گلکسی تب S9 و S9 پلاس از راه رسیدند؛ با جدی‌ترین رقبای آیپد آشنا شوید

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
مطالعه 7 دقیقه
نمایشگر سامسونگ گلکسی تب اس ۹ از نمای کنار
سامسونگ در جریان رویداد آنپکد ۲۰۲۳ از گلکسی تب S9 و S9 پلاس با تراشه قدرتمند کوالکام رونمایی کرد.
تبلیغات

پس از مدت‌ها انتشار شایعات، رندرها و اخبار گوناگون، سرانجام سری گلکسی تب S9 معرفی شدند. این خانواده‌ی جدید از تبلت‌های سامسونگ آمده‌اند تا جانشین مناسبی برای نسل پیشین خود باشند. در این مقاله قصد داریم دو مدل از آن‌ها را بررسی کرده و ببینیم محصول جدید غول کره‌ی جنوبی چه تفاوتی با قبل دارد.

امروز قصد داریم تبلت‌های جدید غول کره‌ای را بررسی کنیم تا ببینیم این شرکت چه محصولاتی معرفی کرده که مدیر بخش تجربه موبایل سامسونگ درباره‌اش چنین نظری داده است:

در حال حاضر هیچ دستگاهی مانند گلکسی Tab S9 در بازار وجود ندارد و این تبلت‌ها نمادی از یک تحول واقعی در رده خود هستند. طراحی کاملا ممتاز و پریمیوم سری Tab S9 این امکان را به کاربران می‌دهد تا به آنچه از یک تبلت‌ می‌خواهند، به‌راحتی دست‌ یابند. همچنین این سری تبلت‌ها کاربران را قادر می سازند تا ایده‌های بزرگ خود را به کار گیرند و بدون هیچ زحمتی به آن‌ها جامه عمل بپوشانند.
- تی‌ام رو، مدیر بخش تجربه موبایل (MX) شرکت سامسونگ

سری تبلت‌های جدید سامسونگ در سه مدل گلکسی Tab S9 ،Tab S9+ و Tab S9 Ultra عرضه می‌شود؛ گلکسی تب اس ۹ و گلکسی تب اس ۹ پلاس دو دستگاهی هستند که در این مقاله روی بخش‌های مختلفی از آن‌ها مانند طراحی، نمایشگر و سخت‌افزار تمرکز کرده‌ایم.

پس برای شناخت دو تبلت جدید کره‌ای‌ها تا اتنهای این مقاله همراه زومیت باشید.

طراحی و نمایشگر

با وجود رقابت در دنیای تبلت‌ها، سری تب اس ۹ از لحاظ ظاهری تغییر زیادی نداشته‌اند. در هر دومدل جدید شاهد استفاده از شاسی فلزی براقی هستیم که شکاف کوچکی برای قرار دادن قلم هوشمند دارد و در جلوی آن نمایشگری باکیفیت دیده می‌شود. اسلات S Pen و تنظیمات دوربین پشتی دارای طراحی به‌روز‌شده‌ای هستند، اما باقی موارد تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است.

گلکسی تب اس ۹ و اس ۹ پلاس دارای نمایشگرهای Dynamic AMOLED 2X با اندازه‌ی ۱۱ و ۱۲٫۴ اینچی هستند. فناوری HDR10+ در تبلت‌های این خانواده با بهینه‌سازی فریم‌به‌فریم و صحنه‌به‌صحنه، تصاویر را با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ و روشنایی ارائه می‌دهد.

همچنین به دلیل کالیبره شدن خودکار نرخ‌نوسازی پویا در خانواده تب S9 از ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز، نمایش محتوا روان‌‌تر و عملکرد بهینه‌تر شده است. از سوی دیگر، با قابلیت Eye Comfort نور آبی تصاویر کاهش یافته و در نتیجه خستگی چشم‌ها تا بیش از ۷۰ درصد کاهش می‌یابد.

نمایشگر و پنل پشتی سامسونگ گلکسی تب اس ۹ پلاس  از روبه‌رو

یکی از کابردی‌ترین فناوری‌های استفاده شده در نمایشگر این تبلت‌ها Vision Booster است که به به‌طور خودکار شرایط نوری محیط را تشخیص می‌دهد و میزان روشنایی صفحه نمایش را با محیط هماهنگ می‌کند.

از آنجایی که هر سه تبلت دارای نمایشگرهایی با اندازه مدل‌های سال گذشته هستند، ابعاد آنها نیز تقریباً یکسان است. با این حال، مدل پایه کمی عریض‌تر و باریک‌تر از نسل پیشین و نوع پلاس کمی پهن‌تر و بلندتر است.

مدل استاندارد گلکسی تب S9 دارای ابعادی برابر ۱۶۵٫۸ در ۲۵۴٫۳ در ۵٫۹ میلی‌متر است، در حالی که نسخه‌ی پلاس با ابعاد ۱۸۵٫۴ در ۲۸۵٫۴ در ۵٫۷ میلی‌متر وارد بازار می‌شود. همچنین به لطف آلومینیومی تقویت شده (Armor Aluminum) بدنه‌ی این دستگاه‌ها در برابر ضربه و خراش مقاوم است.

دوربین

دوربین عقب گلکسی تب اس ۹ با مدل پلاس متفاوت است. در مدل استاندارد شاهد استفاده از

دوربین تکی ۱۳ مگاپیکسلی در بخش پشتی دستگاه هستیم. اما Tab S9+ دارای دو دوربین با حسگرهای ۱۳ و ۸ مگاپیکسلی است که به ترتیب واید و اولتراواید هستند. درواقع، سامسونگ S9+ را به همان تنظیمات دوربین پشتی مدل اولترا مجهز کرده است.

پنل پشتی سامسونگ گلکسی تب اس ۹
پنل پشتی سامسونگ گلکسی تب اس ۹ پلاس

اما در قسمت جلویی هر دو تبلت از دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید استفاده شده و خبری از طراحی دوگانه‌ی موجود در مدل اولترا نیست.

عملکرد و باتری

درون سری Tab S9 شاهد استفاده از پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 هستیم که در گوشی‌های جدید پرچم‌دار سامسونگ نیز به کار رفته است. همچنین به دلیل استفاده از فناوری اتاقک خنک‌کننده، که برای اولین بار در تبلت‌های غول کره‌ای به کار رفته، اکنون کاربران تجربه‌ بسیار بهتری در زمان گیمینگ، استریم و ویرایش ویدئو خواهند داشت.

درواقع، گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس به دلیل داشتن فناوری اتاقک خنک‌کننده از لحاظ بازده گرمایی بهینه‌ترین سری تبلت‌های سامسونگ تاکنون خواهند بود. این ویژگی جدید، به فعال‌کردن و حفظ عملکرد بهتر در مدت زمان طولانی‌تر کمک می‌کند.

نمایشگر سامسونگ گلکسی تب اس ۹ پلاس از کنار
نمایشگر سامسونگ گلکسی تب اس ۹ پلاس از کنار

پیکربندی‌های مدل پایه گلکسی تب اس ۹ شامل ۸ + ۱۲۸ گیگابایت و ۱۲ + ۲۵۶ گیگابایت می‌شود. همچنین می‌توانید فضای ذخیره‌سازی آن را با میکرواس‌دی تا یک ترابایت افزایش دهید. از سوی دیگر، در مدل پلاس شاهد دو کانفیگ ۱۲ + ۲۵۶ گیگابایت و ۱۲ + ۵۱۲ گیگابایت هستیم. فضای ذخیره‌سازی این دستگاه نیز تا یک ترابایت قابل ارتقا است.

علاوه بر صفحه نمایش ارتقا یافته، گلکسی تب اس ۹ اکنون دارای باتری بزرگتر ۸۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی است، اما دیگر دوربین ثانویه فوق عریض ندارد. درضمن، گلکسی Tab S9 پلاس دارای ظرفیت باتری مشابه مدل‌های سال گذشته (۱۰۰۹۰ میلی‌آمپرساعت) است.

سامسونگ در سری تبلت‌های جدید خود به منظور داشتن صدایی پرحجم و فراگیر از بلندگویی‌های چهارگانه‌ای استفاده کرده که ۲۰ درصد بزرگ‌تر شده‌اند و توانایی پشتیبانی از سیستم صدای AKG و صدای فراگیر Dolby Atmos را دارند.

سیستم‌عامل و رابط کاربری

در نسل جدید تبلت‌های سامسونگ از اندروید ۱۳ به عنوان سیستم‌عامل استفاده می‌شود. تجربه پریمیوم این مجموعه جدید توسط چهار نسل ارتقای رابط کاربری One UI و سیستم عامل اندروید در کنار پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی، محافظت و پشتیبانی می‌شود.

نمایشگر و پنل پشتی سامسونگ گلکسی تب اس ۹ از روبه‌رو

نرم افزار سامسونگ گزینه‌های بیشتری را برای بهره‌وری و مالتی‌تسک نسبت به آنچه در تبلت Google Pixel یا OnePlus Pad موجود است ارائه می‌دهد. یکی از ویژگی‌های نرم‌افزاری کاربردی سری گلکسی تب اس ۹ قابلیت Multi Window است که اجازه می‌دهد تا حداکثر سه اپلیکیشن را به عنوان شبکه‌ای از پنجره‌های قابل‌تنظیم کنار هم قرار دهید. به کمک آن می‌توانید راحت‌تر از گذشته چندین کار را به صورت همزمان پیش ببرید.

همچنین گلکسی Tab S9 و مدل پلاس آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند به طور یکپارچه با اکوسیستم گلکسی ادغام شوند. به همین دلیل وقتی که تبلت‌های جدید سامسونگ به دستگاه‌های دیگر متصل هستند، می‌توان به راحتی از ابزارها استفاده کرد.

برای مثال، به کمک قابلیت Multi Control می‌تواند به راحتی عملیات کپی کردن، کشیدن و رها کردن متن و تصاویر را به صورت مستقیم بین تبلت و گوشی هوشمند انجام داد. حتی می‌توانید از گوشی هوشنمد خود به عنوان پد لمسی گلکسی تب اس ۹ استفاده کنید!

کاور و قلم S Pen

یکی از لوازم جانبی جذاب تبلت‌های سامسونگ کاورهای آن هستند. اگر دوست دارید که تبلت خود را روی سطوح قرار دهید تا بتوانید از تماشای ویدئو لذت ببرید، می‌توانید از کاور Smart Book کمک بگیرید.

صفحه کلید کاور کتابی گلکسی تب اس ۹ و حالت DeX می‌توانند به کمک یکدیگر تجربه دسکتاپ را شبیه‌سازی کنند. به دلیل اینکه می‌توانید زاویه‌ی کاور مذکور را تنظیم کنید و صفحه کلید نیز نور پس‌زمینه دارد، این ترکیب حس یک کامپیوتر شخصی سبک وزن را تداعی می‌کند.

نمایشگر سامسونگ گلکسی تب اس ۹  به همراه قلم
پنل پشتی سامسونگ گلکسی تب اس ۹  به همراه قلم

همچنین ابزار محبوب کاربران یعنی قلم S Pen نیز در کنار سری گلکسی تب S9 عرضه می‌شود. اکنون با داشتن تاییدیه استاندارد IP68 و توانایی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار می‌توان بیشتر از همیشه به این قلم هوشمند غول‌ کره‌ای اعتماد کرد.

البته اگر دوست دارید تجربه بهتری داشته باشید، می‌توانید از S Pen Creator Edition استفاده کنید که مدلی ارتقا یافته است. درواقع، محصول مذکور با مواد و ساختاری خاص طراحی شده که انعطاف‌پذیری بیشتری را در حین نوشتن به کاربران می‌دهد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که دو نوع متفاوت نوک قلم وجود دارد که یکی سخت (برای طراحی) و دیگری نرم (برای نوشتن) است.

قیمت و دسترسی

درنهایت باید گفت که پیش‌سفارش گلکسی Tab S9 و Tab S9+ از تاریخ ۲۶ جولای (۴ مرداد) در بازارهای منتخب و مراحل فروش عمومی آن از ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) آغاز می‌شود. همچنین دستگاه‌های مذکور در دو رنگ بژ و مشکی عرضه خواهند شد.

درضمن، قیمت سامسونگ گلکسی تب S9 از ۷۹۹ دلار و مدل پلاس از ۹۹۹ دلار (۱۱۴۹ دلار برای نسخه 5G) شروع می‌شود.

سخن پایانی

سری جدید گلکسی تب اس ۸ سامسونگ دارای اسنپدراگون ۸ نسل دوم کوالکام است که سرعت کلاک CPU و GPU بالایی ارائه می‌دهد. همچنین موارد دیگری مانند سیستم عامل اندروید ۱۳، بلندگوهای چهارگانه استریو و احراز هویت اثر انگشت روی صفحه باعث شده محصول جدید غول کره‌ای نسبت به نسل پیشین متمایز باشد.

همچنین تبلت‌های جدید سامسونگ از Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کنند. درضمن، سامسونگ یک قلم S Pen در داخل جعبه قرار داده که می‌تواند با اتصال مغناطیسی در هر جهتی شارژ شود.

به طور کلی، تبلت‌های جدید سامسونگ در بخش داخلی ارتقای قابل توجهی نسبت به نسل پیشین داشته‌اند. نظر شما همراهان زومیت درباره گلکسی تب اس ۹ و تب اس ۹ پلاس چیست؟

در ادامه فهرست مشخصات دو تبلت جدید سامسونگ را مشاهده می‌کنید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات