فضاپیمای هرا پرتاب شد؛ آغاز ماموریت اروپا برای مطالعه سیارکی که ناسا منحرف کرد

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پرتاب فضاپیمای اروپایی هرا برفراز موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس
دو سال پیش، فضاپیمای دارت ناسا عمدا خود را به سیارکی کوچک کوبید تا مسیر آن را تغییر دهد. اکنون فضاپیمای هرا وظیفه دارد آثار این برخورد را مطالعه کند.
تبلیغات

اسپیس ایکس فضاپیمای سیارکی هِرا، متعلق به آژانس فضایی اروپا را با موفقیت پرتاب کرد. موشک فالکون ۹ این شرکت امروز دوشنبه در ساعت ۱۸:۲۲ به وقت ایران از ایستگاه نیروی فضایی آمریکا در کیپ کاناورال در ساحل فلوریدا، از روی زمین برخاست و تقریبا ۷۶ دقیقه بعد، مرحله‌ی فوقانی با انجام دو سوزش، فضاپیما را در مسیر میان‌سیاره‌ای قرار داد.

پرتاب امروز اولین پرواز فالکون ۹ از زمان ماموریت کرو ۹ به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی در ۲۸ سپتامبر بود. در آن ماموریت، مرحله‌ی فوقانی موشک پس از استقرار فضاپیمای کرو دراگون، درجریان سوزش نهایی برای خروج از مدار دچار نقص فنی شد.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) ۶ اکتبر اعلام کرد که اسپیس ایکس اجازه‌ی انجام پرتاب امروز را دارد؛ زیرا مرحله‌ی فوقانی موشک در مسیر فرار از زمین قرار دارد و از مدار خارج نخواهد شد. بااین‌حال، دیگر ماموریت‌های فالکون ۹ که نیازمند مانور خروج از مدار برای مرحله‌ی فوقانی هستند، هنوز اجازه‌ی پرواز ندارند.

پرتاب امروز بیست‌وسومین و آخرین پرواز بوستر B1061 بود. به‌گفته‌ی اسپیس ایکس، «عملکرد اضافی مورد نیاز برای رساندن محموله به مدار انتقال میان‌سیاره‌ای» مستلزم دورانداختن بوستر است. این بوستر اولین‌بار تقریبا چهارسال پیش در ماموریت کرو ۱ پرواز کرد و در ماموریت‌های کرو ۲، یک ماموریت حمل بار برای ایستگاه فضایی، پرتاب ماهواره‌های خصوصی و ۱۰ ماموریت استارلینک به‌کار رفت.

فضاپیمای هرا از دیدیموس، سیارک نزدیک زمین و دیمورفوس، قمر آن بازدید خواهد کرد. این دو سیارک دو سال پیش هدف فضاپیمای تغییر مسیر سیارک دوگانه یا به اختصار دارت بودند. در سال ۲۰۲۲، دارت عمدا با دیمورفوس برخورد کرد و با کاهش مدت زمان چرخش آن به دور دیدیموس، تکنیک «برخوردگر جنبشی» برای انحراف سیارک‌های بالقوه خطرناک را با موفقیت به نمایش گذاشت.

هرا اکنون به سراغ دیدیموس و دیمورفوس می‌رود تا با مطالعه‌ی آن‌ها از نزدیک، اثربخشی تکنیک برخوردگر جنبشی را بهتر درک کند و دریابد که دارت چگونه مسیر قمر کوچک را تغییر داده است. پاتریک میشل، پژوهشگر ارشد ماموریت، ۶ اکتبر در جلسه‌ی پرسش و پاسخ گفت: «هرا مانند کارآگاهی است که به صحنه‌ی جرم بازمی‌گردد.»

فضاپیمای ۱۰۸۱ کیلوگرمی هرا پیش از رسیدن به دیدیموس و دیمورفوس در اواخر سال ۲۰۲۶، در مارس ۲۰۲۵ از کنار مریخ پرواز خواهد کرد. هرا با استفاده از ۱۲ ابزار و در چند مرحله، دیدیموس و دیمورفوس را مطالعه خواهد کرد و به تد‌ریج به دو سیارک نزدیک خواهد شد.

مرحله فوقانی موشک فالکون ۹ در فضا و سیاره زمین در پس‌زمینه
تصویر مرحله فوقانی فالکون ۹ درطول ماموریت پرتاب هرا.
SpaceX

هرا همچنین دو ماهواره‌ی کوچک (کیوب‌ست) به‌نام‌های یوونتوس و میلانی را حمل می‌کند. یوونتوس مجهز به رادار برای بررسی درون سیارک‌ها است تا ساختار آن‌ها را مشخص کند و دریابد آیا آن‌ها تکه‌سنگ‌هایی جداشده از سیارک‌های دیگر هستند یا خیر. میلانی سطوح سیارک‌ها و ترکیب آن‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد تا دریابد آیا دیمورفوس از بقایای جداشده از سطح دیدیموس ساخته شده است یا خیر.

دو کیوب‌ست با تلاش برای فرود روی دیمورفوس به ماموریت‌‌هایشان پایان خواهند داد. ماموریت هرا نیز ممکن است با فرود روی دیدیموس به پایان برسد.

ماموریت هرا ۳۶۳ میلیون یورو هزینه داشت و به رویکرد توسعه‌ی سریع نیاز داشت. به‌گفته‌ی مقام‌های پروژه، بودجه‌ی این ماموریت تازه در اواخر سال ۲۰۱۹ تصویب شد. آلمان نقش اصلی را در پیشبرد ماموریت هرا داشت. والترز پلزر، مدیرکل آژانس فضایی آلمان در مصاحبه‌ای در ۶ اکتبر گفت آلمان به نقش هرا در دفاع سیاره‌ای و حمایتش از پیشرفت فناوری علاقه‌مند است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات