مقایسه گلکسی تب S9 اولترا با آیپد پرو ۱۲٫۹ و سرفیس پرو ۹؛ برترین تبلت‌های بازار

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
مطالعه 8 دقیقه
مقایسه گلکسی تب S9 اولترا با آیپد پرو ۲۰۲۲ و مایکروسافت پرو ۹
در این مقاله جدیدترین تبلت غول‌پیکر سامسونگ یعنی گلکسی تب S9 اولترا را در مقابل آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی و سرفیس پرو ۹ قرار خواهیم داد؛ برنده کدام است؟
تبلیغات

سال گذشته شاهد رونمایی از مدل اولترا از سری تبلت‌های Tab S بودیم. گلکسی تب S8 اولترا به‌علت بهره‌مندی از نمایشگر ۱۴٫۶ اینچی، یکی از بزرگ‌ترین تبلت‌های بازار به‌شمار می‌رود که حداقل از این نظر، هیچ رقیبی را درمقابل خود نمی‌بیند.

اما از آن‌سو که با تبلتی حرفه‌ای طرف هستیم، رقبایی چون آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی و سرفیس پرو ۹ برای حریف تازه‌کارِ کره‌ای خود دندان تیز کرده‌اند؛ دستگاه‌هایی که به‌علت بهره‌مندی از سیستم عامل‌های پیشرفته‌ای چون iPadOS و ویندوز، برای مبارزه تا دندان مسلح هستند!

عکس لایف‌استایل از سه گلکسی تب S9 اولترا در کنار هم

هر سه تبلتِ حاضر در این مقایسه در ظرفیت ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت حدودی یکسان به‌فروش می‌رسند؛ با این تفاوت که تبلت ردموندی‌ها در مدل مجهز به تراشه Core i7-1255U به‌جای ۸ گیگابایت رم، به ۱۶ گیگابایت رم مجهز شده است. با این پیش‌زمینه به‌سراغ مقایسه تبلت تازه معرفی شده‌ی گلکسی تب S9 اولترای سامسونگ با نماینده‌های اپل و مایکروسافت می‌رویم.

طراحی

گلکسی تب S9 اولترا درمقایسه با نسل پیشین خود تغییرات ظاهری چندانی را تجربه نکرده و کره‌ای‌ها همچنان نماینده خود را با ابعاد ۲۰۸٫۶ × ۳۲۶٫۴ میلی‌متر روانه بازار کرده است.

نماینده سامسونگ را باید یکی از باریک‌ترین تبلت‌های بازار بدانیم؛ چراکه باوجود ضخامت ۵٫۵ میلی‌متری، حتی آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نیز با ضخامت ۶٫۴ میلی‌متری خود، یارای نزدیک شدن به کهکشانی کره‌ای‌ها را ندارد. ضخیم‌ترین بدنه در این مقایسه به سرفیس پرو ۹ تعلق می‌گیرد که تنها اندکی از ۱ سانتی‌متر کمتر و برابر با ۹٫۴ میلی‌متر است.

عکس لایف‌استایل از گلکسی تب S9 اولترا

با قرار دادن ابعاد بزرگ گلکسی تب S9 اولترا درکنار ضخامت اندک آن، احتمالا اولین سوالی که در ذهنتان ایجاد می‌شود این است که آیا این بدنه می‌تواند درمقابل خم شدن مقاومت کند؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌کنیم تا آزمون مقاومت گلکسی تب اس ۸ اولترا را مشاهده کنید.

اما بزرگ‌ترین تغییر تب S9 اولترا با نسل پیشین و دیگر رقبا را باید مقاومت آن دربرابر مایعات بدانیم؛ سامسونگ با دریافت گواهی IP68 برای تبلت خود، موفق شده تا مقاومت ۳۰ دقیقه‌ای آن تا عمق ۱٫۵ متری آب را تضمین کند.

حدود ۹۱ درصد از پنل جلوی دستگاه را نمایشگر ۱۴٫۶ اینچی آن دربر گرفته است؛ درحالی‌که این عدد در آیپد پرو معادل ۸۵٫۵ درصد و در سرفیس پرو ۹ نیز به ۸۴ درصد می‌رسد. درنظر داشته باشید که این دو مدل از نمایشگرهای ۱۳ اینچی استفاده می‌کنند و تب ‌S9 اولترا تقریبا ۱۰۰ سانتی‌متر مربع فضای بیشتری دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

اما تفاوت عمده دیگر، به نسبت صفحه متفاوتِ نماینده سامسونگ مربوط می‌شود. مایکروسافت و اپل برای ایجاد فضای بیشتر و باتوجه به کاربری دستگاه که عموما به‌صورت افقی استفاده می‌شود، تصمیم گرفته‌اند تا از نسبت ۴:۳ استفاده کنند؛ درحالی که سامسونگ همچنان به استفاده از نسبت نمایشگر ۱۶:۹ متعهد است. درچنین شرایطی نمایشگر آیپد و سرفیس، پیکسل‌های افقی بیشتری را دراختیار کاربر قرار می‌دهند. افزون‌براین دردست گرفتنِ تبلت‌هایی با نمایشگر ۴:۳ به‌مراتب آسان‌تر از نمونه‌های مجهز به نمایشگر ۱۶:۹ خواهد بود.

تایپ با سرفیس پرو ۹ با کیک استند

اما نسبت ۱۶:۹ تنها شامل نکات منفی نمی‌شود و باخود ویژگی‌های مثبتی را نیز به‌همراه دارد. برای مثال هنگام تماشای فیلم در این نمایشگرها، نوار سیاه بالا و پایین کمتری را مشاهده خواهید کرد که ارتباط مستقیمی با تجربه لذت‌بخشِ تماشای فیلم خواهد داشت.

پنل OLED تب S9 اولترا وضوحی برابر با ۲۹۶۰ × ۱۸۴۸ پیکسل دارد و با درنظر گرفتن ابعاد آن، تراکم پیکسلی ۲۳۹ پیکسل‌براینچ را رقم می‌زند؛ ازاین‌رو نماینده کره‌ای‌ها از این حیث پس از پنل LCD سرفیس پرو ۹ با وضوح ۱۹۲۰ × ۲۸۸۰ پیکسل (267ppi) و آیپد پرو با پنل mini-LED و وضوح ۲۷۳۲ × ۲۰۴۸ پیکسل (265ppi)، در پله سوم قرار می‌گیرد.

درانتها باید به نرخ‌نوسازی پنل‌ها اشاره کنیم که در هر سه تبلت برابر با ۱۲۰ هرتز است. متاسفانه برخلاف آنچه در گوشی‌های هوشمند دیده می‌شود، تبلت‌های حاضر در این مقایسه از پنل با نرخ‌نوسازی متغیر پشتیبانی نمی‌کنند و برای کاهش مصرف انرژی، تنها می‌توانند میان دو حالت ۶۰ و ۱۲۰ هرتز جابه‌جا شوند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

کهکشانی غول‌پیکر سامسونگ نسخه ۵٫۱ از پوسته اختصاصی One UI به‌همراه اندروید ۱۳ را اجرا می‌کند که برای تبلت‌ها ویژگی‌های مختلفی را باخود به‌همراه دارد.

همانطور که گفته شد سرمایه‌گذاری اپل در iPadOS و اجرا کردن ویندوز دسکتاپ توسط سرفیس پرو ۹ باعث شده تا اندرویدِ گلکسی تب S9 اولترا آنطور که باید و شاید حرفه‌ای به‌نظر نرسد؛ اما سامسونگ پا را از توانایی‌های اندروید فراتر گذاشته است تا نسخه‌ای پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تر از اندروید را ارائه کند.

همانند دو رقیب دیگر، گلکسی تب S9 اولترا نیز برای مدیریت اپلیکیشن‌های درحال‌اجرا از نواروظیفه شناور کمک می‌گیرد و تقسیم صفحه و اجرای برنامه‌ها در این قالب نیز در سریع‌ترین حالت ممکن (کشیدن آیکن از نوار وظیفه و رها کردن آن در صفحه) انجام می‌شود!

کاربر درحال کار با گلکسی تب S9 اولترا

سامسونگ همچنین با تعبیه ویژگی نرم‌افزاریِ DeX در تبلت‌های خود، محیطی شبیه به دسکتاپ ویندوز را به‌ارمغان می‌آورد که در آن برنامه‌ها اجازه اجرا در پنجره‌های جداگانه را دارند. درحقیقت نسخه تبلت One UI را باید تلفیقی از iPadOS و ویندوز بدانیم که امکان ایفای نقش هرکدام به‌صورت جداگانه نیز وجود دارد.

در سوی دیگر، ویندوز ۱۱ با اینکه تغییرات متعددی را برای بهبود تعامل لمسی دستگاه دریافت کرده است، اما همچنان دراین‌زمینه ضعیف‌تر از One UI یا iPadOS عمل می‌کند و بهتر است به‌همراه سرفیس یک کیبورد نیز تهیه کنید. اتفاقی که تاثیر قابل‌توجهی در قیمت تمام‌شده سرفیس پرو ۹ خواهد داشت.

سخت‌افزار

کره‌ای‌ها برای تامین قدرت تبلت خود از قدرتمندترین تراشه دنیای اندروید استفاده یعنی Snapdragon 8 Gen 2 کرده‌اند؛ تراشه‌ای ۸ هسته‌ای که با فرآیند ساخت ۴ نانومتری TSMC ساخته شده است. درکنار نام تراشه پسوندی تحت‌عنوان «for Galaxy» نیز به‌چشم می‌خورد که یعنی CPU و GPU آن از کلاک بالاتری استفاده می‌کنند؛ درنتیجه می‌توان انتظار عملکردی به‌مراتب بهتر از نسخه وانیلای Snapdragon 8 Gen 2 را داشته باشیم.

نسخه سفارشی Snapdragon 8 Gen 2 برای گلکسی S23

در سوی دیگر میدان، آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچیِ اهالی کوپرتینو با تراشه M2 یکه‌تازی می‌کند؛ دقیقاً همان تراشه‌ای که ابتدا در مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی و مک‌بوک ایر به‌کار گرفته شده بود. ردموندی‌ها اما با رویکردی متفاوت و شبیه به دنیای دسکتاپ‌ها، تبلت خود را به‌همراه ۳ تراشه مختلف شامل تراشه SQ3 مایکروسافت، Core i5-1235U اینتل و Core i7-1255U به‌عنوان قوی‌ترین نسخه، عرضه می‌کند.

Apple M2

درصورتی که بخواهیم تراشه‌های سه تبلت حاضر در این مقایسه را به‌ترتیب معرفی کنیم، مقام اول به M2 اپل اختصاص پیدا می‌کند؛ در رده‌های بعدی Core i7-1255U و Core i5-1235U اینتل و سپس Snapdragon 8 Gen 2 کوالکام و SQ3 مایکروسافت قرار می‌گیرند.

بنابراین بااینکه Snapdragon 8 Gen 2 قدرت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند اما همچنان برای رسیدن به تراشه M2 اپل، چه درزمینه قدرت پردازش CPU و چه GPU، راه درازی را درپیش دارد.

بااینکه مایکروسافت، سرفیس پرو ۹ را در نسخه پایه با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و ۸ گیگابایت رم عرضه می‌کند، اما مدل مجهز به تراشه Core i7-1255U به‌همراه ۱۶ گیگابایت رم، از قیمتی مشابه با مدل ۸/۱۲۸ گیگابایتِ دو نماینده دیگر بهره می‌برد.

حال که صحبت از حافظه ذخیره‌سازی شد، باید بدانید که گلکسی تب S9 اولترا با کنار گذاشتن ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی، در ظرفیت‌های ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱ ترابایت عرضه می‌شود؛ در سوی دیگر حافظه نماینده کوپرتینویی‌ها شامل ۵ مدل ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت می‌شود. مایکروسافت نیز سرفیس پرو ۹ را با ظرفیت‌های مشابه با آیپد پرو ۲۰۲۲ عرضه می‌کند با این تفاوت که خبری از مدل ۲ ترابایتی نیست؛ البته امکان افزایش حافظه به‌صورت دستی وجود دارد.

باتری

ظرفیت باتری گلکسی تب S9 اولترا را باید یکی از حجیم‌ترین‌ها در دنیای تبلت بدانیم. سامسونگ با تعبیه یک باتری ۱۱۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی، عمر باتری فوق‌العاده‌ای را برای تبلت حرفه‌ای خود به‌ارمغان آورده است. درنظر داشته باشید که باتری مذکور باید انرژی موردنیاز یک پنل ۱۴٫۶ اینچی با حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت را برطرف کند.

عکس لایف‌استایل گلکسی تب S9 اولترا درکنار تب اس۹ پلاس و تب اس ۹

در بررسی گلکسی تب S8 اولترا دیدیم که باتری از ظرفیت کافی برای تامین انرژی دستگاه تا حداقل ۱۵ ساعت پخش ویدیو یا ۷ ساعت استفاده روزمره را دارد که عددی چشمگیر محسوب می‌شود. در سوی دیگر با اینکه اپل برای آیپد پرو ۲۰۲۲ با آن باتری ۱۰۵۶۶ میلی‌آمپری‌اش (۴۱ وات‌ساعت)، نوید عمر باتری ۱۰ ساعته را می‌دهد، اما در استفاده‌های روزمره به‌سختی می‌توان به نتیجه‌ای مشابه دست یافت.

افزون‌براین تبلت سرفیس پرو ۹ باوجود ظرفیت باتری ۴۷ وات‌ساعتی خود، نتیجه‌ای مشابه با نماینده سامسونگ را در استفاده‌های روزمره رقم می‌زند اما همچنان در دستیابی به نتایجی چشمگیرتر در پخش ویدیو ناکام می‌ماند.

جمع‌بندی

طی چند سال گذشته تبلت‌های اندرویدی درمقابل رقبای ویندوزی یا اپلی خود حرف چندانی برای گفتن نداشتند؛ اما با اقدامات جدی‌ترِ گوگل درباره اندروید و بهینه‌سازی آن برای نمایشگرهای بزرگ‌تر درکنار تلاش‌های سامسونگ برای ساخت نسخه‌ای بهتر و حرفه‌ای‌تر از محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی جهان، به‌نظر می‌رسد که بازار تبلت‌های حرفه‌ای درحال خارج‌شدن از وضعیت دوقطبیِ خود است.

نظر شما در رابطه با تبلت گلکسی تب S9 اولترا چیست؟ آیا نماینده کره‌ای‌ها می‌تواند با رقبایی چون آیپد پرو ۱۲٫۹ و سرفیس پرو ۹ رقابت کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات