حرکت به‌سمت بلوغ؛ گلکسی تب اس ۹ اولترا سامسونگ معرفی شد

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
مطالعه 8 دقیقه
گلکسی تب اس ۹ اولترا روی میز
گلکسی تب اس ۹ سامسونگ اولترا، پرچم‌دار نسل جدید تبلت‌های سامسونگ با نمایشگری به‌اندازه لپ‌تاپ و نسل دوم اسنپدراگون ۸ معرفی شد.
تبلیغات

بعداز گذشت ۲ سال از معرفی گلکسی تب اس ۸ اولترا، امروز سامسونگ نسل بعدی و جانشین این پرچم‌دار را برای رقابت در بازار تبلت‌ها و به‌چالش کشیدن رقبا در رویداد آنپکد ۲۰۲۳ با نام گلکسی تب اس ۹ اولترا معرفی کرد.

چیزی به معرفی گلکسی تب اس ۹ اولترا نمانده بود که تصاویر جدید و مشخصات سخت‌افزاری این محصول افشا شد؛ البته قبل‌تر نیز بخشی از مشخصات تبلت‌های جدید سامسونگ به صورت غیررسمی دردسترس قرار گرفته بود.

سامسونگ برخلاف نسل قبلی که تبلت‌ها را همراه با سری گوشی‌های جدید گلکسی اس معرفی می‌کرد، گلکسی تب اس ۹ اولترا را با فاصله چند ماه از خانواده گوشی‌های هوشمند گلکسی اس ۲۳ و همراه با گوشی‌های گوشی‌های تاشدنی گلکسی زد فولد ۵ و گلکسی زد فلیپ ۵ معرفی کرد.

اکنون، این تبلت موظف است که مشعل و پرچم رقابت را از گلکسی تب اس ۸ اولترا تحویل بگیرد و با محصولاتی چون آپید پرو اپل، گوگل پیکسل تبلت و دیگر تبلت‌های بازار رقابت کند.

طراحی و نمایشگر

نمایش پشت گلکسی تب اس ۹ اولترا / Galaxy Tab S9 Ultra

گلکسی تب اس ۹ اولترا همان زبان طراحی نسل قبل را با اندکی تغییر در جزئیات تکرار می‌کند و بدین‌ترتیب حاشیه‌های باریک در قاب جلویی به‌چشم می‌خورند و یک بریدگی روی نمایشگر که برای قرارگیری دوربین سلفی دوگانه تعبیه شده است.

تبلت غول‌آسای گلکسی تب اس ۹ اولترا سامسونگ نمایشگری با پنل ۱۴٫۶ اینچی دارد که وضوح ۱۸۴۸ × ۲۹۶۰ و تراکم پیکسل ۲۳۹ پیکسل بر هر اینچ ارائه می‌کند.

همچنین، حداکثر نرخ نوسازی نمایشگر بزرگ این تبلت به ۱۲۰ هرتز می‌رسد و در قدم اول حرکت به سمت بلوغ متخصصان سامسونگ در مدل جدید تبلت‌های اولترا قابلیت نرخ نوسازی پویا را ارائه می‌کنند. بدین ترتیب، نرخ نوسازی بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز به صورت خودکار کالیبره خواهد شد تا نمایش روان محتوا ممکن شود و ازسویی دیگر، مصرف انرژی به صورت بهینه‌تری مدیریت شود.

علاوه‌براین، سامسونگ می‌گوید با ویژگی Eye Comfort تلاش می‌کند تا نور آبی نمایشگر را تا حد ممکن کاهش دهد و در نتیجه میزان خستگی چشم کاربر را تا ۷۰ درصد کم کند. چنین، قابلیتی به‌خصوص برای تبلت که ممکن است کاربر ساعات زیادی را با آن سپری کند، بسیاری مفید خواهد بود.

نمای سه‌رخ از گلکسی تب S9 اولترا در رنگ گرافیت از زاویه دیگر

طراحی دوربین‌ها در قاب پشتی طوری است که هر دوربین به صورت جداگانه، درحالت برآمده از دل بدنه بیرون زده و قبل‌از نوار مغناطیسی که محل قرارگیری قلم S Pen در قاب پشتی است، دیده می‌شود. رنگ این نوار در گلکسی تب اس ۹ اولترا سایه‌ای از همان تناژ رنگ قاب به‌نظر می‌رسد.

ابعاد و اندازه گلکسی تب اس ۹ اولترا هیچ تغییری نکرده است و همچنان قدوقواره آن با نامش در تناسب کامل است و ظاهری شبیه به لپ‌تاپ دارد و قطعاً برای کارکردن با آن باید از دو دست کمک بگیرید یا روی میز با آن کارهای خود را انجام دهید.

عکس لایف‌استایل از سه گلکسی تب S9 اولترا در کنار هم

با‌این حال، تب اس ۹ اولترا بدنه‌ای با کیفیت از جنس آلومینویم تقویت‌شده صیقل‌خورده و گوشه‌های گِرد و لبه‌های تخت دارد که به‌ظرافت طراحی این تبلت می‌افزاید. همچنین، در پنل پشت خط‌وخطوط آنتن‌های ارتباطی در فریم بالایی و پایینی به صورت متلاقی دیده می‌شوند که به‌گونه‌ای مانعی ازنظر زیبایی‌شناسی به‌حساب نخواهند آمد.

استمرار این ابعاد غول‌آسا در ارائه‌ی تبلت‌های جدید سامسونگ نشان می‌دهد که کره‌ای‌ها از بازخوردی که در بازار از محصول سال گذشته، گلکسی تب اس ۸ اولترا، دریافت کرده‌اند، رضایت دارند و تلاش می‌کنند تا این دستگاه را به بلوغ برسانند.

دومین قدم برای دستیابی به بلوغ در تبلت گلکسی اس ۹ اولترا را سامسونگ برداشته است و حالا تبلت اولترای جدید سامسونگ به‌عنوان اولین تبلت از سری اس دارای گواهی IP68 که مقاومت دربرابر نفوذ آب را حکایت می‌کند، شناخته می‌شود و محدودیت‌های کاربری آن از خانه و دفتر محل کار را به محیط بیرون می‌کشاند.

دوربین

نمای پشت و جلو از گلکسی تب S9 اولترا در رنگ گرافیت

یکی از نقاط مورد توجه طراحان تیم کهکشانی‌های سامسونگ در تبلت بالارده گلکسی اس ۹ اولترا دوربین آن است که از دو دوربین با حسگرهای ۱۳ و ۸ مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که به‌ترتیب عریض و فوق‌عریض هستند و گشودگی دیافراگم آن‌ها نیز به‌نوبت f/2.0 و f/2.0 عنوان شده است.

دوربین تب اس ۹ اولترا، به‌راحتی می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ فریم ۶۰ فریم‌برثانیه و ویدئوهای 8K را با نرخ ۳۰ فریم ضبط کند. هرچند، بعید است که کسی بخواهد با دستگاهی به این بزرگی فیلم‌برداری کند مگر اینکه از پایه‌ها و استندهای مناسب فیلم‌برداری کمک بگیرد.

دوربین سلفی نیز که به صورت دوگانه در دل بریدگی تعبیه‌شده در ضلع طولی نمایشگر قرار گرفته است دارای دو حسگر ۱۲ مگایپیکسلی عریض و فوق‌عریض است تا تبلت را برای استفاده در تماس‌های تصویری و جلسات آنلاین آماده کند.

عملکرد و باتری

گلکسی تب اس ۹ اولترا در زمینه پردازشی فرایندها را به‌عهده‌ی تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 سپرده است تا همراه با رم ۱۶ گیگابایتی قدرت و ظرفیت سخت‌افزاری مورد نیاز برای پردازش سریع فرمان‌های کاربر را فراهم کند.

برتری ۳۴ درصدی گلکسی تب اس ۹ اولترا در CPU و ۴۱ درصدی در GPU نسبت‌به نسل قبل به‌لطف استفاده از تراشه اورکلاک‌شده و سیستم خنک‌سازی جدید میسر شده است.

این تراشه، مخصوص گلکسی ساخته شده است و اساساً به‌عنوان نسخه‌ی اورکلاک‌شده پردازنده پرچم‌دار اسنپدراگون شناخته می‌شود که در سری گوشی‌های گلکسی اس ۲۳ نیز به‌کار گرفته شد. لیتوگرافی ۴ نانومتری تراشه و چینش به‌خصوص آن با وجود هسته‌ی پر قدرت Cortex-X3 با فرکانس ۳٫۳۶ گیگاهرتز موجب عملکرد بهتر آن درمقایسه‌با نسخه معمولی می‌شود.

به‌کار بردن تراشه اسنپدراگون ۸ تسل ۲ اورکلاک‌شده باعث شده است عملکرد گلکسی اس ۹ اولترا نسبت به نسل قبل در پردازش‌های مربوط به CPU تا ۳۴ درصد و پردازش‌های GPU تا ۴۱ درصد بهتر ظاهر شود.

نمای روبه‌رو از گلکسی تب S9 اولترا در رنگ گرافیت با قلم

گلکسی تب اس ۹ اولترا و سایر اعضای خانواده تبلت‌های سری اس ۹ سامسونگ به فناوری اتاقک خنک‌کننده‌ی جدیدی مجهز شده‌اند که به ادعای سامسونگ کیفیت گیمینگ، استریم ویدئو و ویرایش ویدئو و فایل‌های حجیم به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و تجربه متفاوتی برای کاربر رقم می‌زند.

درواقع، توان بالا در پردازش یک مسئله است و معقوله‌ی مهم بعدی خنک‌سازی دستگاه برای حفظ پایداری عملکرد آن است که به‌لطف این سیستم خنک‌کنندگی سامسونگ ادعا می‌کند تجربه فوق‌العاده‌ای برای کاربر رقم خواهد زد.

علاوه‌براین، گلکسی تب اس ۹ اولترا شاهد ارتقاء حافظه ذخیره‌سازی به نسخه UFS 4.0 است که سرعت خوانش و نگارش را تا دو برابر افزایش می‌دهد و حدود ۴۵ درصد مصرف انرژی را بهینه خواهد کرد.

تماشا کنید: بررسی ویدیویی آیپد پرو M2
تماشا کنید: بررسی ویدیویی آیپد پرو M2
مطالعه '1

دیگر ارتقاء قابل ملاحظه در تبلت پرچم‌دار سامسونگ در رم LPDDR5X به‌چشم می‌خورد که اندکی از قبل سریع‌تر عمل می‌کند. بی‌راه نیست بگوییم که همه‌ی این بهینه‌سازی‌ها برای رقابت با آپید پرو اپل مجهز به M2 اعمال می‌شوند و باید منتظر ماند تا رقابت جذاب این دو دستگاه را پس‌از عرضه گلکسی تب اس ۹ اولترا به بازار مشاهده کنیم.

گلکسی تب اس ۹ اولترا با حافظه‌های ذخیره‌سازی در اندازه‌های ۲۵۶، ۵۱۲ گیگ با رم ۱۲ و یک ترابایتی با رم ۱۶ گیگ روانه بازار می‌شود و به‌لطف پشتیبانی از کارت حافظه با اسلات اختصاصی، همچنان امکان ارتقاء حافظه تا یک ترابایت دیگر نیز وجود خواهد داشت. ظرفیت باتری تبلت گلکسی اس ۹ اولترا به ۱۱٬۲۰۰ میلی‌آمپر می‌رسد و با پشتیبانی از فناوری Super Fast Charging 2.0 همراه با شارژر ۴۵ واتی، امکان شارژ ۱۰۰ درصدی باتری را حدوداً در ۸۰ دقیقه فراهم می‌کند.

گلکسی تب اس ۹ اولترا محتوای صوتی را از چهار اسپیکر استریو AKG با امکان پشتیبانی از دالبی اتموس پخش می‌کند و سامسونگ می‌گوید اندازه اسپیکرها تا ۲۰ درصد بزرگ‌تر شده‌اند تا حجم و فراگیری صدای افزایش یابد. و برای دریافت محتوای صوتی نیز از میکروفون سه‌گانه دارای توانایی لازم برای حذف نویز محیط بهره می‌برد.

وزن تبلت گلکسی تب اس ۹ اولترا در مدل وای‌فای ۷۳۲ گرم و در مدل 5G به ۷۳۷ گرم می‌رسد.

کاور و قلم S Pen

سامسونگ همراه با گلکسی تب اس ۹ اولترا کیس Smart Book را نیز رونمایی کرد که امکان قراردادن تبلت روی سطوح صاف به صورت افقی و عمودی را فراهم می‌کند.

علاوه‌براین، صفحه کلید کاور کتابی گلکسی تب اس ۹ اولترا و حالت DeX به راحتی تجربه دسکتاپ را برای کاربر فراهم خواهند کرد که با وجود امکان تنظیم زاویه کاور و نور پس‌زمینه کیبورد حس کار با لپ‌تاپ تداعی شود.

نمای پشت گلکسی تب اس ۹ اولترا در قاب Outdoor / Galaxy Tab S9 Ultra

افزون براین، کاور دیگری برای محیط‌های خشن بیرون از خانه و محل کار طراحی شده است که با نام Outdoor معرفی می‌شود و مناسب افرادی است که از تبلت خود در محیط‌های خطرناک استفاده می‌کنند.

قلم S Pen یکی از ابزار ضروری برای کار با تبلت است که خوشبختانه همراه گلکسی تب اس ۹ اولترا عرضه می‌شوند. قلم S PenS تبلت اولترای جدید از نظر ظاهری تفاوتی با نسل قبلی ندارد و فقط رنگ سفید آن نیز دردسترس است؛ همچنین، گواهی IP68 را برای این وسیله به‌همراه آورده است. نرخ تأخیر قلم S Pen همراه تبلت همچنان ۲٫۸ ثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

البته، کاربران می‌توانند نسخه‌ای دیگر از قلم را با نام S Pen Creator Edition خریداری کنند که با مواد و ساختار متفاوتی تولید می‌شود که انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. همچنین، دو نوع از نوک قلم ارائه می‌شود که نوع سخت را برای طراحی و نوع نرم را برای تجربه‌ای شبیه به نوشتن روی کاغذ می‌توانید استفاده کنید.

سیستم عامل و رابط کاربری

اندروید ۱۳ روی گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

سیستم‌عامل اندروید ۱۳ و جدیدترین نسخه از رابط کاربری One UI در تبلت گلکسی اس ۹ اولترا ارائه می‌شود و در کنار نمایشگر بزرگ با قابلیت Multi Window این امکان برای کاربر فراهم است که در یک زمان حداکثر سه اپلیکیشن را باز کند و صفحه‌نمایش را بین آن‌ها در ابعاد مختلف تقسیم کند. در مرورگر به وب‌گردی بپردازد تصاویر یا برنامه‌ی پیام‌رسانی مثل تلگرام یا واتساپ را در گوشه دیگری باز کند و در سمت دیگر روی Notes یادداشت بنویسد.

انواع برنامه‌های خلاقیتی و بهره‌وری در این تبلت برای انواع شرایط کاری خود را آماده می‌کند. برنامه ویرایش ویدئو LumaFusion، قابلیت Quick Share سامسونگ، اپلیکیشن Clip Studio Paint و ArcSite از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزاری سری تب اس گلکسی به شمار می‌رود.

قیمت

قیمت گلکسی تب اس ۹ اولترا در مدل پایه با حافظه ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگی از ۱٬۱۹۹ دلار آغاز می‌شود.

این محصول را می‌توانید از تاریخ ۲۶ جولای، ۴ مرداد ۱۴۰۲، در بازارهای منتخب و از ۱۱ آگوست ۲۰۲۳ میلادی، ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ خورشیدی، در بازارهای عمومی در رنگ‌های سفید و مشکی سفارش دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات