دیجیکالا دوهزار نیروی جدید برای بخشهای لجستیک و انبارداری استخدام میکند
در روزهای اخیر، چندین کسبوکار در کشور بهدلیل ریزش شدید درآمد و نبود مشتری در پی بحران شیوع کرونا، نیروهای خود را تعدیل کردند و دیگر کسبوکارها هم وضعیت سختی را میگذرانند. چند روز پیش، خبر رسید چیلیوری، سرویس سفارش آنلاین غذا، بهدلیل کاهش ۷۰ درصدی سفارش از رستورانها، موقتا تعطیل شده است.
در این وضعیت، کسبوکارهای باقیمانده نیز هرروز سعی میکنند با تمهیداتی سرپا بمانند. دراینمیان، دولت قول داده است وامهای کمبهرهای به کسبوکارها اختصاص دهد؛ اما طبیعی است افراد زیادی در زمان کنونی بیکار شوند. برخی کسبوکارها که در حوزهی تأمین اقلام ضروری فعالیت میکنند، اکنون با افزایش شمار سفارشها روبهرو شدهاند. در همین زمینه، روز پیش دیجیکالا در بیانیهای عمومی اعلام کرد بهمنظور پاسخدهی به مشتریان در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش بیشازاندازهی تقاضا، دوهزار نیرو در بخشهای انبارداری و لجستیک و ارسال کالا استخدام میکند. در متن این بیانیه میخوانیم:
بیانیهی مطبوعاتی دیجیکالا، ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ دیجیکالا برای خدمترسانی و پاسخ به افزایش تقاضای میلیونها کاربر خود در سراسر کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا، در فاز اول به دوهزار همکار جدید در بخش انبارداری و لجستیک و ارسال کالا نیاز دارد. در شرایط سخت فعلی که خرید اینترنتی برای همهی ما تبدیل به یک نیاز ضروری و عامل مهمی برای کاهش تردد و کمک به قطع زنجیره شیوع کرونا شده، دیجیکالا تلاش کرده است با تمام توان خود درکنار مردم عزیز کشور بایستد و تلاش کند بخشی از راهحل باشد و این امر را مسئولیت اجتماعی مهم خود میداند.باید توجه داشت که پاسخ به این حجم از افزایش تقاضای جدید که پیشبینی نشده بود و در شرایط عادی نیز وجود نداشته است، نیاز به زیرساختهای لجستیکی و فناورانهی گسترده، انبارها، مراکز پردازش و عملیات متعدد و منابع انسانی آموزشدیده دارد که بههیچوجه امکان ایجاد آن بهطور یکشبه یا حتی چندهفتهای برای هیچ شرکتی در جهان میسر نیست؛ بههمیندلیل، بزرگترین شرکتهای فناوری جهان مانند علیبابا و آمازون و اوکادو نیز با چالشهای جدی در این روزها مواجه هستند. درکنار مسئولیت مهم خدمترسانی دیجیکالا در شرایط کنونی، مسئولیت مهم دیگری نیز وجود دارد و آن حفظ سلامت پنجهزار همکار فعلی دیجیکالا است که بخش عمدهی آنها از بخش عملیات هستند. در راستای حفظ سلامت همکاران، شیفتها و بازههای کاری را کوتاهتر و زمانهای استراحت و مرخصیها را بیشتر کردهایم. همینطور رعایت و اجرای پروتکلهای پیشگیری و بهداشتی هم تأثیر کاهشی بر میزان ظرفیت لجستیکی و عملیاتی و توان سرویسدهی دیجیکالا گذاشته و این امر منجر به محدودیت ثبت سفارش برای مشتریان شده است. از همهی کاربران عزیز دیجیکالا، خواهش میکنیم تا در این مدت با ثبت سفارشهای ضروری خود و صرفنظر از خریدهای معمولی در این بازهی زمانی، امکان ارسال کالاهای ضروری را به تعداد بیشتری از هموطنان مهیا سازند. برای جبران این کاهش ظرفیت، دستکم به دوهزار نیروی جدید در بخش عملیات و تحویل و ارسال و کارگر انبار نیاز داریم. اولویت استخدام با داوطلبینی است که در شرایط رکود کسبوکارها، شغل خود را از دست دادهاند و از نیروهای عملیاتی این شرکتها دعوت میکنیم به دیجیکالا بپیوندند. شرایطی در نظر گرفته شده که این عزیزان پس از عبور از شرایط فعلی و عادیشدن شرایط سایر کسبوکارها بتوانند به شرکتهای قبلی خود بازگردند. همچنین، برای قدردانی از این عزیزان که در شرایط فعلی به فداکاری و خدمترسانی میپردازند، علاوهبر حقوق و مزایای قانونی، بستههای حمایتی ویژه در نظر گرفته شده است. برای اطلاع از فرایندهای مصاحبه و استخدام این لینک دردسترس است.
زومیت برای کسب اطلاعات بیشتر از چندوچون این موضوع با دیجیکالا تماس گرفت و سؤالاتی مطرح کرد که درادامه شرح آن را میخوانید.
بهگفتهی موسوی، مدیر روابطعمومی دیجیکالا، این مجموعه پنجهزار نفر نیروی کار دارد که حدود ۸۰ درصد آنها در بخش عملیات و مراکز پردازش و توزیع سفارشات مشغول به کار هستند. پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و اهمیت فراوان رعایت پروتکلهای بهداشتی و پیشگیری، ساعات کاری این کارکنان کاهش و مرخصیها افزایش پیدا کرد. برای مثال، هرکدام از کارکنان در ایام نوروز بهصورت نوبتی هفت روز مرخصی دارند یا همکاران میتوانند از مرخصیهای سال گذشته و حتی سال آینده استفاده کنند یا اگر احساس کسالت میکنند، سرکار نیایند. موسوی توضیح میدهد:
البته کارکنان همگی در بدو ورود به مجموعه تبسنجی میشوند و علائم بالینی آنها بررسی میشود و اگر پزشکان و همکاران HSE شرکت تشخیص دهند علائمی از بیماری دارند، از آنها خواسته میشود سرکار نیایند.
بهگفتهی او، درنتیجهی اجرای این پروتکلها، ۲۰ تا ۳۰ درصد نیروها در محل کار حضور نداشتند و برای اینکه از تراکم جمعیت همکاران کم شود، در نوبتهای مختلف نیز تعداد افراد کمتری درمقایسهبا قبل مشغول کار هستند. به صورت کلی ظرفیت مراکز پردازش سفارشات دیجی کالا در اسفند ماه حدود ۳۰۰ هزار کالا در روز بود که با توجه به مشکلات ناشی از کرونا این ظرفیت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشت. موسوی میگوید تمام تلاش خود را کردیم تا مجددا با جذب نیروهای جدید و بهبود در پروسهها ظرفیت مراکز را به اعدادی بالاتر از قبل افزایش بدهیم.
موسوی میگوید درنتیجهی این دو موضوع، دیجیکالا از ابتدای اسفند شروع به گرفتن نیرو کرد و برای اینکه تعداد ورودیهای مصاحبه استخدامی افزایش یابد، تصمیم گرفته شد این نیاز اعلام عمومی شود. موسوی دربارهی این موضوع گفت:
روند افزایشی سفارشها در دیجیکالا از ابتدای بحران کرونا، یعنی ابتدای اسفند، بهشدت صعودی بود و این موضوع شرکت را متوجه کرد باید سرمایههای انسانی مجموعه را افزایش دهد. این مجموعه روزانه ظرفیت ۳۰۰ مصاحبه را دارد و از آن زمان، مصاحبهها هرروز درحال انجام است. از اول اسفند، آگهی استخدام دیجیکالا در کانالها و وبسایتهای استخدامی مشاهدهکردنی بود؛ اما اکنون برای توضیح شرایط به مردم و بهمنظور اعلام این نیاز به تعداد مخاطب وسیعتر، این بیانیهی مطبوعاتی را منتشر کردیم.
او میگوید با آغاز بحران کرونا، بهطورمتوسط روزانه ۱۰۰ نفر برای مصاحبهی استخدام مراجعه کردهاند که ۳۵۰ نفر از آنها فقط در مرکز پردازش دانش استخدام شدند. سفارشها در بخشهای کالاهای غیرضروری هنوزهم ثبت میشود و میزان تقاضای این کالاها در روزهای اخیر بهدلیل نزدیکی به سال نو و افزایش قیمت دلار افزایش یافته بود؛ اما شیوع کرونا نیز تأثیر زیادی در ثبت این سفارشها گذاشت. موسوی در توضیح میگوید:
محصولات سوپرمارکتی و ضروری گاهی تا دو یا سه برابر تقاضا داشتند و ما هم باید به این تقاضا پاسخ میدادیم و در گروههای دیگر بهطورمتوسط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تقاضا داشتیم. تا چند روز پیش که خودمان ورودی را کم کردیم، تقاضا بیشتر از انتظار ما بود؛ ولی پسازآن و با درنظرگرفتن سلامتی کارکنان، دو تصمیم مهم گرفتیم؛ چراکه برای پاسخ به چنین حجم از سفارشی کارکنان فعلی باید روزانه ۱۲ ساعت کار میکردند که چنین کار سنگینی باعث تصعیف سیستم ایمنی بدن آنها و بروز بیماری میشد. درنتیجه، اولین تصمیم این بود حجم ورودی سفارشها را کم کنیم و قدم دوم این بود که نیروی جدید و تازهنفس استخدام کنیم.
مستقرشدن نیروهای جدید نیز دورهای لازم دارد. موسوی میگوید کارکنان جدید باید دورههای آموزشی و خاصی بگذرانند و کسی نمیتواند بهمحض استخدام مشغول به کار شود.
با انتشار بیانیهی استخدام دیجیکالا در فضای مجازی، اعتراضها به رفتار احتمالی این شرکت پس از فروکشکردن شیوع ویروس کرونا در کشور شدت گرفت. برخی میگویند دیجیکالا باید پس از عبور از بحران کرونا نیز پاسخگوی این نیروهای استخدامی جدید باشد. مدیر روابطعمومی دیجیکالا دربارهی این موضوع میگوید مراکز دانش، شادآباد، بادامک، مرکز توزیع اتحاد در تهران فقط بخشی از مجموعه است. دیجیکالا در مراکز ۲۶ استان حضور دارد و به توزیع مشغول است. حجم کار وسیع است و نیاز به دوهزار نیرو برای دیجیکالا امری معمولی محسوب میشود که حتی اگر بحران کرونا نبود، این تعداد نیرو تا ۶ ماه آینده استخدام میشدند. حال دیجیکالا تصمیم گرفته است بهعلت شیوع کرونا این روال ۶ ماهه را در یک ماه انجام دهد:
بسیاری از کسبوکارها، رستورانها و کافیشاپها در وضعیت فعلی تعطیل شدهاند؛ اما این موضوع موقت است و پس از رفع بحران، امیدواریم کارکنان تمام آنها دوباره به سرکارهایشان برگردند. ما هم در بحران فعلی بهدلیل افزایش تقاضا به تعداد نیروی بیشتر نیاز داریم. این بحران یا باعث میشود مردم به خرید اینترنتی عادت کنند و دراینصورت، نیاز دیجیکالا هم به این میزان نیرو باقی میماند و بیشتر هم میشود؛ و این افراد در شرکت باقی میمانند. همانطور که عرض کردم اگر کرونا هم نبود ما به این تعداد در ۶ ماه آینده نیاز داشتیم و ماجرای کرونا فقط زمان استخدام را سرعت بخشید. سناریوی ضعیفتر این است وقتی شرایط به حالت عادی برگشت و تعداد سفارشها کم شود، دیگر شرکتها، مراکز خدماتی، رستورانها و کافیشاپها بازمیشوند و این تعداد افراد هم به کار خود بازمیگردند.
موسوی اعتقاد دارد در بحرانها، اقشاری از جامعه ممکن است آسیب ببینند؛ اما این دولت است که وظیفه دارد به این نابهسامانی رسیدگی کند و نه بخش خصوصی. درصورت بازگشت به وضعیت عادی، این دولت است که باید پاسخگوی افراد در مسئلهی نبود شغل باشد:
دیجیکالا سعی کرده است نقش خود را در این دوران انجام دهد و به نیروی کاری که در دیگر بخشها شغل خود را از دست دادهاند، کمک کند تا مشغول به کار باشند؛ همچنین، بهدلیل کار در چنین وضعیت سختی، علاوهبر حقوق و مزایای قانونی کامل، به آنها روزانه تا سقف ۱۰۰ هزار تومان پاداش بسته به عملکردشان پرداخت میکند. کارکردن در این شرایط واقعا فداکاری است و برای قدردانی این پاداش را در نظر گرفتهایم. دربارهی آسیب دیدن کارکنان کسبوکارهای دیگر که شغل خود را از دست دادهاند، در وهلهی اول دولت، تأمین اجتماعی، وزارت کار و رفاه اجتماعی باید پاسخ دهند چه برنامهای برای آنها دارند. اما ما هم بهرحال تلاش کردیم نقشی ایفا کنیم و در حدی که می توانستیم کمک کنیم.
موسوی میگوید تأمین اقلام بهداشتی برای ما نیز ساده نیست؛ زیرا سهمیه و تسهیلاتی در این زمینه به ما اختصاص داده نشده و خودمان در بازار و جاهای مختلف میگردیم تا آنها را برای کارکنان تهیه کنیم. او میگوید یکی از دلایل کاهش حجم سفارشها هم این بود که اجراکردن پروتکلهای بهداشتی برای ارسال سفارشها بسیار اهمیت داشت.
وی خاطرنشان کرد ضدعفونی کالاهای مختلف نیز اکنون بهشکل متفاوتی انجام میشود. برای مثال، کالاهای مد و فشن از تونلهای باد گرم رد و تمام ماشینها روزی چندباری گندزدایی و ضدعفونی میشوند و سعی میشود با بالاترین استانداردهای بهداشتی، سفارشها بهدست خریدار برسد.
باتوجهبه افزایش سفارشها، این سؤال پیش میآید که چند درصد از مشتریان کنونی دیجیکالا در آینده نیز به خرید ازطریق این پلتفرم ادامه میدهند. موسوی در پاسخ میگوید:
در مطالعهی رفتار مشتری مشاهده میکنیم همیشه سدی ذهنی برای خرید اول وجود دارد. دربارهی هر فناوری و موضوع جدیدی هم این روال وجود دارد؛ اما اگر فناوری جدید کارآمد باشد و بتواند خود را با نیازهای افراد جامعه منطبق کند، بهمرور این سد شکسته و پس از یک یا دوبار استفاده به نیاز روزمره تبدیل میشود؛ بهگونهای که پس از مدتی، زندگی بدون آن عجیب مینماید. براساس دادهها دربارهی این موضوع پاسخ نمیدهم؛ اما تصور میکنم مشتریان جدید که بهعلت بحران کرونا سمت این نوع خرید آمدهاند، ممکن است مشتری همیشگی دیجیکالا شوند.