشکارساز یا بازتاب‌ها می‌توانند به نتیجه‌ی مثبت کاذب در مشاهدات منجر شوند.

تصویر سیاه سفید از سیاه چاله فضایی
Black Hole Finder

مجمع دانشمندان سیاهچاله هلند، از هوش مصنوعی پردازش تصویر، برای یافتن صحت عکس‌های خود و کاربران استفاده می‌کند. استیون بلومن، مدیر پروژه‌ی تلسکوپ‌ها، در بیانیه‌ای گفت: «افراد در شناسایی الگوها، بسیار بهتر از الگوریتم‌های ما عمل می‌کنند. حتی داده‌هایی که توسط کاربران تهیه می‌شوند، به رشد الگوریتم‌های هوش مصنوعی ما، برای درک هرچه بیشتر محیط کیهان و شناسایی بهتر منابع واقعی و کاذب و یافتن نزدیک‌ترین سیاه‌چاله‌ها، کمک بزرگی می‌کنند.»

اپلیکیشن Black Hole Finder توسط Pocket Science ساخته شده و برای سیستم‌عامل‌های iOS و اندروید و در نسخه‌ی وب، در دسترس است.

روش کار اپلیکیشن بدین صورت است که با ارائه‌ی سه تصویر از سه ستاره (یک عکس تازه‌گرفته‌شده، یک تصویر مرجع قدیمی‌تر و یک عکس ترکیبی برای نشان‌دادن تفاوت بین این دو، از کاربران می‌خواهد تصمیم بگیرند آیا عکس‌ها واقعی یا ساختگی هستند و اگر اطمینان ندارند، گزینه‌ی «نامعلوم» را انتخاب کنند.

در این پروژه، کاربران فرصت هیجان‌انگیزی برای کنترل مستقیم یک تلسکوپ حرفه‌ای را خواهند داشت. برای چنین کاری، ابتدا باید دانش و مهارت خود را در زمینه‌ی شناسایی اجرام آسمانی گذرا به اثبات برسانید. با کشف بیش از هزار جرم گذرا، به‌عنوان کاربر خبره شناخته می‌شوید و مجوز هدایت تلسکوپ برای شناسایی منابع گذرا (کمتر از ۱۶ ساعت) را دریافت خواهید کرد. یکی از مزایای مهم شرکت در پروژه‌ی مذکور، امکان مشارکت در پژوهش‌های علمی و قرار گرفتن نام شما به‌عنوان یکی از نویسندگان مقالات علمی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات