D1-kifpool

ساترا ضوابط شرایط استفاده از رسانه را تدوین می‌کند

چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، فراخوان تدوین ضوابط «شرایط استفاده» از رسانه را در دستور کار قرار داد.
تبلیغات
D4-mci

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با انتشار فراخوانی برای کارشناسان رسانه، از تدوین ضوابط «شرایط استفاده» (Terms of Use) از رسانه خبر داد. این ضوابط برای حمایت از حقوق مخاطبان و ارائه‌ی الگوی مطلوب ارتباط بین رسانه‌های صوت و تصویر و کاربران، ضمن مطالعه‌‌ی نمونه‌های مشابه در دنیا تدوین می‌شود.

به گزارش روابط عمومی ساترا، «شرایط استفاده» از رسانه در زمان عضویت در هر سامانه‌‌ی صوتی و تصویری و در مراحل ثبت ‌نام به کاربران ارائه می‌شود. طبق این دستورالعمل کاربر با حقوق خود آشنا می‌شود؛ به‌علاوه متعهد می‌شود به موارد ذکرشده در ضوابط پایبند باشد. رسانه هم متعهد می‌شود بر اساس شرایط قرارداد به کاربر خدماتی ارائه دهد. به عبارت دیگر، «شرایط استفاده» از رسانه ضوابطی است که ضمن حمایت از حقوق کاربران، به جنبه‌های مهم مانند حمایت از حقوق مالکیت فکری و صیانت از حریم خصوصی و ... نیز توجه می‌کند.

تمامی رسانه‌ها ملزم به درج قسمت «شرایط استفاده» در سامانه‌ی خود هستند و کاربر هم باید پیش از عضویت ضوابط را مطالعه کند؛ کاربر پس از خواندن ضوابط و در صورت موافقت با آن‌ها، گزینه‌ی «شرایط استفاده از این سامانه را مطالعه کرده و می‌پذیرم» را تیک می‌زند. ساترا در نظر دارد «ضوابط و الزامات شرایط استفاده» را پیش از ابلاغ جهت ملاحظه و اعلام نظرات پژوهشگران و فعالان حوزه صوت و تصویر به ‌منظور تعامل و همفکری با آن‌ها منتشر کند. کارشناسان می‌توانند پس از مطالعه‌ی ضوابط، نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را مطرح کنند.

طبق دستورالعمل «ضوابط و الزامات شرایط استفاده» نباید امکان عضویت کاربر قبل از تأیید گزینه‌ی «خوانده‌شده» و «پذیرش» وجود داشته باشد. متن «شرایط استفاده از رسانه» باید موجز و مختصر تهیه و از ارائه‌ی اطلاعات نامرتبط و اضافه پرهیز شود. به گزارش ساترا، ادبیات این بخش، به‌ویژه در رسانه‌هایی که برای کودکان طراحی شده است، باید متناسب با کاربران و سرویس ارائه‌شده باشد. همچنین موارد مهم باید برجسته شوند و اگر متن قابل دسته‌بندی موضوعی است، به‌صورت تیترهای برجسته از هم جدا شوند. دیگر آنکه مسئولیت و تعهدات کاربر و رسانه باید به‌صورت جداگانه ذکر شود.

مواردی که حتما باید در متن «شرایط استفاده از رسانه» مطرح شود، عبارت‌اند از:

  • ارائه‌ی توضیح اجمالی راجع به چیستی «شرایط استفاده از رسانه»
  • توضیحات لازم برای معرفی خدمات قابل ارائه رسانه
  • متعهد کردن کاربر به رعایت ضوابط و مقرراتی چون تعهد به ارائه اطلاعات صحیح هنگام عضویت، رعایت کلیه قوانین و مقررات جاری کشور، رعایت حقوق مالکیت فکری، عدم استفاده تجاری از اطلاعات و خرید و فروش حساب کاربری، بیان حداقل سن استفاده از سرویس، تعهد به حفظ حریم خصوصی و عدم جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی دیگران بدون رضایت، شرایط پرداخت هزینه استفاده از سرویس و استرداد آن در صورت انصراف کاربر و درخواست گزارش‌دهی در صورت مشاهده تخلف
  • تعهد رسانه به ارائه‌ی کامل خدمات و تعهدات مطروحه در رسانه
  • بیان شیوه اطلاع‌رسانی به کاربر در زمان تغییر شرایط استفاده از رسانه

ضمانت‌های اجرایی نقض تعهدات توسط کاربر و جبران خسارت رسانه هم باید به‌صورت روشن بیان شود.

در بخش حریم خصوصی دستورالعمل «شرایط استفاده» موارد زیر باید مشخص شود:

  • محدوده‌ی دسترسی به اطلاعات کاربر
  • علت دسترسی به اطلاعات
  • شرح مدت‌زمان دسترسی به اطلاعات پس از حذف حساب کاربری کاربر
  • توضیح موارد استفاده از اطلاعات
  • شرح علت، نوع داده، روش سامان‌دهی و تحلیل اطلاعات و نحوه‌ی پیشنهاددهی به کاربر

در این بخش همچنین رسانه باید به حفاظت از حریم خصوصی و داده‌‌های کاربر متعهد شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
برگرداندن پیج اینستا و بازیابی اکانت اینستاگرام چگونه ممکن است؟

اگر صفحه‌ی اینستاگرامتان را از دست داده‌اید، در این مقاله با تمام روش‌های برگرداندن پیج اینستا و بازیابی اکانت اینستاگرام آشنا شوید.

16
یک روز پیش
خودروی تسلا از نمای سه‌رخ جلو درحال عبور از دیوار نقاشی شده
سیستم خودران تسلا با یک دیوارِ نقاشی‌شده فریب خورد

یک یوتیوبر نشان داد که سیستم رانندگی خودران تسلا به‌سادگی با یک دیوار نقاشی‌شده شبیه به جاده، فریب می‌خورد.

65
یک روز پیش
بهترین ربات های تلگرام
بهترین ربات های تلگرام برای سرعت بخشیدن به انجام کارهای روزانه

آیا می‌دانستید که می‌توانید به کمک بهترین ربات های تلگرام بسیاری از کارها را آسان‌تر از همیشه انجام دهید؟

44
یک روز پیش
ونیش مود اینستاگرام
چطور در اینستاگرام پیام‌ محوشونده بفرستیم؟

اینستاگرام با حالت Vanish Mode سطح جدیدی از حریم خصوصی را اضافه کرده است تا کاربران بتوانند پیام‌های محوشونده ارسال کنند.

4
2 روز پیش
شخصی درحال عکس گرفتن از طبیعت
۴ ابزار هوش مصنوعی کاربردی برای تبدیل عکس به فیلم

اگر به‌دنبال ابزاری برای ساخت ویدیو از تصاویر هستید، همراه ما باشید تا شما را با بهترین ابزارهای هوش مصنوعی ساخت ویدیو آشنا کنیم.

3
21 ساعت پیش
بلوبانک
جوجه را آخر سال می‌شمارند؛ کاربران بلو می‌توانند خلاصه‌ای از عملکرد مالی سال 1403 خود را ببینند

وقت آن رسیده تا خلاصه‌ای از عملکردتان را در اپلیکیشن بلو ببینید و متناسب با خرج و مخارجی که داشته‌اید نشان مخصوص به خود را از بلو دریافت کنید.

10
2 روز پیش
 ابزارهای رایگان ساخت عکس با هوش مصنوعی
بهترین ابزارهای رایگان ساخت عکس با هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵

هوش مصنوعی دنیای تصویرسازی را متحول کرده است. در این مقاله، بهترین ابزارهای رایگان ساخت عکس با هوش مصنوعی را به شما معرفی می‌کنیم.

36
2 روز پیش
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

تبلیغات
D7-zoomitproduct
D7-B6Snappshop
پخش از رسانه
coming soon...

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات