کیف پول فونپی و ریالو برای پرداخت کرایه تاکسی، همپذیرنده شدند
سازمان تاکسیرانی تهران با برگزاری مراسمی در روز دوشنبه، ۱۷ خرداد، از برنامهها و اهداف خود برای استفادهی هرچه بیشتر از ظرفیت استارتاپها و فناوریهای نوین بهمنظور تسهیل در پرداخت کرایهی تاکسی در شهر تهران خبر داد. علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، به وجود بیش از ۸۰ هزار تاکسی در پایتخت اشاره کرد و گفت تهران بزرگترین ناوگان تاکسی را در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد. وی بهکارگیری جدیدترین فناوریها بهمنظور مدیریت بهتر این ناوگان با هدف ارتقای سطح کیفی خدمترسانی به مردم را از اولویتهای تاکسیرانی خواند.
علیرضا قنادان در سخنانش با اشاره به تکنولوژی نسبتا قدیمی کارتهای هوشمند استفادهشده در اتوبوس و مترو، بهرهگرفتن از این کارتها برای پرداخت الکترونیکی کرایهی تاکسی را ناکارآمد خواند. وی حتی به تلاشهای تاکسیرانی برای تعبیه دستگاههای POS در تاکسیها برای سهولت پرداخت کرایه اشاره کرد. البته بهگفتهی قنادان، محدودیتهای سختافزاری از قبیل اعمال تحریمها و کمبود سختافزار موردنیاز درکنار محدودیتهای سیستم بانکی درزمینهی دریافت مبالغ پایین، باعث شده این طرح به موفقیت پیشبینیشدهی گسترده برای تمام ناوگان دست نیابد. قنادان در بخش دیگری از سخنانش گفت تاکسیهای فعال در پایانههای مسافری نظیر پایانهها و فرودگاهها و ایستگاه راهآهن به دستگاه POS برای تسهیل پرداخت مجهز خواهند شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به فعالیت استارتاپها در حوزهی پرداخت کرایهی تاکسی در دو سال اخیر، این موضوع را بسیار فرخنده خواند. وی با اشاره به استقبال درخورتوجه مردم از این روش پرداخت، راهکار استارتاپها برای بهکارگیری گوشیهای هوشمند بهمنظور پرداخت را موفق خواند. البته، قنادان ازدیاد استارتاپهای فعال در این حوزه را نوعی مشکل بزرگ برای کاربران دانست؛ چراکه وجود چندین استارتاپ باعث شده است کاربران مجبور شوند چندین اپلیکیشن مختلف را نصب کنند و در برخی تاکسیها نیز بینظمی و برهمخوردن زیبایی ظاهری را شاهد باشیم. در این جلسه که با حضور مدیران عامل فونپی و ریالو برگزار شد، سازمان تاکسیرانی از ترکیب کیفپول این دو اپلیکیشن پرداخت خبر داد و اعلام کرد سایر اپلیکیشنهای پرداخت نیز میتوانند بهمنظور تسهیل پرداخت کاربران، به این طرح بپیوندند. بدین ترتیب کاربران ریالو و فونپی از این پس میتوانند با اسکن QRCode هر یک از سرویسها مذکور در اپلیکیشن سرویس دیگر، کرایهی خود را پرداخت کنند و ملزوم به نصب هر دو اپلیکیشن برای رفع نیازهای خود در این زمینه نخواهند بود. سایر پلتفرمها نیز در صورت اضافهشدن، امکان پرداخت ازطریق کد سایر سامانهها را در اختیار کاربران خود قرار خواهند داد.
علیرضا قنادان در پاسخ به پرسش زومیت مبنی بر اینکه «آیا این همکاری به انحصارگرایی بهنفع شرکتهای مذکور و کاهش رقابت منجر میشود یا خیر؟»، اعلام کرد استارتاپها با این روش میتوانند همچنان برای جذب کاربران به اپلیکیشن خود رقابت کنند؛ اما این روش حاشیههای ایجادشده برای مجابکردن رانندگان را کاهش خواهد داد. ضمنا با این روش، کاربران به شارژ و استفاده از چندین اپلیکیشن پرداخت بهصورت همزمان نیاز نخواهند داشت.
دیدگاه شما دربارهی این همکاری و بهکارگیری اپلیکیشن بهمنظور پرداخت کرایهی تاکسی چیست؟
نظرات