گزارش فصل تابستان کافه بازار در حوزه برنامهها و بازیهای اندرویدی منتشر شد
گزارشهای فصلی، یکی از اسناد مرسوم کسبوکارها در جهان هستند که اغلب هم بهصورت عمومی منتشر میشوند؛ البته هنوز هم شرکتهایی وجود دارند که الزامی به انتشار این اسناد نمیبینند. از طرفی، آمار و اسناد جمعآوری داده در برخی سرویسهای عمومی، میتواند برای کاربران یا حتی فعالان آن حوزه بسیار مفید باشد. کافه بازار بهعنوان بزرگترین مارکت اپلیکیشن اندرویدی در ایران، آمارهای جامعی از رفتارهای کاربران در دست دارد که اطلاع از آنها، هم جذاب بوده و هم برای توسعهدهندگان مفید است.
مدیران کافه بازار، گزارش تابستانهی خود را در کانال رسمی توسعهدهندگان و وبلاگ خود منتشر کردهاند. در این گزارش، ابتدا به آمارهایی کلی در مورد کاربران پرداخته شده است و برندهای هواوی و سامسونگ، بهعنوان پرطرفدارترین برندهای اندرویدی شناخته شدهاند که ۸۰ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند. در این آمار، گوشی سامسونگ Galaxy J7 بهعنوان پرطرفدارترین گوشی کاربران شناخته شده است.
در مورد دستهبندیهای اپلیکیشنها، دستهی شبکههای اجتماعی بیشترین رشد نصب فعال را با ۱۷ درصد به نام خود ثبت کرده و دستهبندی ویدیو و رسانه، بیشترین رشد تعداد برنامهها را با عدد ۱۹ درصد داشته است. ساعت اوج خرید برنامهها در کافه بازار، ۱۰ صبح و ساعت اوج خرید بازیها نیز ساعت ۳ بعد از ظهر عنوان شده است.
یکی دیگر از بخشهای گزارش، به کاربران فعال خود اپلیکیشن کافه بازار اشاره دارد. در این بخش، آمار اجرای نسخههای مختلف کافه بازار بیان شده و افزایش کاربران در نسخههای جدید قابل مشاهده است.
یکی دیگر از بخشهای جالب آماری، برند گوشیهای هوشمند کاربران است که سامسونگ با ۵۹.۳۳ درصد پیشتاز و پس از آن هواوی با ۲۲.۶ درصد قرار دارد.
در این بخش، مجموع خریدکنندگان بازی اندروید و برنامه نیز از هر برند مشخص شدهاند.
از آنجا که خرید بازیها و اپلیکیشنها یکی از منابع اصلی درآمد توسعهدهندگان در فضای اینترنت است، آمار تفصیلی دستهبندی بازیها و اپلیکیشنها به نسبت برند گوشیهای هوشمند نیز در این گزارش آورده شده است.
کافه بازار، آمار تفصیلی تعداد برنامههای موجود در تمامی دستهبندیهای خود در برنامهها و بازیها را نیز منتشر کرده است که در این میان، برنامههای آموزشی با ۱۷ درصد بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده و برنامههای آب و هوا و رفتوآمد با سهم صفر درصد در پایین جدول قرار گرفتهاند.
از لحاظ رشد تعداد برنامهها در فصل تابستان نیز دستههای ویدیو و رسانه، خرید، آشپزی و رستوران در جایگاههای نخست قرار دارند و دستههای پیامرسان و ورزش و تغذیه و تناسب اندام کمترین رشد را داشتهاند.
در بخش دیگری از گزارش فصلی کافه بازار، به میانگین نصب فعال برنامههای پرطرفدار هر دسته اشاره شده است. در این میان پیامرسانها با ۵۳۲۶۷۰۷ نصب فعال در رتبهی اول قرار دارند. این آمار، بهصورت میانگین نصب ۲۰ برنامهی پرطرفدار هر دسته ارائه شده است.
برای درک افزایش یا کاهش علاقهی کاربران به دستههای مختلف برنامه و بازی نیز آمار مناسبی در این گزارش منتشر شده است. این نمودار، درصد تغییر نصب فعال نسبت به فصل گذشته را نشان میدهد که شبکههای اجتماعی بیشترین رشد و آبوهوا بیشترین ریزش را داشتهاند.
در بخش خرید از اپلیکیشن، آمارهایی به تفصیل دستهبندی نیز ارائه شده است. در این بخش، طبیعی است که اپلیکیشنهای خرید با رشد ۱۵ درصدی نسبت به فصل قبل در رتبهی اول قرار گرفتهاند. نکتهی جالب توجه این است که بازیهای کلمات و دانستنیها با افزایش خرید ۱۳ درصدی نسبت به فصل گذشته روبرو بودهاند.
نظرات