فضاپیمای جوس تأیید کرد زمین سکونت‌پذیر است

دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویر زمین از نگاه کاوشگر جوس
بله تیتر را درست خواندید. براساس داده‌های کاوشگر جوس (JUICE) زمین مواد لازم برای پشتیبانی از حیات را دارد.
تبلیغات

کاوشگر قمرهای یخی مشتری (JUICE) از آژانس فضایی اروپا سرانجام رهسپار منظومه‌ی سیاره مشتری شده است؛ اما این فضاپیما ۲۰ اوت هنگام دریافت کمک گرانشی از زمین، نگاهی گذرا به سیاره‌ی آبی انداخت و پیغام بسیار هیجان‌انگیزی را ارسال کرد: زمین واقعا سکونت‌پذیر است.

کاوشگر جوس که در آوریل ۲۰۲۳ پرتاب شد، حالا در مسیر سفر هشت‌ ساله‌اش در منظومه شمسی قرار دارد تا سیاره مشتری و قمرهای بزرگ یخی آن، یعنی گانیمید، کالیستو و اروپا را بررسی کند. دانشمندان گمان می‌کنند که این جهان‌ها میزبان اقیانوس آب مایع زیر پوسته‌های یخی خود هستند.

جوس در طول پرواز از کنار زمین در ۲۰ اوت توانست آب موجود در جو زمین و همچنین کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و سولفور را شناسایی کند. این عناصر که به اختصار CHNOPS نامیده می‌شوند، رایج‌ترین عنصرها در موجودات زنده هستند؛ در نتیجه دانشمندان می‌توانند تأیید کنند که پتانسیل حیات روی زمین وجود دارد.

تصویر کاوشگر JUICE از اقیانوس آرام
اقیانوس آرام از نگاه ابزار MAJIS جوس در طول پرواز از کنار زمین در ۲۰ اوت ۲۰۲۴. این تصویر از فاصله ۸۷۰۰ کیلومتری در سه طول موج متفاوت ثبت شده است.

با این‌حال شاید بگویید این را که می‌دانستیم؟ بله اما تیم جوس دلیل خوبی برای انجام این آزمایش‌ها دارند. جوس دو ابزار خود را در مانور پرواز از کنار زمین آزمایش کرد: طیف‌سنج تصویربرداری مشتری و قمرهایش (MAJIS) و ابزار موج زیرمیلی‌متری (SWI) که قادر به تشخیص علائم سکونت‌پذیری بودند. به گفته‌ی اولیور ویتاس، دانشمند پروژه‌ی جوس:

قطعا با نتایج این آزمایش شگفت‌زده نشدیم. در واقع اگر متوجه می‌شدیم زمین سکونت‌پذیر نیست نگران می‌شدیم؛ اما نتایج نشان می‌دهند ابزارهای MAJIS و SWI عملکرد موفقی روی سیاره مشتری خواهند داشت و به ما کمک می‌کنند قمرهای یخی و پتانسیل حیاتشان از گذشته تا امروز را بررسی کنیم.

وقتی جوس به مشتری برسد، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را روی قمرهای یخی آن انجام خواهد داد تا شرایط حیات را در آن‌ها بررسی کند؛ بنابراین اجرای آزمایش اولیه روی زمین که تنها جرم میزبان حیات منظومه شمسی است، بهترین راه برای اطمینان از عملکرد صحیح ابزارها بود.

جوس در طول مانور پرواز از زمین همچنین مجموعه‌ای از داده‌ها را درباره‌ی ترکیب جوی سیاره ما مثل اکسیژن، اوزون و کربن‌دی‌اکسید جمع‌آوری کرد. دانشمندان با بررسی غلظت اکسیژن به عنوان مبنایی برای مقایسه با منظومه مشتری، می‌توانند بگویند که آیا سطوح اکسیژن موجود در آنجا می‌تواند از فعالیت زیستی کنونی زمین پشتیبانی کند یا خیر.

بنابراین با اینکه سکونت‌پذیری زمین خبر جدید و شاید هیجان‌انگیزی نباشد، بررسی سیاره زمین از نگاه جوس به نوبه خود حائز اهمیت است. حالا پیش به سوی مشتری!

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات