مرکز توسعه تجارت الکترونیک کسب و کارها را با دریافت هزینه رتبه‌بندی می‌کند

یک‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
مطالعه 4 دقیقه
مرکز دولتی توسعه تجارت الکترونیک که نماد اعتماد الکترونیکی به کسب‌وکارها اعطا می‌کند، در روال جدید رتبه‌بندی خود، تنها با دریافت هزینه بیش از یک ستاره به کسب‌و‌کار می‌دهد.
تبلیغات

مرکز توسعه تجارت الکترونیک در تاریخ ۱۶ مهرماه، اطلاعیه‌ای در مورد اجرای فاز دوم رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی و تغییر سازوکار اختصاص ستاره‌ی نماد اعتماد الکترونیکی (ای‌نماد) منتشر کرد. در این اطلاعیه اشاره شد که دریافت ستاره‏‌های نماد اعتماد الکترونیکی از سطح ۲ تا ۵ ستاره بر مبنای درخواست کسب‎‌وکار صورت می‌گیرد. به‌علاوه کسب‌وکارهایی که در فرایند رتبه‌بندی شرکت نمی‌کنند، با وجود روال سابق، امکان استفاده از نماد دو ستاره در وب‌سایت خود ندارند.

اکنون برخی صاحبان کسب‌وکارها اظهار کرده‌اند که در رویه‌ی جدید، برای دریافت ستاره‌های ای‌نماد باید هزینه پرداخت کنند. رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی، به زومیت می‌گوید چنین موضوعی به اتحادیه اطلاع‌رسانی نشده و خود او از طریق فضای مجازی متوجه ایجاد روال جدید شده است.

الفت‌نسب با اشاره به اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیک زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و سازمانی دولتی محسوب می‌شود، می‌گوید ورود دولت به مسئله‌ی رتبه‌بندی کسب‌وکارها و اخذ هزینه بابت کاری که جزو وظایفش محسوب می‌شود و بابت آن بودجه می‌گیرد، نفس کسب‌وکارهای کوچک و نوپا را به‌خصوص در شهرستان‌ها می‌گیرد. او اضافه می‌کند: «وزارت صمت بر اساس قوانین صرفا باید سامانه‌ی سایت توسعه تجارت الکترونیک را بالا بیاورد؛ نه اینکه خودش برای رتبه‌بندی اقدام کند.»

۱۶ نهاد در مورد کسب و کارهای آنلاین اظهارنظر می‌کنند و آیین‌نامه می‌دهند

الفت‌نسب می‌گوید رتبه‌بندی به خودی خود مشکلی ندارد؛ اما اینکه سازمان دولتی این کار را، آن هم با دریافت هزینه انجام دهد، تبعیض بین برخی کسب‌وکارها ایجاد می‌کند که می‌توانند با سرمایه‌ی زیاد انواع لوگوها و ستاره‌ها را بگیرند؛ حال آنکه کسب‌‎و‌کارهای نوپا با سرمایه‌های اندک در شهرستان‌ها چنین امکانی ندارند؛ این درحالی است که کسب و کارهای کوچک باید تحت حمایت دولت باشند.

با توجه‌ به اهمیت اعتماد مردم به رتبه‌بندی یک سازمان دولتی که خود نماد را صادر می‌کند، طبیعتا مردم به تعداد ستاره‌های یک کسب‌و‌کار توجه می‌کنند؛ چنین موضوعی باعث می‌شود کسب‌وکارهای کوچیک از دور رقابت خارج شوند. درحالی‌که رتبه‌بندی می‌تواند خارج از دولت و توسط برخی مجموعه‌های خصوصی انجام شود که استانداردهایی را در نظر می‌گیرند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی درپاسخ به خبرنگار زومیت در مورد اینکه چه نهادها یا سازمان‌هایی از کسب‌و‌کارها حمایت و به مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌کنند، می‌گوید علاوه بر اتحادیه‌ی مذکور، انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی هم محلی برای حمایت کسب و کارها و رسیدگی به مشکلات آن‌ها است؛ وزارت صمت هم حراست و پاسخگویی به شکایات کسب‌و‌کارها دارد. به‌گفته‌ی الفت‌نسب، ۱۶ نهاد در مورد کسب و کارهای آنلاین اظهارنظر می‌کنند و آیین‌نامه می‌دهند؛ بااین‌حال در زمان به وجود آمدن مشکل، هیچ‌کدام پاسخگو نیستند. او اضافه می‌کند: «این مجموعه دولتی است و به ‌دلیل اینکه دولت در میان سازمان‌های خود درگیری‌هایی دارد، آن‌ها زمان وقوع اتفاق در صحنه حاضر نیستند.»

به‌گفته‌ی الفت‌نسب، مرکز توسعه تجارت الکترونیک دارای اثرات مثبت نیز هست و اگر چنین نهادی شکل نمی‌گرفت، کسب و کارها به مشکلات فراوان می‌خوردند؛ بااین‌حال رویه‌ی جدیدی که این مرکز در پیش گرفته است، ضربه‌ی زیادی به کسب و کارها وارد می‌کند.

علاوه‌بر مسئله‌‌ی ذکرشده، چندی پیش مرکز توسعه تجارت الکترونیک با ارسال پیامک برای تعداد زیادی از کسب و کارهای دارای ای‌نماد در مورد تعلیق نماد و فیلتر کردن وب‌سایت آن‌ها هشدار داد. ظاهرا موضوع مربوط به استفاده از تصویر به‌ جای کد ای‌نماد در وب‌سایت کسب‌وکارها بود. کسب‌و‌کارها می‌گفتند به‌ دلیل مشکلی که در کد نماد وجود دارد، تصویر آن لود نمی‌شود یا دیر لود می‌شود؛ این مسئله می‌تواند رتبه‌بندی وب‌سایت‌ در گوگل را دچار افت کند. به ‌همین دلیل به استفاده از تصویر ای‌نماد روی آوردند که با کلیک روی آن، کاربر نماد را مشاهده می‌کند و از داشتن مجوز وب‌سایت مطمئن می‌شود.

رضا الفت‌نسب در مورد اختیار مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای تعلیق نماد کسب و کارها به زومیت می‌گوید نباید یک‌جانبه چنین تصمیمی گرفته شود. او می‌گوید با تعلیق نماد، طبق قوانین جدید پولشویی، درگاه بانکی کسب‌و‌کار بسته می‌شود و این به‌ معنی تعطیلی کسب‌و‌کار است. الفت‌نسب می‌گوید: «جای تأسف دارد که بدون بررسی همه‌جانبه، این پیامک‌ها برای کسب‌وکارها ارسال شد. در صحبت با این کسب‌و‌کارها متوجه می‌شویم که همه‌ی آن‌ها نماد دارند؛ ولی اتهامِ جعل نماد به آن‌ها زده می‌شود. چنین مشکلی نباید باعث تعلیق یک کسب‌و‌کار شود.»

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی می‌گوید اتحادیه‌ی مذکور یا نهاد دیگری می‌تواند به‌عنوان واسط تصمیم‌گیری برای تعلیق نماد کسب‌وکارها فعالیت کند. با توجه ‌به اینکه مشکل از سوی خود مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایجاد شده  استو نیاز به اصلاح زیرساخت دارد، طبیعی است که انتظار داشته باشیم این مرکز نسبت به رسیدگی موضوع متعهد شود. الفت‌نسب می‌گوید وزارت صمت باید به مسئله رسیدگی کند؛ اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز پیگیر آن است. اما در این میان، کسب‌وکارها درگیر شده‌اند و مشخص نیست تا چه زمانی می‌توانند تاب بیاورند و مشتریان خود را حفظ کنند و انرژی برای فعالیت داشته باشند.

تلاش زومیت برای ارتباط با مرکز توسعه تجارت الکترونیک و شنیدن توضیحات آن‌ها در مورد جزئیات تغییر روال اعطای ستاره‌ی ای‌نماد به کسب‌وکارها و مشکل تعلیق آن‌ها ادامه دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات