شرکت فضایی خصوصی چینی درصدد اعزام گردشگران به فضا در سال ۲۰۲۷ است
شرکت چینی «دیپ بلو ایرواسپیس» درحال ورود به کسبوکار گردشگری فضایی است. این شرکت که در استان شرقی جیانگسو چین قرار دارد، بهتازگی اعلام کرد میخواهد در سال ۲۰۲۷ شروع به فرستادن گردشگران فضایی به فضای زیرمداری کند.
قیمت هر بلیت ۱٫۵ میلیون یوآن (حدود ۲۱۰هزار دلار آمریکا با نرخ ارز کنونی) است. دیپ بلو در بیانیه خود گفت با این قیمت، «مشتریان تجربهای بسیار فراتر از احساس کوتاه بیوزنی را دریافت خواهند کرد. آنها وسعت و رمز و راز جهان را تجربه خواهند کرد و مناظر باشکوه فراتر از زمین را شاهد خواهند بود. این سفر فضایی همهجانبه است و برای یک عمر فراموشنشدنی باقی میماند.»
به گزارش اسپیسداتکام، بیانیهی دیپ بل همچنین شامل تصاویری از سیستم پرواز فضایی زیرمداری این شرکت است. این سیستم ترکیبی از موشک و کپسول چندبارمصرف، مشابه «نیو شپرد» شرکت «بلو ارجین» است که تاکنون هشت پرواز زیرمداری سرنشیندار انجام داده و آخرین مورد آن در ۲۹ اوت بود.
نیو شپرد میتواند شش مسافر را در خود جای دهد. این افراد چند دقیقهای بیوزنی را تجربه میکنند و در طول پروازی که از زمان پرتاب تا فرود کپسول ۱۰ تا ۱۲ دقیقه طول میکشد، زمین را در برابر سیاهی فضا مشاهده میکنند. مأموریتهای زیرمداری دیپ بلو احتمالاً مشابه خواهند بود.
بلو ارجین یکی از دو شرکتی است که مشتریان را در ازای پول به فضای زیرمداری فرستاده است. شرکت دیگر «ویرجین گلکتیک» است که هواپیمای فضایی دارد. این هواپیما در قسمت زیرین هواگردی بزرگتر نصب، سپس در میانهی آسمان از آن جدا میشود و تا نزدیکیهای مرز فضا صعود میکند و درنهایت برای فرود روی باند به زمین برمیگردد. ویرجین گلگتیک درحال حاضر برای هر صندلی ۴۵۰هزار دلار هزینه میکند. بلو ارجین هنوز قیمت بلیتهای خود را اعلام نکرده است.
- چین طرح مفهومی موشکی مشابه با استارشیپ اسپیس ایکس را رونمایی کرد6 اردیبهشت 00مطالعه '3
- تاریخسازی فضانوردان اسپیس ایکس: اولین پیادهروی فضایی خصوصی جهان انجام شد22 شهریور 03مطالعه '4
شرکت دیپ بلو ایروسپیس همچنین درحال ساخت یک موشک زیرمداری چندبارمصرف به نام نبولا-۱ است. اوایل ماه گذشته، ویدئویی هیجانانگیز از تلاش نبولا-۱ برای فرود روی زمین پس از پرواز به ارتفاع بالا منتشر شد؛ اما سرعت فرود بیش از حد موشک موجب انفجار آتشین آن روی سکو شد.
دیپ بلو در بیانیهی خود گفت: «ترکیب فضاپیما-موشک در سال ۲۰۲۶ برای اطمینان از ایمنی و اطمینان سفرهای سرنشیندار زیرمداری تحت دهها آزمایش قرار میگیرد و تجاریسازی سفرهای زیرمداری را در سال ۲۰۲۷ بهطور رسمی آغاز میکند.»
دیپ بلو ایروسپیس تنها شرکت چینی نیست که به بازار گردشگری فضایی چشم دارد. CAS Space، شرکت وابسته به آکادمی علوم چین نیز درحال کار روی یک وسیله نقلیهی زیرمداری سرنشیندار است که اگر همهچیز طبق برنامه پیش برود، ممکن است طی چند سال آینده پرتاب شود.