چرا مایکروسافت به فکر ساخت سرفیس گو افتاد
مایکروسافت بهتازگی از تبلت سرفیس گو رونمایی کرده است که نسخهای ارزانقیمت از سری خانواده سرفیس برای رقابت با تبلتهای ارزان و کوچک به شمار میرود. بدون شک محبوبیت نسخههای کوچک خانواده آیپد بر عرضه تبلت جدید مایکروسافت بیتأثیر نبوده است. اکنون کاربران علاقهمند به سری سرفیس میتوانند با بودجه کمتری صاحب یک تبلت پایینرده مبتنی بر ویندوز شوند. اما سؤال اینجا است که چرا مایکروسافت به یکباره تصمیم به عرضه چنین محصولی گرفت؟ آن هم در شرایطی که این شرکت در گذشته تمایل بیشتری به عرضه محصولات گرانقیمت و بالارده با نوآوریهای فراوان داشته است. برای یافتن این پاسخ در ادامه مطلب همراهبا زومیت باشید.
ممکن است بسیاری از کاربران عرضه یک تبلت ۱۰ اینچی مبتنی بر پردازنده پنتیوم را امری مضحک قلمداد کنند و تمایل بیشتری به محصولاتی با سختافزار قدرتمندتر اما قیمت بیشتر نشان دهند. اما در هر صورت دسته کاربرانی نیز پیدا میشوند که توانایی خرید یک تبلت سرفیس یا سرفیسبوک را ندارند اما علاقه بسیاری به تجربه استفاده از این سری دارند. مایکروسافت توانسته است با معرفی سرفیس گو چنین طیفی از مشتریان را هدف قرار دهد که تاکنون از سرفیسها بینصیب بودند. درست است که چندین غول سختافزاری با مایکروسافت همکاری بسیار نزدیکی دارند؛ اما هیچیک از آنها تاکنون محصولی ارزانقیمت با ویژگیهای نه چندان قوی اما کاربرپسند و برازنده معرفی نکرده بودند. در یک کلام میتوان گفت که مایکروسافت توانسته بازار جدیدی را برای دستگاههای مبتنی بر سیستمعامل ویندوز به وجود آورد.
کاربران بدون درنظرگرفتن نسخههای متعدد آیپد، با انبوهی از تبلتهای مبتنی بر ویندوز شرکتهای گوناگون نیز مواجه هستند. چنین محصولاتی ممکن است برای مقاصد مختلفی همانند تجاری و اداری یا آموزشی در نظر گرفته شده باشند و حتی برچسب قیمت ۱۸۹ دلاری نیز یدک بکشند. اما مایکروسافت همچنان اعتقاد دارد که خریداران محصولات ویندوزی بیشتر به سوی دستگاههای ساخت خودش تمایل پیدا خواهند کرد. در گذشتهای نه چندان دور تمرکز خالق ویندوز، روی سختافزار بهروز و قدرتمند محصولات سرفیس بود تا بتواند ابتکارهای جدید خود را به همراه تازهترین ابزارهای سختافزاری، پیادهسازی کند. اما مسیر اکنون این شرکت به سوی تنوع بیشتر محصولات سوق پیدا کرده است. حال دیگر تنها تبلتهای گرانقیمت در دسترس خریداران نیست و طیف بیشتری برای انتخاب وجود دارد. حال افراد بیشتری میتوانند با هزینه کمتری نسبت به گذشته تجربهای از محصولات مایکروسافت داشته باشند. همچنین امکان دارد این طیف به مشتریان وفاداری در آینده تبدیل شوند که به سوی محصولات گرانقیمتتر کوچ میکنند.
سرفیس گو با توجه به قیمت مناسب ۳۹۹ دلاری، میتواند تجربه به نسبت کاملی را در اختیار کاربران قرار دهد. این تبلت در چندین مدل با نسخههای گوناگون از ویندوز عرضه میشود. بعضی از آنها بهصورت پیشفرض با نسخه Home یا S Mode ویندوز ۱۰ عرضه میشوند که کاربران S Mode میتوانند به رایگان سیستمعامل خود را به Home ارتقا دهند. همچنین نسخه دیگری با ویندوز ۱۰ پرو نیز وجود خواهد داشت که قابلیت تبدیل به S Mode را نیز دارد. وقتی این تبلت از حالت S Mode استفاده نمیکند، قادر خواهد بود تا برنامههای ۳۲ بیتی و سایر اپهای موجود روی فروشگاههای مایکروسافت را اجرا کند.
البته ارزان بودن سرفیس گو به قیمت از دست رفتن برخی از قابلیتها به دست آمده است. برای مثال مایکروسافت برنامه Office 365 را بهصورت پیشفرض روی این محصول نصب نکرده است و قابلیت Autopilot نیز در آن وجود ندارد. در سوی دیگر اگر سازنده چنین قابلیتهایی را روی محصولش قرار میداد میتوانست مانور تبلیغاتی بیشتری روی آنها انجام دهد و کاربران بیشتری را به بهانه نرمافزارهای از پیش نصب شده، ترغیب به خرید تبلت جدیدش کند.
در گذشته محصولات ارزانقیمت ویندوزی بیشتر متعلق به قشر دانشآموزان پایههای ابتداییتر به شمار میرفت. اما هماکنون سرفیس گو میتواند بسیار فراتر از گذشته ظاهر شود و توسط طیفهای گوناگونی مانند خردهفروشیها، بانکها، سازندگان و سایر کسب و کارها مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از کسب و کارها همچنان امور خود را روی برنامههای ۳۲ بیتی ویندوز انجام میدهند و شاید به همین دلیل است که مایکروسافت تصمیم گرفته تا از پردازنده نه چندان قدرتمند پنتیوم بهجای تراشههای ARM استفاده کند.
مدیران مایکروسافت اعلام کردند که درسهای بسیاری از عرضه سرفیس ۳ گرفتند و همین نکات موجب شکلگیری ایده سرفیس گو نیز شد. یکی از مهمترین آنها نیاز کاربران به اتصال LTE داخلی بود. آیا همه کاربران به چنین فناوری نیاز دارند یا تنها موجب افزایش قیمت تمام شده محصول میشود؟ به همین دلیل مایکروسافت در نظر دارد نسخههای بیشتری از سرفیس گو را از پاییز پیشرو معرفی کند که برخی از آنها از اتصال LTE نیز بهره میبرند. همچنین ممکن است نسخهای با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی SSD نیز معرفی شود که از LTE نیز پشتیبانی کند. البته در حال حاضر عرضه تبلتی با چنین مشخصاتی تأیید نشده است. در پایان باید گفت که خانواده سرفیس بهعنوان یک کسبوکار کوچک جانبی در سالهای اخیر برای مایکروسافت درآمدزایی میکرده است اما هماکنون با وسیعتر شدن طیف محصولات و افزایش حق انتخاب مشتریان میتواند اهمیت بیشتری نزد مایکروسافت پیدا کند.