اسپیس ایکس قصد دارد در سال ۲۰۲۵ مرحله فوقانی استارشیپ را نیز با مکازیلا مهار کند

پنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
بوستر سوپرهوی درحال بازگشت به سمت برج پرتاب استارشیپ
پس از موفقیت اسپیس ایکس در مهار بوستر سوپرهوی در پرتاب پنجم استارشیپ، این شرکت اکنون درصدد بازیابی مرحله فوقانی در پرواز آزمایشی بعدی است.
تبلیغات

اسپیس ایکس فعلاً قصد ندارد در زمینه‌ی مهار موفقیت‌آمیز موشک‌ها در میان هوا، به خود استراحت بدهد. این شرکت روز یکشنبه درجریان پنجمین پرواز آزمایشی ابرموشک استارشیپ خود، نقطه عطف بزرگی را رقم زد. تقریباً هفت دقیقه پس از برخاست موشک، بوستر مرحله‌ی اول، معروف به سوپرهوی به محل پرتاب خود بازگشت و به‌وسیله‌ی بازوهای «چاپستیک» مکازیلا، برج پرتاب استارشیپ در هوا مهار شد.

به‌گفته‌ی ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس ایکس، این شرکت قصد دارد در ماه‌های آینده همین کار را با فضاپیمای ۵۰ متری مرحله‌ی فوقانی، معروف به استارشیپ انجام دهد. ماسک روز سه‌شنبه در پستی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس گفت: «امیدواریم اوایل سال آینده، استارشیپ را نیز مهار کنیم.»

اسپیس ایکس درحال ساخت موشک استارشیپ با ارتفاع کلی ۱۲۲ متر است. استارشیپ که به‌طور کامل چندبارمصرف است، برای حمل انسان و بار به ماه و مریخ طراحی شده و در سایر ماموریت‌های فضایی نیز به‌کار خواهد رفت. تاکنون همه‌چیز در ساخت این موشک به‌خوبی پیش رفته است. به‌گفته‌ی اسپیس ایکس، دو پرواز آزمایشی اخیر استارشیپ در خرداد و مهرماه امسال، با موفقیت کامل همراه بودند.

اسپیس ایکس اکنون قصد دارد در یک یا چند پرواز آزمایشی آتی، مرحله‌ی فوقانی استارشیپ را به‌طور ایمن به زمین بازگرداند. در آخرین پرتاب، استارشیپ در اقیانوس هند فرود آمد. بااین‌حال، بازیابی استارشیپ احتمالاً در تمام ماموریت‌ها انجام نخواهد شد.

به‌عنوان مثال، اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، مرحله‌ی فوقانی استارشیپ فضانوردان را به سطح ماه و مریخ خواهد برد. در این ماموریت‌ها، استارشیپ باید به کمک پایه‌های فرود به‌صورت عمودی روی سطح آن اجرام فرود آید.

اما اسپیس ایکس همچنین درصدد انجام ماموریت‌های متعدد با استارشیپ به مدار زمین است؛ ازجمله به‌منظور تداوم ساخت منظومه‌ی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و کمک به سوخت‌گیری سایر استارشیپ‌هایی که عازم قلمروهای دوردست هستند. در این ماموریت‌ها استارشیپ پس از پرتاب با برج پرتاب بازیابی خواهد شد تا بتواند به سرعت آماده‌ی سفر دوباره به مدار زمین شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات