آموزش ثبت نام و خریداری تلفن ثابت
گاهی اوقات برای جداکردن تماسهای تلفنی در یک سری امور و موارد خاص یا راهاندازی اینترنت ADSL لازم است یک خط تلفن جداگانه داشته باشید یا بهطور کلی یک خط جدید بهنام خود راهاندازی کنید؛ فرقی نمیکند در هر حالت دو راه برای ثبتنام و راهاندازی خطوط تلفن جدید وجود دارد.
بهطور معمول افراد میتوانند برای خرید خط تلفن جدید از طریق دفاتر پیشخوان دولت اقدام کنند یا بهصورت غیرحضوری و از طریق اینترنت اینکار را انجام دهند. شرکت مخابرات ایران در جهت کاهش مراجعات حضوری مدتی است که امکان ثبتنام و خرید یک خط تلفن جدید را بهصورت کاملا غیرحضوری و از طریق سامانه مخابرات من فراهم کرده است.
در این مقاله قصد داریم مراحل خرید و ثبتنام یک خط تلفن جدید را بهصورت قدمبهقدم به شما آموزش دهیم.
شرایط و قوانین ثبت نام تلفن ثابت
ثبتنام یک خط تلفن جدید مانند استفاده از خدمات هر ارگان دیگر، شرایط و قوانینی دارد که باید پیشاز اقدام برای ثبتنام از آن اطلاع پیدا کنید. ضمناً بسته بهنوع مشترک باید مدارک موردنیاز برای ثبتنام را در سامانه مخابرات بارگذاری یا در هنگام مراجعه کارشناس ارائه کنید.
شرایط قانونی متقاضی تلفن ثابت
- سن متقاضی در زمان درخواست تلفن می بایست ۱۸ سال تمام باشد. در صورت ارائه گواهی حکم رشد از دادگاه، درخواست تلفن قبل از ۱۸ سالگی نیز بلامانع است.
- درخواست تلفن برای اشخاص صغیر، مجنون و سفیه توسط قائم مقام قانونی آنان (ولی یا قیم) امکان پذیر است.
- درخواست تلفن توسط وکیل با وکالتنامه تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی یا سایر مراجع ذیصلاح که مفاد آن ناظر به انجام امور موکل باشد (وکالت کاری) بلامانع است.
- اتباع و مهاجرین خارجی در صورت دارا بودن کارت هویت صادره از استانداری محل سکونت و پروانه اقامت که از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی صادر شده و اعتبار آن به اتمام نرسیده باشد، می توانند تقاضای تلفن نمایند.
- تقاضای تلفن به صورت مشاع ممنوع و پذیرفته نخواهد بود.
مدارک لازم جهت ارائه به کارشناس نصب هنگام دایر نمودن تلفن
نوع مشترک | مدارک مورد نیاز |
---|---|
حقیقی | اصل و کپی کارت ملی |
حقوقی | -اصل نامه معرفی نامه شرکت -آگهی ثبت شرکت -آخرین تغییرات اساسنامه شرکت |
اتباع خارجی | -اصل و کپی گذرنامه -پروانه کار -مجوز اقامت |
شرایط واگذاری تلفن ثابت
- تقاضای تلفن به هر تعداد و برای یک یا چند واحد بلامانع است اما دائری بیش از یک شماره تلفن در یک واحد مسکونی یا تجاری بر اساس نیاز و موافقت شرکت مخابرات و وجود امکانات فنی امکان پذیر خواهد بود.
- در صورتی که نشانی محل نصب متقاضی خارج از مرز تلفنی قرار گرفته باشد، نصب و برقراری تلفن در صورت وجود امکانات فنی و پس از پرداخت هزینه های مربوط به خارج از مرز (برابر تعرفه مصوب) میسر خواهد بود.
- به درخواستهایی که مفاد مراتب فوق الاشاره در آن لحاظ نشود و یا انجام تقاضا به علت عدم امکان میسر نباشد، ترتیب اثر داده نخواهد شد و در این موارد هیچگونه حقی برای متقاضی متصور نخواهد بود.
مراحل ثبتنام و خرید تلفن ثابت
- وارد سایت «مخابرات من» شده و گزینه «ورود» را انتخاب کنید.
- شماره موبایلی که مالکیت آن به شخص شما تعلق دارد را وارد کنید، سپس کد تایید پیامکشده را وارد کنید.
- اگر برای اولین بار است که وارد سامانه مخابرات من میشوید، برای استفاده از بیشتر خدمات آن از جمله ثبتنام خط تلفن باید پروفایل کاربری خود را تکمیل کنید، به همین منظور روی گزینه «تکمیل مشخصات» کلیک کنید.
- در صفحهی زیر نام، نام خانوادگی و سایر مشخصات خواسته شده را در فیلدهای مربوط به آن وارد کنید و روی گزینه ثبت کلیک کنید.
- در این مرحله باید عکس اسکنشده صفحه اول شناسنامه و کارت ملی را آپلود کنید. توصیه میکنیم برای اینکار از روشهای اسکن عکس با گوشی بهره بگیرید. پس از تهیه اسکن، فایل آن را در قسمتهای مربوطه بکشید و رها کنید، در انتها روی گزینهی «ارسال مدارک» کلیک کنید.
- از منوی بالا روی گزینهی «افزودن خط جدید» کلیک کنید، در ادامه گزینه «ثبت نام خط جدید» را انتخاب کنید.
- در این صفحه ضمن مطالعه شرایط و قوانین و تعهدنامه با آن موافقت کرده و روی ادامه کلیک کنید. توجه داشته باشید هزینهی ثبت درخواست تلفن ثابت درحال حاضر ۲۱۸ هزار تومان میباشد.
- اکنون استان، شهر، نوع کاربری و تعداد خط موردنیاز را تعیین کنید. همچنین در صورتی که میخواهید که شماره شما در سامانه ۱۱۸ قابل جستجو باشد، گزینهی «افزودن به ۱۱۸» را فعال کنید و به مرحلهی بعد بروید.
- در این مرحله باید اطلاعات مربوط به واحد از جمله شماره خط تلفن فعال فعلی، کدپستی، آدرس، پلاک، طبقه و شماره واحد را وارد کنید. همچنین باید یک نشانی و کد پستی غیر از محل فعلی برای مکاتبه ضروری ارائه دهید.
- در این صفحه مشخصات فردی که در مراحل ابتدایی وارد کردید باید تکمیل شود و مواردی مانند جنسیت، تاریخ تولد، محل صدور، ایمیل و شماره تلفن ضروری را وارد کنید.
- در این صفحه یکبار دیگر تصویر اسکنشده صفحه اول شناسنامه و کارت ملی را آپلود کنید.
- اکنون اطلاعات ارائهشده در مراحل قبل برای بازبینی به شما نشان داده میشود، در صورتیکه از صحت اطلاعات ورودی اطمینان دارید روی تایید و مشاهده قرارداد کلیک کنید.
- در انتها قرارداد خرید خط تلفن به شما نشان داده میشود که پساز مطالعه آن، گزینه «مفاد قرارداد را قبول دارم» را انتخاب و روی تایید و ادامه کلیک کنید.
- پساز بهپایان رسیدن مراحل ثبتنام، درخواست شما تأیید و برای شما کد پیگیری صادر میشود.
پیگیری درخواست خط تلفن
از آنجایی که درخواست خط تلفن جدید نیاز به طی کردن سلسله مراتبی دارد که ممکن است در عین زمانبر بودن بهدلیل نقص یا اشتباه بودن اطلاعات ورودی یا عدم امکانسنجی با مشکل مواجه شود، برای پیگیری درخواست خود مراحل زیر را طی کنید:
- از پنل سمت راست، گزینهی «خدمات» را انتخاب و از بخش «خدمات تلفن ثابت»، روی «مشاهده خدمات» کلیک کنید.
- در بخش «درخواست خرید خط تلفن» روی «پیگیری درخواست خرید خط تلفن» کلیک کنید.
- در این صفحه میتوانید آخرین وضعیت درخواست خود را مشاهده و همچنین هزینهی درخواست را از بخش پرداخت مشاهده و پرداخت کنید.
در صورتی که همهی مراحل درست پیش برود، کارشناس مخابرات برای راهاندازی و واگذاری خط تلفن به آدرس شما مراجعه میکند.
سوالات متداول
هزینه ثبت درخواست خط تلفن ثابت چقدر است؟
هزینه راهاندازی یک خط تلفن جدید با احتساب مالیات ۲۱۸ هزار تومان است
مدارک لازم جهت ارائه به کارشناس برای دایر کردن خط تلفن چیست؟
اشخاص حقیقی کپی و اصل کارت ملی، اشخاص حقوقی اصل نامه معرفی نامه شرکت، آگهی ثبت شرکت و آخرین تغییرات اساسنامه شرکت و اتباع خارجی اصل و کپی گذرنامه، پروانه کار و مجوز اقامت را باید ارائه کنند.