تسلا و SK Hynix مذاکره می‌کنند؛ قرارداد ۷۲۵ میلیون دلاری خرید SSD برای دیتاسنترهای خودروساز آمریکایی

شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
دیتاسنتر مایکروسافت آژور
ظاهراً تسلا قصد دارد از SSD سازمانی ساخت SK Hynix در سرورهای هوش مصنوعی خود استفاده کند.
تبلیغات

طبق گزارش منابع غیررسمی، تسلا برای خرید SSD سازمانی به ارزش تقریبی ۷۲۵ میلیون دلار درحال مذاکره با SK Hynix است. این SSD‌ها برای ابررایانه‌های هوش مصنوعی تسلا که از پردازنده‌های Dojo بهره می‌برند، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در صورت نهایی‌شدن مذاکرات، قرارداد مذکور می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین خریدهای SSD در تاریخ باشد. به‌هرحال گزارش مذکور رسمی نیست و نمی‌توان با اطمینان کامل درمورد آن نظر داد.

جزئیات زیادی درمورد توافق‌نامه‌ی میان تسلا و SK Hynix وجود ندارد، اما گزارش Korea Economic Daily به شرکت تابعه‌ی Solidigm از SK Hynix اشاره می‌کند که دستگاه‌های ذخیره‌سازی سازمانی تولید می‌کند. درحال‌حاضر، Solidigm تنها تولیدکننده‌ی eSSD در جهان به‌شمار می‌رود که می‌تواند با درایو D5-P5336 خود حدود ۶۱٫۴۴ ترابایت داده را ذخیره کند. این درایو به‌طور خاص برای ذخیره‌سازی حجم عظیمی از داده‌هایی که برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌شوند، طراحی شده است. گزارش مذکور به‌طور مستقیم به مذاکره برای خرید eSSD اشاره نمی‌کند، اما واضح به‌نظر می‌رسد که تسلا برای آموزش هوش مصنوعی خود به حجم عظیمی از فضای ذخیره‌سازی و تراکم ذخیره‌سازی قابل‌ توجهی نیاز دارد.

تسلا مانند سایر شرکت‌ها، مدل‌های هوش مصنوعی خود را آموزش می‌دهد و هزینه‌های هنگفتی را صرف سخت‌افزار می‌کند. تسلا در اواخر آگوست (مرداد و شهریور ۱۴۰۳)، خوشه‌ی هوش مصنوعی Cortex خود را با ۵۰,۰۰۰ پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا H100 و ۲۰,۰۰۰ پردازنده‌ی هوش مصنوعی Dojo معرفی کرد که برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) مورد استفاده قرار خواهند گرفت. هنوز نمی‌دانیم کدام دستگاه ذخیره‌سازی در سرورهای مبتنی‌بر H100 استفاده می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد سرورهای مبتنی‌بر Dojo از SSD سازمانی ساخت SK Hynix استفاده خواهند کرد.

همان‌طور که ایلان ماسک مدیرعامل تسلا اشاره می‌کند، سرورهای این شرکت با ۲۰,۰۰۰ پردازنده‌ی Dojo، برای آموزش هوش مصنوعی که مشکلات دنیای واقعی را حل می‌کند مورد استفاده قرار خواهند گرفت. به‌طور خاص انتظار می‌رود از سرورهای Dojo برای آموزش قابلیت رانندگی کاملاً خودکار (FSD) تسلا استفاده شود که یکی از مزیت‌های رقابتی خودروهای آن به‌شمار می‌رود.

درحالی‌که هنگام صحبت درمورد ابررایانه‌های هوش مصنوعی، بیشترین تمرکز روی پردازنده‌های هوش مصنوعی و پردازنده‌های گرافیکی و مصرف انرژی آن‌ها است، فضای ذخیره‌سازی نیز به همان اندازه برای آموزش مدل‌های بزرگ اهمیت دارد. درواقع فضای ذخیره‌سازی کند می‌تواند سرعت کلی آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را کاهش دهد، درحالی‌که درایوهای پرمصرف می‌توانند هزینه‌های فرایند مذکور را افزایش دهند. نهایی‌شدن قرارداد با تسلا برای تأمین‌ SSD‌های مورد نیاز این شرکت برای SK Hynix موفقیت بزرگی محسوب خواهد شد و می‌تواند به‌عنوان اثبات برتری فناوری‌های ذخیره‌سازی آن‌ها عمل کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات