خدمات دستگاههای اجرایی در درگاهی واحد اطلاعرسانی میشود
سازمان اداری و استخدامی کشور به استناد نقشه راه دولت الکترونیک سال ۱۳۹۳ و همچنین مصوبه شورای عالی اداری در اسفندماه ۱۳۹۵، مسئول طراحی و پیادهسازی «سامانه مدیریت خدمات دولت» شد.
سامانه مدیریت خدمات دولت به نشانی mardom.ir، درگاه واحدی برای اطلاعرسانی خدمات دستگاههای اجرایی به مردم است و شامل چهار زیرسامانه با عناوین «سامانه مدیریت خدمات دولت؛ ویژه دستگاههای اجرایی»، «سامانه ملی خدمات دولت؛ ویژه مردم»، «سامانه پیگیری خدمت؛ ویژه مردم» و «سامانه راهبری میز خدمت؛ ویژه دستگاههای اجرایی» میشود. مردم میتوانند با مراجعه به سامانه مدیریت خدمات دولت بهطور آسان، سریع و جامع، به خدمات دستگاههای اجرایی، اطلاعات متمرکز و بهروز و شیوهی ارائهی خدمات دسترسی پیدا کنند؛ از جمله جزئیات در خصوص مدارک لازم برای دریافت خدمات، شرایط دریافت خدمات، هزینههای هر خدمت و قوانین و مقرراتی که به موجب یک خدمت ارائه میشود. همچنین قابلیت پیگیری خدمات در سامانهی جدید دولت وجود دارد.
بهگفتهی رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور، در این سامانه ۱۶۱ دستگاه اجرایی اعم از دستگاه دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی از جمله بانکها، شهرداریها و استانداریها، همچنین ۲۵۷۸ کاربر که نمایندگان دستگاههای اجرایی در این سامانه هستند، به ارائهی ۵۷۸۵ خدمت میپردازند.
سامانه مدیریت خدمات دولت سال گذشته در نمایشگاه الکامپ رونمایی شد و اطلاعات بهروز و قابل اتکایی برای دستگاههای اجرایی در راستای سیاستگذاری و برنامهریزی در حوزهی دولت الکترونیک تأمین میکند. بهگفتهی شراره بختجو، رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی، این سامانه میتواند موازیکاریها دستگاههای اجرایی را نیز شناسایی کند. بختجو در خصوص شیوهی استفادهی مردم از سامانهی مذکور میگوید:
«این سامانه، مردم را در خصوص شیوهی ارائهی خدمات راهنمایی میکند؛ مثلاً اگر خدمت الکترونیکی باشد، لینک دریافت خدمت هم وجود دارد و افراد با کلیک روی لینک، به سامانهی دستگاه اجرایی ارائهدهندهی خدمت هدایت میشوند. اگر خدمت بهصورت غیر الکترونیکی باشد، اطلاعرسانی درخصوص خدمت و بخشی از شناسنامهی آن در اختیار عموم مردم قرار میگیرد.» بهگفتهی او، امکان پیگیری وضعیت خدمت درخواستی و نظرسنجی درخصوص آن هم برای مردم وجود دارد؛ اما در حال حاضر تنها در تعدادی از دستگاههای اجرایی و سه استان به اجرا گذاشته شده است.
سامانه راهبری میز خدمت بهموجب ماده (۱۷) مصوبه حقوق شهروندی و دستورالعمل میز خدمت حضوری و الکترونیک راهاندازی شده است و کلیهی دستگاههای اجرایی موظف شدهاند میز خدمت حضوری خود را مستقر و میز خدمت الکترونیکی را راهاندازی کنند. این موضوع به دلیل کندی در روند ارزیابی فرمهای میز خدمت پیگیری شد و اکنون کلیهی مراحل ارزیابی میز خدمت حضوری و الکترونیکی دستگاهها در سامانهی راهبری میز خدمت امکانپذیر است؛ همچنین شبکهای از ارزیابان میز خدمت در کشور وجود خواهد داشت. سامانه راهبری میز خدمت فعلا بهصورت آزمایشی در ۳۰ دستگاه ستادی و واحدهای استانی قزوین، هرمزگان و خوزستان به اجرا گذاشته شده است.
بهگفتهی رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور، عملکرد دستگاههای اجرایی در سامانه مدیریت خدمات دولت بهطور مستمر رصد میشود و در ارزیابی عملکرد سالانهی آنان تأثیر بسزایی دارد.
نظرات