با وجود کاهش شدید فروش تبلتها، اپل همچنان به پیشتازی ادامه میدهد
شرکت بینالمللی IDC که به ارائهی دادههای مرتبط با بازار لوازم الکترونیکی مثل گوشی، کامپیوتر و تبلت شهرت دارد، اطلاعات جالبی در گزارش سهماههی دوم ۲۰۲۳ به اشتراک گذاشته است. براساس اعلام این شرکت، فروش تبلتها در بازهی زمانی مورداشاره افت شدیدی را تجربه کرده و با ۲۸٫۳ درصد کاهش در مقایسه با دورهی زمانی مشابه سال گذشته به ۲۹٫۹ میلیون دستگاه رسیده است.
فروش کرومبوکها نیز با افت ۱٫۸ درصدی نسبت به سهماههی دوم سال ۲۰۲۲ به ۵٫۸ میلیون دستگاه رسید.
گزارش IDC نشان میدهد مصرفکنندگان بهدلیل شرایط تورمی اقتصاد جهانی در هزینههای خود برای خرید محصولات جدید، بیشتر احتیاط میکنند. علاوهبراین، کمبود مداوم تراشه و اختلالات ناشی از زنجیرهی تأمین باعث شده دسترسی به تبلتها محدودتر شود.
آمار فروش تبلتها در سهماهه دوم ۲۰۲۳
اپل بار دیگر نشان داد رهبر مطلق بازار تبلتها است. غول فناوری اهل کوپرتینو در سهماههی دوم ۲۰۲۳ حدود ۱۰٫۵ میلیون آیپد فروخته و درواقع ۳۷ درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده است. البته میزان فروش تبلتهای این شرکت نسبت به سهماهه دوم سال ۲۰۲۲ کاهش ۱۶٫۸ درصدی را نشان میدهد.
سامسونگ نیز در سهماههی دوم ۲۰۲۳ حدود ۵٫۸ میلیون تبلت روانهی بازار کرده که سهمی ۲۰٫۶ درصدی برای این شرکت به ارمغان آورده و جایگاه دوم برترین فروشندهی تبلت جهان را به خود اختصاص داده است. البته فروش این شرکت در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۸٫۳ درصد کاهش یافت. لنوو نیز موفق شد با فروش ۲٫۱ میلیون تبلت به جایگاه سوم فهرست صعود کند و درحالحاضر ۷٫۶ درصد از سهم بازار مذکور را دراختیار دارد؛ بااینحال این شرکت در مقایسه با سال گذشته ۳۸٫۸ درصد افت فروش را در بخش تبلتها تجربه کرد.
هواوی و شیائومی نیز بهترتیب در جایگاه چهارم و پنجم برترین فروشندگان تبلت جهان در سهماههی دوم ۲۰۲۳ قرار گرفتند. هواوی با فروش ۱٫۷ میلیون تبلت، ۵٫۹ درصد از سهم این بازار را دراختیار دارد و شیائومی با فروش حدود یک میلیون تبلت، ۳٫۶ درصد از بازار مذکور را به خود اختصاص داده است. هردو برند چینی در سهماههی دوم سال جاری کاهش ۲۰ درصدی را در فروش تبلتهای خود تجربه کردند.
فروش جهانی کرومبوکها در سهماههی دوم ۲۰۲۳
درحالیکه فروش کرومبوکها نیز در سهماههی دوم ۲۰۲۳ با کاهش همراه بوده، در مقایسه با کاهش فروش تبلتها، وضعیت بهتری دارد. در این بازهی زمانی ۵٫۸ میلیون دستگاه کرومبوک به بازار عرضه شد که نسبت به دورهی زمانی مشابه سال ۲۰۲۲ فقط ۱٫۸ درصد کاهش یافته است.
اچپی در سهماههی دوم سال ۲۰۲۳ حدود ۹۰۰ هزار کرومبوک فروخت و ۱۵٫۶ درصد از سهم بازار را دراختیار گرفت. لنوو نیز با فروش ۱٫۳ میلیون کرومبوک در این بازهی زمانی ۲۱٫۷ درصد از سهم بازار را دراختیار دارد. دل با عرضهی ۱٫۵ میلیون کرومبوک در این دوره، ۲۵٫۶ درصدی از سهم این بازار را به خود اختصاص داد.
چشمانداز
پیشبینی میشود کاهش فروش تبلتها در سهماههی سوم ۲۰۲۳ نیز ادامه یابد. رفتار محتاطانهی مصرفکنندگان، اختلالات زنجیرهی تأمین و تورم در اقصاد جهانی ازجمله مهمترین دلایل ایجاد شرایط کنونی در بازار تبلتها محسوب میشوند. بههرحال کرومبوکها در این دوره فروش پایدارتری را تجربه کردند.