بزرگترین ابرماه سال در راه است؛ به تماشای ماه شکارچی بنشینید

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویرسازی از ماه کامل و سایه کمان روی آن به همراه برگ‌های پاییزی
ماه اکتبر که به شکارچی شهرت دارد، اولین ماه کامل پاییز خواهد بود و در ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر) طلوع می‌کند. این سومین و همچنین نزدیک‌ترین ابرماه ۲۰۲۴ است.
تبلیغات

ماه شکارچی اکتبر سومین ابرماه سال ۲۰۲۴ است که اواخر هفته‌ی جاری طلوع می‌کند. این ماه با قرارگیری در فاصله ۳۵۷،۳۶۴ کیلومتری از زمین، نزدیک‌ترین ماه کامل امسال محسوب می‌شود و به همین دلیل به ماه شکارچی امسال، ابرماه می‌گویند. ابرماه در دورترین نقطه‌اش از زمین، حدود ۳۰ درصد درخشان‌تر و تقریباً ۱۵ درصد بزرگ‌تر از ماه کامل به نظر می‌رسد.

ماه کامل اکتبر به‌طور رسمی پنجشنبه، ساعت ۰۷:۲۶ صبح به وقت شرقی (۱۴:۵۶ به وقت تهران) شروع به طلوع می‌کند و در بخش‌های مختلف زمین مشاهده می‌شود. طلوع ابرماه به وقت تهران ۱۷:۱۸ خواهد بود و در سمتی که صورت فلکی «حوت» (ماهی) قرار دارد، می‌توانید آن را ببینید.

ماه نارنجی رنگ درحال طلوع
عکاس: Mert Alper Deravis / Getty Images

ابرماه اکتبر، روز قبل و بعد نیز روشن و عظیم به‌نظر می‌رسد. ماه طی طلوع در حدود نیمه راه، بین زحل در سمت راست بالا و مشتری در سمت چپ پایین قرار خواهد گرفت. البته مشتری حدود یک ساعت پس از ماه کامل قابل مشاهده است. سه شب بعد، روز یکشنبه ۲۰ اکتبر (۲۹ مهر)، ماه همراه با مشتری طلوع می‌کند.

محبوب‌ترین نام برای ماه کامل اکتبر، ماه شکارچی است؛ زیرا ظاهر آن زمانی سیگنالی برای شکارچیان بود تا برای زمستان آینده آماده شوند. این نام ریشه‌ی «آنگلوساکسون» دارد، اگرچه به آن «ماه برگ‌ریزان» و «ماه خونین» نیز گفته می‌شود. نام دوم را نباید با ماه‌گرفتگی کامل قرمز با همین نام اشتباه گرفت.

ماه شکارچی اولین ماه کامل پاییز ۲۰۲۴ نیز خواهد بود. «اعتدال پاییزی» یکشنبه ۲۲ سپتامبر (اول مهر)، اندکی پس از طلوع ماه کامل «برداشت» در ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) رخ داد. اصطلاح برداشت (Harvest) به ماه کاملی اطلاق می‌شود که نزدیک به اعتدال پاییزی رخ می‌دهد.

برای ماه کامل بعدی باید منتظر ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) باشیم. این ماه که با نام‌های «ماه بیور»، «ماه یخبندان» و «ماه یخ‌زده» شناخته می‌شود، آخرین ابرماه ۲۰۲۴ خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات