دیجی کالا در پی ورود به بازار خاورمیانه طی دومین دهه فعالیت
دیجیکالا که لقب بزرگترین و اولین فروشگاه خردهفروشی آنلاین را در کشور یدک میکشد، روز گذشته کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد که طی آن برادران محمدی، بنیانگذاران این کسب و کار موفق به ارائهی اطلاعاتی در رابطه با دستاوردهای این شرکت در ۱۰ سال گذشته پس از تأسیس آن پرداختند و همچنین اهداف تعیینشده برای این شرکت را تشریح کردند. البته در کنار برگزاری این کنفرانس مطبوعاتی، دیجیکالا روند کار در مرکز پردازش خود را که لقب بزرگترین مرکز پردازش منطقهی خاورمیانه را یدک میکشد، طی بازدیدی تشریح کرد.
مرکز پردازش دیجیکالا که در شهرک دانش واقع در جادهی مخصوص کرج احداث شده، بزرگترین مرکز پردازشی در خاورمیانه است. این مرکز مساحتی نزدیک به ۵۰ هزار متر مربع دارد و طول نقالهی مورد استفاده در داخل آن برای ارسال کالا از انبار به مرکز پردازش و نهایتا ارسال، نزدیک به دو کیلومتر است. آمار ارائهشده توسط مدیران دیجیکالا نشان از آن دارد که این مرکز پردازشی ظرفیت ذخیرهسازی بیش از ۴ میلیون کالا و انجام بیش از ۳۰۰ هزار سفارش را دارا است.
دیجیکالا کار خود را بهعنوان یک خردهفروشی آنلاین در سال ۱۳۸۵ و با تمرکز روی فروش گجتهای دیجیتال آغاز کرد. این فروشگاه آنلاین در گذر زمان طیف محصولات خود را برای فروش افزایش داد؛ بهطوری که در سالهای گذشته فروش خودرو نیز به طیف محصولاتی که این فروشگاه در اختیار مشتریانش قرار میدهد، اضافه شد. دیجیکالا در پی رشد برقآسای خود طی یک دههی اخیر که آن را به بزرگترین خردهفروشی آنلاین کشور تبدیل کرده، در حال پوستاندازی و تغییر ساختار است؛ بهطوری که پس از تبدیل شدن به یک هلدینگ، خانوادهای شامل سه سرویس دیجیکالا، دیجیاستایل و فیدیبو خواهد بود که مستقل از هم به ارائهی سرویس خواهند پرداخت.
آمار ارائهشده توسط دیجیکالا نشان از آن دارد که این فروشگاه آنلاین تاکنون شاهد بیش از ۲ میلیون خرید بوده است. بر اساس آمارهای ارائهشده توسط برادران محمدی، دیجیکالا روزانه میزبان بیش از دو میلیون بازدید است و نزدیک به ۹۰ درصد سهم بازار خردهفروشی آنلاین را در اختیار دارد. البته بنیانگذاران دیجیکالا اعلام کردهاند که بزرگترین هدف آنها جلب نظر طیف گستردهتری از مردم برای انجام خریدهای خود بهصورت آنلاین است؛ چراکه برآورد این افراد نشان از آن دارد که تنها نزدیک به یک درصد از جمعیت کشور از فروشگاههای آنلاین برای انجام خریدهای خود استفاده میکنند. دیجیکالا طی ۱۰ سال اخیر موفق شده است سالانه رشد متوسط ۱۰۰ درصدی تجربه کند که عدد بزرگی برای یک استارتاپ است و نشان از ظرفیتهای موجود در حوزهی فناوری برای رشد بیشتر دارد. این فروشگاه آنلاین موفق شده است بهصورت مستقیم برای بیش از ۲۵۰۰ نفر کارآفرینی کند. چشمانداز سهسالهی کشور، میزان فرصتهای شغلی مستقیم ایجادشده در سه سال آینده را تا ۱۰ هزار نفر پیشبینی کرده است.
یکی از تغییراتی که دیجیکالا از چندی پیش در کسب و کار خود ایجاد کرده، راهاندازی روشی جدید در کنار روش پیشین فروش خود با عنوان مرکز فروشندگان یا MarketPlace است. با استفاده از این قابلیت، تولیدکنندگان و فروشندگان میتوانند با استفاده از بستر ایجادشده توسط دیجیکالا، محصولات و تولیدات خود را به دست طیف گستردهتری از مشتریان برسانند. بر اساس اطلاعات ارائهشده، دیجیکالا در کنار انجام فروش آنلاین برای تولیدکنندگان، خدمات دیگری نیز در اختیار آنان قرار میدهد که شامل مواردی نظیر ایجاد محتوا و یافتن مشتریان هدف برای خرید کالاها است. دیجیکالا هدف از عرضهی محصولات تولیدکنندگان ایرانی را نه ایفای نقش بهعنوان یک واسطه، بلکه کمک به تولیدکنندگان برای عرضهی بیواسطهی محصولاتشان عنوان کرده است.
بهطور حتم با توجه به رشد دیجیکالا، باید آن را یک کسب و کار موفق در کشور خواند که با استفاده از ظرفیتهای داخلی در طول یک دههی اخیر رشد کرده و به بزرگترین استارتاپ کشور بدل شده است. برادران محمدی طی توضیحات خود در نشست خبری اعلام کردند که در تلاش هستند تا ارزش دیجیکالا را در یک سال آینده به بیش از یک میلیارد دلار برسانند.
دیجیکالا در نظر دارد طی روزهای آینده و همزمان با برگزاری شب یلدا، جشنوارهی فروشی را آغاز کند. هرچند برگزاری کمپینهای فروش اخیرا انتقادات زیادی برانگیخته است؛ اما مسئولان دیجیکالا عنوان کردهاند که بهصورت میانگین در روزهای شلوغ کاری خود نظیر کمپینها موفق شدهاند ۸۰ درصد از کالاهای خریداریشده را بهموقع به دست خریداران برسانند. برادران محمدی با اشاره به آمار ۰.۵ تا یک درصدی افرادی که در ایران به خرید اینترنتی میپردازند، اعلام کردند که اصلیترین هدف این فروشگاه نه دست یافتن به فروش بیشتر طی کمپینها، بلکه جلب نظر تعداد بیشتری از افراد به سمت دیجیکالا است. در واقع دیجیکالا در پی آن است تا با هیاهوی ایجادشده در اثر تخفیفها، عدهی بیشتری را با دیجیکالا و خرید اینترنتی آشنا کند.
به گفتهی مدیران دیجیکالا هدف نهایی این مجموعه، ایجاد تجربهای خوب از خرید اینترنتی برای کاربران است؛ اما نکتهای که در جلسهی پرسش و پاسخ بسیار کوتاه به چشم آمد، نوعی موضعگیری در برابر مسائلی بود که از نظر اصحاب رسانه بهعنوان یکی از نقاط ضعف بیان میشد. برای مثال دستاندرکاران بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور وجود اختلاف و بالا بودن قیمت در مورد برخی کالاهای دیجیکالا را ریشه در قاچاق کالا عنوان کردند و بر صحت قیمتهای درجشده در سایت تأکید داشتند. یکی دیگر از موارد قابل ذکر، تعداد بسیار بالای کالاهای ناموجود در دیجیکالا در کنار کالاهایی نظیر برخی خودروها است که شاید هیچگاه شاهد فروش آنها در بازار داخلی نباشیم.
دیجیکالا در دههی دوم فعالیت خود، در پی ورود به بازار کشورهای کمتر توسعهیافتهی خاورمیانه است که احتمال روبهرو شدن با رقبای قدرتمند در آنها بیش از پیش میتواند این استارتاپ ایرانی را به چالش بکشد. باید دید آیا دیجیکالا در دههی دوم فعالیت خود میتواند همچنان رشدی چشمگیر تجربه کند و بتواند به اهداف تعیینشده دست یابد یا خیر.