بازار در هشت سالگی از مرز ۴۰ میلیون بار نصب فعال گذشت
بازار بهعنوان شناختهشدهترین محصول گروه توسعهی فناوری اطلاعات هزاردستان اعلام کرد که از مرز ۴۰ میلیون نصب فعال گذشته است. بازار در حالی به این آمار دست یافته که هشتمین سال فعالیت خود را سپری میکند.
بازار در فروردین سال ۹۰ بهطور رسمی کار خود را بهعنوان میزبان برنامهها و بازیهای موبایلی آغاز کرد و طی ۳ ماه اول فعالیت، به ۱۰۰ هزار کاربر دست یافت. بازار اکنون روزانه بهصورت میانگین، ۶ میلیون بار بازدید میشود و میزبان بیش از ۱۶۴ هزار برنامه و بازی است. طی فعالیت هشتساله بازار، بیش از ۵ میلیارد و دویست میلیون بار، برنامه از بازار دانلود یا بهروزرسانی شده است.
بازار چگونه رشد کرد؟
امین امیرشریفی، مدیرعامل کافهبازار، درباره دلایل رشد بازار و استقبال کاربران از این محصول ایرانی میگوید: «در اوایل سال ۹۰ بیشتر برنامهها و بازیهای عرضهشده در بازار رایگان بودند، اما بهتدریج و با فراهم شدن امکان فروش و استقبال کاربران، توسعهدهندگان استقبال بیشتری به این صنعت نوپا نشان دادند و در گسترش آن نقش جدیتری ایفا کردند. گام بعدی فراهمشدن امکان فروش درونبرنامهای بود که شرایط رشد شتابانتری را برای صنعت برنامهها و بازیهای موبایلی فراهم کرد.
کافهبازار در هشت سال گذشته، هفت نسخه بازار و در مجموع ۱۱۹ بهروزسانی را منتشر کرده است.
علی وحدانی، مدیر تیم محصول بازار میگوید:
با رشد سریع تعداد برنامهها و بازیهای منتشرشده در هر سال، تیم فنی پیوسته گامهای تازهای برای تسهیل استفاده کاربران از این محصول برداشته است که ازجمله میتوان به بهبود سرویس جستوجو و ارائهی پیشنهادهای شخصیسازیشده اشاره کرد. هماکنون تیمی بالغ بر ۵۰ نفر روی نگهداری، بهبود و توسعه محصول بازار کار میکنند که از زیرساخت فنی گروه توسعه فناوری اطلاعات هزاردستان بهره میبرند.
اما رشد و توسعه بازار و استقبال کاربران ایرانی از این محصول نتیجه فعالیت رکن اصلی صنعت برنامهها و بازیهای موبایلی یعنی «توسعهدهندگان» بوده است.
محمدرضا تشکری، مدیر تیم برنامههای بازار، در خصوص نقش بازار در برقراری رابطه میان توسعهدهندگان و کاربران میگوید:
سعی ما در بازار این بوده که یک بازار پرکاربر برای توسعهدهندگان به وجود بیاوریم تا مشکل زنجیره عرضه برنامهها را تا حد بسیار خوبی برطرف کنیم و پلی میان توسعهدهندگان و کاربران بسازیم. وضعیت فعلی بازار حاصل همکاری مشترک بیش از ۲۰ هزار توسعهدهنده برای تولید محتوای با کیفیت از یک سو و بازار برای ساماندهی و در معرض دید قرار دادن محتواهای با کیفیتتر به کاربر به منظور جلب اعتماد وی و ایجاد یک تجربه کاربری قابل قبول از سوی دیگر است.
سال ۹۷ نیز ابزارهای تازهای از جمله امکان تبلیغات در جستجوی بازار و همچنین سرویس ویدئو به بازار افزوده شد. تا پایان سال گذشته بیش از ۴.۵ میلیون نفر در بازار محتوای ویدیویی را تماشا کردند و بهطور میانگین روزانه ۱.۷۳ میلیون دقیقه محتوای ویدیویی در کافهبازار برای کاربران نمایش داده شد.
نظرات