موشک جدید چین با طراحی شبیه به استارشیپ اسپیس ایکس رونمایی شد

سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
موشک سفید چینی در پس‌زمینه فضای سبز گسترده و آسمان آبی قرار دارد
طراحی جدید لانگ مارچ ۹ نشان می‌دهد که موشک سنگین در دست ساخت چین قرار است مثل استارشیپ دارای بالچه و مرحله فوقانی چندبارمصرف باشد.
تبلیغات

وقتی تقریباً یک دهه پیش، مقام‌های فضایی چین از طراحی اولین پرتابگر فوق‌سنگین این کشور رونمایی کردند، بوستری نسبتاً معمولی را به نمایش گذاشتند. آن موشک به‌طور کامل یک‌بارمصرف بود، سه مرحله داشت و بوسترهای سوخت جامد در دو طرف آن بسته شده بودند.

از آن زمان، چینی‌ها در پاسخ به موشک‌های چندبارمصرف ساخت اسپیس ایکس، در طراحی اولیه‌ی آن موشک که «لانگ مارچ ۹» نامیده می‌شود، تجدیدنظر کردند. دو سال پیش، چین این موشک را بازطراحی کرد تا مرحله‌ی اول چندبارمصرف داشته باشد.

اکنون براساس اطلاعات منتشرشده در نمایشگاه هوایی بزرگ در شهر جوهای، طراحی لانگ مارچ ۹ دوباره تغییر کرده و این‌بار، ظاهر آن به موشک در دست ساخت استارشیپ اسپیس ایکس، شباهت چشمگیر پیدا کرده است.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که موشک لانگ مارچ ۹ دارای یک مرحله‌ی اول کاملاً چندبارمصرف خواهد بود که از ۳۰ موتور YF-215 نیرو می‌گیرد. این موتورها از نوع احتراق مرحله‌ای جریان پر هستند و با سوزاندن متان و اکسیژن مایع، هرکدام نزدیک به ۴۰۰هزار پوند نیروی رانش تولید می‌کنند. برای مقایسه، ۳۳ موتور رپتور به‌کاررفته در مرحله‌ی اول استارشیپ که آن‌ها نیز از سوخت متان و اکسیژن مایع استفاده می‌کنند، هرکدام قادر به تولید تقریباً ۵۶۰هزار پوند نیروی رانش هستند.

طراحی جدید موشک چینی لانگ مارچ ۹
طراحی جدید لانگ مارچ ۹ در نمایشگاه هوایی جوهای رونمایی شد.

تصویر منتشرشده از طراحی جدید لانگ مارچ ۹، نشان می‌دهد که مرحله‌ی دوم چندبارمصرف این موشک با برخورداری از بالچه (فلپ) در انتها و میانه، شباهت بسیار زیادی به مرحله‌ی فوقانی استارشیپ دارد. براساس اطلاعات ارائه‌شده در نمایشگاه هوایی، چین قصد دارد این موشک را برای اولین‌بار در سال ۲۰۳۳، یعنی نزدیک به یک دهه‌ی دیگر به پرواز درآورد.

این اولین‌بار نیست که شاهد تقلید شرکت‌های چینی از اسپیس ایکس هستیم

در یک خبر مرتبط در هفته‌ی گذشته، «کازمولیپ»، استارتاپ فضایی شبه‌خصوصی چینی اعلام کرد که قصد دارد موشک کاملاً چندبارمصرف خود به نام «لیپ» را درطول چند سال آینده بسازد. ویدئوی منتشرشده از این موشک، نشان داد که شرکت چینی درصدد تقلید از روش مهار با چاپستیک برای بازیابی موشک است؛ یعنی همان رویکردی که اسپیس ایکس با موفقیت برای گرفتن استارشیپ درجریان پرواز آزمایشی این موشک به‌کار برد.

این اولین‌بار نیست که شاهد تقلید شرکت‌های چینی از اسپیس ایکس هستیم. ماه گذشته، ویدئویی از شرکت دیپ بلو ایرواسپیس، تلاش نافرجام برای فرود عمودی موشکی شبیه به فالکون ۹ را نشان داد. اسپیس پایونیر، دیگر استارتاپ فضایی چینی نیز قصد دارد نسخه‌ی کپی خود از موشک اسپیس ایکس را بسازد.

بخش دولتی و خصوصی چین درحالی‌ مشغول حرکت به سمت موشک‌های چندبارمصرف است که سیاستگذاران آمریکایی قاطعانه ناسا را مجبور کرده‌اند تا به ساخت موشک فوق‌العاده گران و یک‌بارمصرف «اسپیس لانچ سیستم» (SLS) ادامه دهد. این امر موجب مصرف بودجه‌ی ناسا می‌شود، این سازمان را از حرکت به سمت فناوری‌های پیشرفته‌تر بازمی‌دارد و ممکن است موجب عقب‌افتادن برنامه فضایی غیرنظامی آمریکا در رقابت با چین شود.

ناسا و آژانس‌های فضایی چین درحال‌حاضر وارد دومین مسابقه‌ی فضایی شده‌اند. هردو کشور ائتلاف‌های بین‌المللی برای کاوش در منطقه‌ی قطب جنوب ماه و درنهایت احداث پایگاه در آنجا تشکیل داده‌اند. از آنجایی که مکان‌های مناسب در قطب جنوب، به‌ویژه آن‌هایی که نزدیک به دهانه‌ها هستند و احتمالاً به آب قمری دسترسی دارند، محدود است، پیروزی در مسابقه‌ی پیش‌رو برای پیشبرد جاه‌طلبی‌های فضایی بلندمدت بسیار مهم است.

چین قصد دارد برای ماموریت‌های قمری اولیه‌ی خود، موشکی معمولی‌تر به نام لانگ مارچ ۱۰ را به‌کار بگیرد و سپس برای پشتیبانی از عملیات‌های بزرگ‌تر قمری در آینده، به موشک چندبارمصرف لانگ مارچ ۹ تکیه کند.

اگر هدف نهایی ساخت سکونتگاه‌های قمری باشد، برنده‌ی واقعی کشور یا سازمانی نیست که اولین فضانوردان را روی سطح ماه قرار می‌دهد؛ بلکه هرکس بتواند موشک‌های سنگین چندبارمصرف بسازد و برنامه‌ای برای بهره‌برداری از ظرفیت انقلابی این موشک‌ها اجرا کند، پیروز واقعی خواهد بود. با توجه به آنکه استارشیپ هم‌اکنون به موشکی واقعی تبدیل شده، ایالات متحده فعلاً پیشتاز رقابت است.

اما مسابقه هنوز در ابتدای مسیر است و برنده‌ی واقعی سال‌ها بعد مشخص خواهد شد. رونمایی از طراحی جدید لانگ مارچ ۹ نشان می‌دهد چین به خوبی به چگونگی رسیدن به خط پایان واقف است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات