سلب امتیاز سیمکارت همراه اول، ایرانسل و رایتل بهصورت آنلاین
قانون سقف تعداد ۱۰ عدد سیمکارت در یک اپراتور تلفن همراه مشکلاتی را برای برخی از کاربران بهوجود آورده است. بر اساس این قانون، هر ایرانی میتواند فقط ۱۰ سیمکارت از هر اپراتور سراسری و محلی خریداری کند.
به دلیل وجود این قانون کاربران تلفن همراه در کشور همیشه با این سؤال مواجه هستند که اگر از یک اپراتور ۱۰ سیمکارت داشته باشند و بخواهند بقیه سیمکارتها را بسوزانند یا از آنها سلب امتیاز کنند باید چه کاری انجام دهند و از چه طریق اقدام کنند؟ ممکن است این سؤال هم برای افراد پیش آمده باشد که اگر شماره سیمکارت یا سیمکارتهای خریداریشده خود را ندانند یا سیمکارت را گم کرده باشند، چطور باید از آن مطلع شوند؟
این مقاله در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ بهروزرسانی شده است.
شاید شما هم هنگام خرید سیمکارت از یکی از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل در مرحله ثبت سیمکارت به نام خود با پیغام «کد ملی شما مجاز به خرید نیست» روبهرو شده باشید. یکی از دلایل به وجود آمدن این محدودیت میتواند این باشد که در شبکه اپراتور مورد نظر ۱۰ سیمکارت با کد ملی شما و به نام شما ثبت شده است و بنابراین، نمیتوانید شماره دیگری را به نام خود ثبت کنید.
برای این که از صحت این موضوع مطلع شوید لازم است بتوانید استعلام بگیرید و از سیمکارتهایی که به نامتان ثبت شده، مطلع شوید. علاوه بر این، ممکن است بخواهید از سیمکارتی که به نام شما است سلب مالکیت کنید هم باید رویه انجام این کار را بدانید. در این گزارش چگونگی انجام این کار را بهصورت مفصل به شما توضیح خواهیم داد.
نحوه استعلام شمارههای ثبتشده
پیش از این که بخواهید از سیمکارتهایی که به نام شما است سلب مالکیت کنید، باید مطلع شوید که چند سیمکارت و با چه شمارههایی به نام شما ثبت شده است. برای این کار نیاز به گرفتن استعلام از اپراتورهای ارائهدهنده سیمکارت دارید.
نحوه دریافت استعلام شمارههای ثبتشده در اپراتورهای مختلف، متفاوت است. مشترکان هر یک از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل برای استعلام گرفتن سیمکارتهایی که به نامشان ثبت شده است، باید مسیرهای متفاوتی را طی کنند. در ادامه این مطلب نحوه انجام این کار در هر یک از این سه اپراتور توضیح داده شده است.
البته یک روش مشترک برای تمام اپراتورها وجود دارد که در آن تفاوتی ندارد شما دارنده سیمکارت کدام اپراتور باشید. برای استفاده از این روش باید کد ملی خود بهعنوان مالک شماره را به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰ ارسال کنید.
با ارسال این پیامک، چند ثانیه بعد نتیجه درخواست شما از طریق پیامک ارسال میشود و نشان میدهد در هر اپراتور چند سیمکارت به نام شما به ثبت رسیده است. نمونه پیامک نتیجه استعلام سیمکارت به نام شخص در تصویر زیر قابل مشاهده است:
روشهای استعلام سیمکارتهای ثبتشده به نام و کد ملی افراد در هر یک از اپراتورها نیز در ادامه توضیح داده شده است.
استعلام سیمکارتهای ثبتشده در همراه اول
اگر یکی از مشترکان اپراتور همراه اول هستید و میخواهید بدانید در این اپراتور چند سیمکارت و چه شمارههایی با نام و کد ملی شما ثبت شده است، علاوه بر مراجعه حضوری به مراکز فروش و خدمات حضوری همراه اول، میتوانید از دور روش غیر حضوری هم استفاده کنید.
قبل از توضیح روش غیر حضوری که برای استعلام و مشاهده سیمکارتهای ثبتشده به نام شما وجود دارد، درباره روش حضوری باید این نکته را ذکر کنیم که در مراجعه به مراکز فروش و خدمات حضوری همراه اول باید اصل کارت ملی خود را همراه داشته باشید تا بتوانید با ارائه آناز شمارههایی که در همراه اول به نام شما به ثبت رسیده، مطلع شوید.
اما اگر مایل به استعلام به شیوه غیر حضوری هستید، همراه اول راهکار استفاده از اپلیکیشن همراه من را در نظر گرفته است:
در این روش آنلاین باید به حساب کاربری خود در اپلیکیشن همراه من مراجعه کنید؛ در این اپلیکیشن ابتدا باید به بخش «خدمات» بروید و در ادامه، گزینه «مدیریت سیمکارت» را انتخاب کنید تا بتوانید از تعداد شمارههایی که به نامتان ثبت شده باخبر شوید.
استعلام سیمکارتهای ثبتشده در ایرانسل
برای استعلام سیمکارتهایی که در شبکه ایرانسل به نام شما به ثبت رسیده، دو روش وجود دارد. یک روش برای شمارههای ایرانسلی است که به نام شما ثبت شده و سیمکارت هم فعال است. روش دیگر مربوط به شمارههایی میشود که به نام شما ثبت شده اما سیمکارت فعال نیست. نحوه اقدام به استعلام در هر یک از این موارد در ادامه توضیح داده شده است.
۱- سیمکارت ایرانسلی فعال:
در صورتی که یک شماره فعال در شبکه ایرانسل داشته باشید با روش آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری میتوانید تمام سیمکارتهای ایرانسلی را که به نام شما ثبت شده، استعلام بگیرید. برای این کار لازم است به نسخه اپلیکیشن یا وباپلیکیشن برنامه ایرانسل من مراجعه کنید.
اگر از نسخه وباپلیکیشن ایرانسل من استفاده میکنید، لازم است مراحل زیر را طی کنید:
پس از ورود به وباپلیکیشن ایرانسل من در مرحله اول، گزینه سایر را انتخاب کنید. در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده میشود، گزینه «مشاهده سیمکارتهای ایرانسل ثبتشده» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، در مرحله بعد از شما خواسته میشود که رمز یکبار مصرف برای مشاهده نتیجه درخواستتان به چه روشی برای شما ارسال شود؛ پیامک یا ایمیل. با انتخاب هر یک از گزینهها چند ثانیه بعد این رمز برای شما ارسال میشود.
پس از وارد کردن رمز یکبار مصرف صفحه جدیدی به شما نمایش داده میشود که در آن میتوانید تعداد سیمکارتهایی را که در شبکه ایرانسل به نام شما ثبت شده ببینید و همچنین شماره ایرانسلی شما نیز نشان داده میشود.
در صورتی که از نسخه اندروید ایرانسل من استفاده میکنید، پس از ورود به برنامه به بخش «سایر» مراجعه کنید. در ادامه، گزینه «پرونده» را انتخاب کنید. در این قسمت، روی «اطلاعات حساب» کلیک کرده و سپس، گزینه «مشاهده سیمکارتهای ایرانسل ثبتشده» را انتخاب کنید تا تعداد سیمکارتهای ایرانسلی را که به نام شما ثبت شده است، ببینید.
۲- سیمکارت ایرانسلی غیر فعال:
اگر هیچ سیمکارت ایرانسلی در اختیار ندارید برای استعلام تعداد سیمکارتهایی که به نام و کد ملی شما در شبکه ایرانسل ثبت شده است، به دو روش میتوانید اقدام کنید:
روش اول، ورود به نسخه اپلیکیشن یا وباپلیکیشن برنامه دولت همراه است.
روش دوم هم این است که بهصورت حضوری به یکی از مراکز ارائه خدمات ایرانسل مراجعه کنید.
استعلام سیمکارتهای ثبتشده در رایتل
چنانچه سیمکارت رایتلی فعال دارید، از آن استفاده میکنید و مشترک اپراتور رایتل محسوب میشوید برای اطلاع از تعداد و مشاهده شماره سیمکارتهایی که در این اپراتور به نام شما ثبت شده، چند روش پیش روی شما است:
- ارتباط با مرکز تماس رایتل: برای این کار لازم است از خطوط رایتل با شماره 200 و از سایر خطوط با شماره 09202000000 تماس بگیرید.
- شمارهگیری کد دستوری: برای استعلام شماره و وضعیت سیمکارت میتوانید کد دستوری #210* را از سیمکارت رایتل مورد نظر خود شمارهگیری کنید.
- اپلیکیشن/وباپلیکیشن رایتل من: اگر کابر سیستم عامل اندروید هستید از اپلیکیشن و اگر کاربر سیستم عامل iOS هستید از نسخه وباپلیکیشن رایتل من استفاده کرده و مراحل زیر را طی کنید:
ابتدا وارد حساب کاربری خود در اپلیکیشن/وباپلیکیشن رایتل من شوید. در منوی اول گزینه «مدیریت سیمکارتها» را انتخاب کنید. در صفحه جدیدی که برای شما باز میشود بخش «اطلاعات پرونده» را انتخاب کنید تا بتوانید به مشخصات و اطلاعات سیمکارتتان دسترسی پیدا کنید. با انتخاب این گزینه مشخصات سیمکارت شما و در ادامه «شمارههای شما» که در شبکه رایتل ثبت شده، بهطور کامل نمایش داده میشود.
در این بخش هر تعداد سیمکارت رایتلی که به نام شما به ثبت رسیده باشد، همراه با شماره موبایل نمایش داده میشود.
اما در صورتی که سیمکارت رایتل فعال ندارید یا سیمکارت رایتل خود را در اختیار ندارید، از روشهای زیر میتوانید سیمکارتهای رایتلی ثبتشده به نام خود را استعلام کنید:
۱- استفاده از اپلیکیشن یا وباپلیکیشن دولت همراه:
در این روش، بعد از نصب این برنامه و ورود به حساب کاربری خود باید گزینه «خدمات امور عمومی» را انتخاب کنید. سپس، روی گزینه «تعداد خطوط مشترکین تلفن ثابت و سیار» کلیک کنید. در ادامه هم گزینه «استعلام یا استعلام از طریق پیامک» را انتخاب کنید تا اطلاعات مورد نظر به شما نمایش داده شود.
۲- ارتباط با مرکز تماس رایتل: برای این کار لازم است از خطوط رایتل با شماره 200 و از سایر خطوط با شماره 09202000000 تماس بگیرید.
۳- ارسال پیامک: کد ملی خود را به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰ پیامک کنید.
۴- به فروشگاههای حضوری رایتل در شهر خود مراجعه کنید.
افراد چگونه سیمکارتهای اضافی را سلب مالکیت کنند؟
حالا اگر ۱۰ سیمکارت داشته باشیم و تعدادی از آنها را نخواهیم یا اصلاً اطلاعی از وجود آن نداشته باشیم برای سلب مالکیت و امتیاز آنها چطور باید اقدام کنیم؟ اقدام به سلب امتیاز هم مثل نحوه مشاهده و استعلام سیمکارتهای ثبتشده، در اپراتورهای مختلف متفاوت است. در این بخش روشهای انجام این کار در سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل بهطور کامل توضیح داده شده است.
سلب مالکیت سیمکارت همراه اول بهصورت آنلاین
یک روش برای این که سیمکارت همراه اول خود را بخواهید سلب مالکیت کنید این است که به حساب کاربری خود در اپلیکیشن همراه من مراجعه کنید. بعد از ورود به اپلیکیشن لازم است یک فرایند چهار مرحلهای را طی کنید:
به بخش «خدمات» بروید، در این بخش گزینه «مدیریت سیمکارت» را انتخاب کنید. در بخش جدیدی که به شما نمایش داده میشود، شمارههایی که در شبکه همراه اول به نامتان ثبت شده است نشان داده میشود. در قسمت پایین هر شماره گزینه «سلب یا عدم سلب» وجود دارد که باید آن را انتخاب کنید.
در صورتی که مایل به سلب مالکیت شمارهای هستید گزینه «سلب یا عدم سلب» همان شماره را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه پیغام هشداری به شما نمایش داده میشود مبنی بر این که اگر اقدام به سلب مالکیت کنید، سیمکارت از مالکیت شما خارج میشود و دیگر امکان بازیابی آن را نخواهید داشت.
در ادامه برای این که روند سلب مالکیت را تکمیل کنید باید کادر مربع «با آگاهی از قوانین تجاری اقدام به سلب مالکیت میکنم» را پر کنید و سپس روی گزینه «اقدام به سلب مالکیت» کلیک کنید.
در صورتی که از این مسیر اقدام به سلب مالکیت کنید، پس از گذشت ۲۴ ساعت شماره شما سلب مالکیت خواهد شد. شمارههای سلب امتیاز شده بهطور قطعی از مالکیت شما خارج میشود و امکان بازیابی شماره همراه، اعتبار ریالی و بستههای تشویقی بر روی اشتراک، برای شما وجود نخواهد داشت.
این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر قصد انصراف از سلب مالکیت شماره خود را دارید و میخواهید آن را حفظ کنید، فقط تا ۲۴ ساعت پس از ثبت درخواست سلب مالکیت امکان انصراف از این درخواست از طریق اپلیکیشن همراه من وجود دارد.
سلب مالکیت سیمکارت ایرانسل
برای این که بتوانید سیمکارت ایرانسلی را که به نام شما ثبت شده، سلب امتیاز یا همان سلب مالکیت کنید دو روش پیش روی شما است: یک روش اینکه به مراکز ارائه خدمات ایرانسل بهصورت حضوری مراجعه کنید.
در صورتی که تمایلی به صرف وقت و انرژی برای مراجعه حضوری به این مراکز ندارید و میخواهید بهصورت غیر حضوری فرایند سلب مالکیت را انجام دهید از نسخه اندروید یا وباپلیکیشن (برای کاربران iOS) برنامه ایرانسل من استفاده کنید.
برای این کار تمام مراحلی را که در بخش استعلام سیمکارتهای ثبتشده در ایرانسل توضیح دادیم، طی کنید. یعنی وارد اپلیکیشن شود، گزینه «سایر» را انتخاب کنید و سپس، به بخش «مشاهده سیمکارتهای ایرانسل ثبتشده» بروید. در این بخش در مقابل شمارهای که میخواهید سلب امتیاز کنید، روی گزینه «سلب امتیاز» کلیک کنید.
در نسخه اندروید هم بعد از ورود به اپلیکیشن ایرانسل من، این مراحل را پیش ببرید: به بخش «سایر» بروید، گزینه «پرونده» را انتخاب کنید، روی گزینه «اطلاعات حساب» کلیک کنید، سپس به بخش «مشاهده سیمکارتهای ایرانسل ثبتشده» بروید و در میان شمارههای ایرانسلی نمایشدادهشده شمارهای را که میخواهید سلب مالکیت کنید انتخاب کرده و روی گزینه «سلب امتیاز» کلیک کنید.
سلب مالکیت سیمکارت رایتل
برای این که سیمکارت ثبتشده به نام شما در شبکه رایتل را سلب امتیاز کنید چند راه دارید. اگر سیمکارتی که به نام شما است، در اختیارتان باشد دو راه برای سلب مالکیت وجود دارد:
۱- اپلیکیشن رایتل من: بعد از ورود به اپلیکیشن در منو گزینه «مدیریت سیمکارتها» را انتخاب کنید. در بخش جدیدی که به شما نمایش داده میشود گزینه «سلب امتیاز» را انتخاب کنید تا فرایند سلب امتیاز آغاز شود. بعد از انتخاب این گزینه صفحه جدیدی به شما نشان داده میشود که در آن یک پیام هشداری نمایش داده شده است. اگر مایل به سلب امتیاز هستید در این صفحه جدید گزینه «درخواست سلب امتیاز» را انتخاب کنید.
۲- وبسایت رایتل من: برای اقدام به سلب مالکیت از طریق سایت، ابتدا وارد وبسایت رایتل شوید. در صفحه اصلی از طریق منوی رایتل من و انتخاب گزینه «ورود به رایتل من» وارد حساب کاربری خود شده و از منوی «مدیریت سیمکارت» گزینه «سلب امتیاز» را انتخاب کنید.
چنانچه سیمکارتی که به نام و کد ملی شما در اپراتور رایتل ثبت شده است، در اختیارتان نباشد یا به آن دسترسی نداشته باشید چارهای جز مراجعه حضوری به فروشگاههای رایتل ندارید.
یادتان باشد در مراجعه حضوری به این فروشگاهها باید کارت شناسایی معتبر، یعنی کارت ملی هوشمند یا شناسنامه جدید، همراهتان باشد. در صورت همراه نداشتن مدرک شناسایی معتبر سلب مالکیت از سیمکارت رایتل برای شما انجام نمیشود.
در خصوص سلب امتیاز سیمکارتهای اپراتور رایتل چند نکته را در نظر داشته باشید. نکته اول این است که مشترکان رایتل برای سلب مالکیت سیمکارتی که به نام آنها است باید سه ماه صبر کنند. یعنی از مشترکان فقط در صورتی میتوانند سیمکارتشان را سلب امتیاز کنند که از زمان ثبت نام سیمکارت ۹۰ روز گذشته باشد.
نکته دوم این است که سیمکارتهای سازمانی (B2B) اپراتور رایتل امکان سلب امتیاز ندارند. آخرین نکتهای که باید در نظر داشته باشید هم این است که سیمکارتهای مسدودشده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا زمان رفع مسدودیت امکان سلب امتیاز ندارند.
سوالات متداول
چطور سیمکارت همراه اول را سلب مالکیت کنیم؟
وارد اپلیکیشن همراه من شوید و این مراحل را طی کنید: خدمات > مدیریت سیم کارت > سلب یا عدم سلب > اقدام به سلب مالکیت
چطور سیمکارت ایرانسل را سلب مالکیت کنیم؟
در نسخه وباپلیکیشن ایرانسل من این مراحل را طی کنید: سایر> مشاهده سیمکارتهای ایرانسل ثبتشده
در نسخه اندروید ایرانسل من این مراحل را طی کنید: سایر> پرونده> اطلاعات حساب> مشاهده سیمکارتهای ایرانسل ثبتشده
چطور سیمکارت رایتل را سلب مالکیت کنیم؟
در اپلیکیشن/وباپلیکیشن رایتل من این مراحل را طی کنید: مدیریت سیمکارتها> اطلاعات پرونده> اطلاعات سیمکارت
نظرات