مدیرعامل ایرانسل: گران ‌نشدن اینترنت موبایل، سال آینده منجر به افت کیفیت می‌شود

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی مدیرعامل ایرانسل، تعرفه‌ی بسیار پایین اینترنت موبایل باعث افزایش شدید ضریب نفوذ آن شده که ظرفیت شبکه را پر کرده است؛ این وضعیت سال دیگر به افت کیفیت منجر می‌شود.
تبلیغات

افزایش تعرفه‌ی اینترنت موبایل در سال اخیر سروصدای زیادی به پا کرد. پس از چند هفته و با دستورهای قانونی دولت، در نهایت قیمت اینترنت موبایل از سوی دو اپراتور همراه اول و ایرانسل، با کمی تغییر، به حالت قبل بازگشت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش در حساب اینستاگرام خود گفت تعرفه‌ی اینترنت موبایل تا پایان سال افزایش پیدا نمی‌کند؛ اما به‌نظر می‌رسد این شرایط نمی‌تواند مدت‌زمان زیادی بدون تغییر باقی بماند.

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل، به زومیت می‌گوید اگر هم‌زمان با شبکه موبایل، روی شبکه‌ی فیبر نوری هم در کشور ما سرمایه‌گذاری جدی انجام می‌گرفت، اکنون شاهد قیمت‌های منطقی‌تر در تعرفه‌ی اینترنت ثابت بودیم. به‌گفته‌ی عباسی آرند، شبکه‌ی فیبر نوری نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارد؛ بااین‌حال، هزینه‌ی نگه‌داری و قیمت تمام‌شده‌ی آن بسیار کم است. به‌گفته‌ی او با اینترنت ثابت می‌توان سرویس ارزان و باکیفیت‌تری به مردم داد.

عباسی اضافه می‌کند: «اینترنت موبایل، سرویس لوکسی در دنیا محسوب می‌شود و تعرفه‌ی بالایی دارد. در کشور ما سرمایه‌گذاری کمی در حوزه‌ی اینترنت ثابت انجام شده اما روی موبایل سرمایه‌گذاری خوبی شد. در تمام دنیا، این سرمایه‌گذاری به‌طور هم‌زمان روی اینترنت ثابت هم انجام می‌شود.»

مدیرعامل ایرانسل به خبرنگار زومیت می‌گوید استفاده از اینترنت موبایل اکنون برای مردم بسیار مرسوم شده؛ این درحالی است که تعرفه‌ی خیلی ارزان و فشار حداکثری به شبکه موبایل باعث شده تا اداره ‌کردن این بار برای اپراتورها سخت شود. او می‌گوید راهی جز اصلاح تعرفه‌ها وجود ندارد.

ما نمی‌خواهیم فشار به مردم بیاید؛ اما راه‌حل این است که شبکه ثابت گسترش پیدا کند تا سرویس ارزان‌تری به مردم در خانه ارائه شود و مردم تنها در زمانی‌که خانه نیستند، از سرویس مطلوبی روی موبایل استفاده کنند.

عباسی آرند در پاسخ به زومیت در مورد عادتی که قیمت‌های پایین اینترنت موبایل بین مردم ایجاد کرده است، می‌گوید: «این از مشکلات تاریخی در کشور ما است. هزینه‌ی استفاده از اینترنت موبایل در دوره‌هایی رایگان بوده، گاهی ساعات رایگان یا اینترنت ارزان عرضه شده؛ این استفاده‌ی گسترده باعث شده تا ضریب نفوذ اینترنت موبایل بسیار زیاد شود.»

شیوع ویروس کرونا نیز استفاده از اینترنت را بیش از دو برابر افزایش داد. آمار سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد که اقبال مردم بیشتر به استفاده از اینترنت موبایل بوده و این اقبال عمومی امسال رشد بیشتری داشته است. رایگان شدن برخی سامانه‌ها و وب‌سایت‌ها برای برقراری ارتباط مجازی دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر سازمان‌ها نیز امسال به اپراتورها سپرده شد. تمام این عوامل باعث می‌شود ظرفیت شبکه‌ی موبایل پر شود. بیژن عباسی آرند می‌گوید با نگه ‌داشتن تعرفه‌ها در وضعیت موجود، سال آینده ظرفیت شبکه پر می‌شود؛ در این شرایط، اپراتور نمی‌تواند سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهد چون درآمدش ریالی است؛ درحالی‌که باید ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری را به‌صورت ارزی انجام دهد. مدیرعامل ایرانسل می‌گوید همین وضعیت باعث می‌شود به ‌دلیل تقاضای زیاد، سال آینده کیفیت اینترنت افت کند و نارضایتی عمده به‌ وجود بیاید.

کپی لینک

وضعیت اینترنت TD-LTE

عباسی آرند: تعرفه‌ی پایین اینترنت موبایل دلیل استفاده نکردن مردم از اینترنت ثابت TD-LTE است

مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به زومیت در مورد اینکه چرا اینترنت TD-LTE ایرانسل در اکثر شهرهای کشور پوشش‌دهی ندارد، می‌گوید: «ما در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ این پوشش‌دهی را داریم؛ اما به ‌نسبت اینترنت موبایل، این پوشش بسیار کم است.»

به‌گفته‌ی عباسی، تقاضای بسیار پایین برای TD-LTE در شهرهای کوچک باعث شده است این شبکه توسعه پیدا نکند. همچنین درحالی‌که در برخی شهرهای کوچک شبکه TD-LTE ایجاد شده، مصرف در آنجا کم است. مدیرعامل ایرانسل علت این موضوع را تعرفه‌ی پایین اینترنت موبایل می‌داند که باعث شده است ترجیح مردم به استفاده از آن به ‌جای اینترنت ثابت باشد. او می‌گوید: «اگر اختلاف تعرفه‌ی موبایل و اینترنت ثابت بیشتر شود، مردم به استفاده از اینترنت ثابت ترغیب می‌شوند.» به‌گفته‌ی عباسی، ‌اکنون تعرفه‌ی TD-LTE از اینترنت موبایل پایین‌تر است؛ اما چون فاصله‌ی آن چندان زیاد نیست، نتوانسته است بازار خود را پیدا کند.

به‌گفته‌ی مدیرعامل ایرانسل، اینترنت TD-LTE این شرکت نسبت به دیگر اپراتورها غالب است و بیشترین سهم بازار (نزدیک به ۶۵ درصد) را در دست دارد. بااین‌حال کل بازار TD-LTE کوچک مانده است؛ چون جنس تعرفه‌گذاری اینترنت در کشور به‌گونه‌ای نیست که مردم به ‌سمت اینترنت ثابت بروند.

نظر شما درمورد این موضوع چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات