اسپیس ایکس در پیشرفتی خیره‌کننده، بوستر سوپرهوی را در پرتاب پنجم استارشیپ بازیابی کرد

یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مکازیلا، برج پرتاب استارشیپ بوستر سوپرهوی را در هوا گرفته است
اسپیس ایکس در دستاوردی غافلگیرکننده توانست در اولین تلاش برای بازیابی بوستر سوپرهوی در پرواز پنجم استارشیپ، موفق ظاهر شود.
تبلیغات

بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موشک ساخته‌شده تاکنون بار دیگر به پرواز درآمد و این بار توانست سالم به زمین بازگردد. اسپیس ایکس امروز یکشنبه در ساعت ۱۵:۵۵ به وقت ایران، استارشیپ، موشک غول‌پیکر خود را برای پنجمین بار از مرکز استاربیس در جنوب تگزاس پرتاب کرد و دقایقی بعد، نقطه عطف بزرگی را در مسیر آزمایش و تکمیل ساخت این موشک رقم زد.

اسپس ایکس در پرتاب آزمایشی امروز توانست به هدفی جسورانه دست یابد: بازیابی سوپرهوی، بوستر عظیم مرحله‌ی اول استارشیپ در محل پرتاب. تقریبا هفت دقیقه بعد از برخاست استارشیپ، بوستر سوپرهوی توانست با انجام مجموعه‌ای از مانورهای دقیق بوست‌بک و فرود، خود را به سمت جایگاه پرتاب هدایت کند. سپس دو بازوی مکانیکی یا به اصطلاح «چاپستیک» که به برج پرتاب متصل هستند، با رفتن به زیر گرید فین‌ها، سوپرهوی را در هوا گرفتند.

توضیح ویدئو: فرود دقیق بوستر سوپرهوی و رفتن در آغوش مکازیلا، برج پرتاب استارشیپ.

کیت تایس، مهندس ارشد سامانه‌های کیفیت اسپیس ایکس درحین گزارش پخش زنده در میان شادی و تشویق کارکنان اسپیس ایکس در دفتر مرکزی این شرکت در هاثورن کالیفرنیا، گفت: «این روز برای کتاب‌های تاریخ مهندسی است. این اتفاق واقعا دیوانه‌وار است! در اولین تلاش با موفقیت بوستر سوپرهوی را در برج پرتاب گرفتیم.»

بازیابی سوپرهوی موفقیتی بزرگ برای اسپیس ایکس محسوب می‌شود؛ زیرا تحقق جاه‌طلبی‌های بلندمدت این شرکت مستلزم آن است که استارشیپ و سوپر هوی بتوانند پس از هر پرتاب به‌سلامت فرود آیند و در عرض چند روز یا حتی چند ساعت برای پرتاب بعدی آماده شوند.

تحقق جاه‌طلبی‌های بلندمدت اسپیس ایکس مستلزم آن است که استارشیپ و سوپر هوی بتوانند پس از هر پرتاب به‌سلامت فرود آیند

گرفتن بوستر مرحله‌ی اول تنها هدف پرواز آزمایشی پنجم نبود. اسپیس ایکس همچنین قصد داشت مرحله‌ی فوقانی ۵۰ متری موشک یا همان استارشیپ را نیز با موفقیت به زمین بازگرداند. در پرتاب امروز، استارشیپ در مسیری زیرمداری مشابه پرتاب چهارم در ماه خرداد پرواز کرد و به اوج ارتفاع ۲۱۲ کیلومتری رسید. ظاهرا موشک به‌لطف تغییرات اعمال‌شده در محافظ حرارتی، ورود دوباره به جو را بهتر از پرواز قبلی تحمل کرد.

استارشیپ تقریبا ۶۶ دقیقه پس از برخاست، در اقیانوس هند فرود آبی انجام داد. بااین‌حال از آنجایی که قرار نبود بازیابی شود، چند ثانیه پس از فرود روی آب منفجر شد. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس دقایقی پس از فرود با انتشار پستی در ایکس نوشت: «استارشیپ دقیقا روی هدف فرود آمد. دومین هدف از دو هدف محقق شد.»

توضیح ویدئو: فرود مرحله‌ی فوقانی استارشیپ در اقیانوس هند.

کپی لینک

صدور مجوز در دقیقه ۹۰

اگر دست اسپیس ایکس بود، پرواز پنجم احتمالا دو ماه پیش انجام می‌شد. این شرکت پیش‌تر گفته بود که استارشیپ از نظر فنی در اوایل اوت‌ (اواسط مرداد) آماده‌ی پرتاب است. بااین‌حال، پرتاب‌های استارشیپ به مجوز اداره‌ هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) نیاز دارد و این سازمان پیش از دادن چراغ سبز، نیازمند زمان بیشتر بود. درواقع پیش‌تر اعلام شد که انتظار نمی‌رود مجوز پرتاب پنجم تا پیش از آذرماه صادر شود.

براساس استدلال FAA، از آنجایی که با تغییر پروفایل پرواز پنجم، ناحیه‌ی گسترده‌تری تحت‌تاثیر پرتاب قرار می‌گرفت، ارزیابی زیست‌محیطی استارشیپ به بازنگری نیاز داشت. اسپیس ایکس بعدا در پستی وبلاگی از روند زمان‌بر صدور مجوز ابراز نارضایتی کرد و تاخیر در پرتاب استارشیپ را اتفاق ناخوشایندی توصیف کرد که به‌طور مستقیم موقعیت آمریکا به‌عنوان رهبر در فضا را تهدید می‌کند.

بااین‌حال، کمتر از ۲۴ ساعت پس از پرتاب امروز، اداره هوانوردی فدرال مجوز بازنگری‌شده‌ی خود را برای استارشیپ صادر کرد. در سند تجزیه‌وتحلیل زیست‌محیطی که چند ساعت پیش از اعطای مجوز منتشر شد، آمده است که «هیچ آسیب ساختاری یا تاثیر چشمگیری ناشی از غرش‌های صوتی بر سازه‌های شخص ثالث پیش‌بینی نمی‌شود.»

مجوز اخیر به اسپیس ایکس اجازه می‌دهد تا دست‌کم یک پرتاب دیگر به نام پرواز ششم را با استفاده از همان پروفایل پرتاب قبلی انجام دهد. اسپیس ایکس ماه گذشته یکی از آزمون‌های معمول پیش از پرتاب به نام آزمایش سوزش ثابت را ماه گذشته انجام داد؛ درنتیجه می‌توان انتظار داشت که این شرکت، استارشیپ بعدی را نسبتا زودتر به پرواز درآورد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات