برندهای گوشی هوشمند چه سهمی از بازار ایران دارند؟
گوشیهای سامسونگ نیمی از بازار موبایل ایران را در سیطرهی خود دارند. این برند هم ازنظر جلب اعتماد مشتریان، اطمینان شرکتهای واردکننده بابت فروش گوشی و برطرف کردن نیاز اکثر کاربران گوشیهای تلفن همراه، عملکرد خوبی در بازار ایران داشته است.
طبق آماری که انجمن واردکنندگان موبایل از میزان واردات برندهای موبایل به بازار ایران از آذر ۹۸ تا آبان ۹۹ دراختیار زومیت قرار داده، ۶ میلیون و ۹۸۷ هزار دستگاه موبایل با برند سامسونگ وارد کشور شده است. این بهمعنای داشتن سهم ۴۶ درصدی در بازار موبایل ایران است. میزان فعالسازی گوشیهای سامسونگ در این مدت زمان هم ۵۱ درصد، معادل ۴ میلیون و ۸۳۹ هزار دستگاه بوده است.
پس از سامسونگ بهترتیب، شیائومی با ۱۸ درصد و نوکیا با ۱۵ درصد در مقامهای بعدی تعداد دستگاههای واردشده به بازار ایران قرار دارند. در مقام چهارم، هواوی با ۱۰ درصد سهم بازار و سپس اپل با ۴ درصد، آنر با ۲ درصد قرار دارند.
سهم تعدادی واردات برندهای گوشی بازار ایران در ۱۲ ماه گذشته
این درحالی است سهم فعال کردن گوشیهای سامسونگ ۵۲ درصد، شیائومی ۱۹، نوکیا و هواوی ۱۱ و اپل ۵ درصد بوده است.
سهم تعدادی مصرف (فعالسازی گوشی) برندهای گوشی در بازار ایران
سهم برندها از ارزش بازار موبایل ایران
مشاهدهی سهم ارزشی واردات برندها از آذر ۹۸ تا آبان ۹۹ نکات جالبی را در پی دارد. همانطور که در نمودار اول مشاهده میکنید، ۵۳۷ هزار گوشی اپل (۴ درصد از سهم عددی بازار) درمقابل ۲ میلیون و ۲۸۱ هزار گوشی نوکیا (۱۵ درصد از سهم عددی بازار) طی مدت یک سال وارد کشور شدهاند. این درحالی است که گوشیهای اپل با ۴۶۷ میلیون دلار حدود ۱۸ درصد و گوشیهای نوکیا با ۵۱ میلیون دلار تنها ۲ درصد از سهم ارزش بازار گوشیهای ایران را به خود اختصاص دادهاند.
گوشیهای وارداتی سامسونگ با ارزش ۱ میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار، ۴۸ درصد از سهم ارزش بازار گوشیهای ایران را دراختیار دارند. پس از آن، گوشیهای شیائومی با ارزش ۵۲۳ میلیون دلاری حدود ۲۰ درصد، اپل با ۴۶۷ میلیون دلار حدود ۱۸ درصد، هواوی با ۲۵۳ میلیون دلار حدود ۱۰ درصد و نوکیا با ۵۱ میلیون دلار حدود ۲ درصد از سهم بازار را بهخود اختصاص دادهاند.
واردات گوشی موبایل به تفکیک ماه
بهطور کلی، طی ۱۲ ماه اخیر ۱۵/۱۶ میلیون دستگاه گوشی وارد کشور شده و بیشترین میزان واردات مربوط به دی ماه و برابر با ۱/۷۳ میلیون بوده است. نکته آنکه، در این ماه کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه بهصورت مسافری وارد کشور شده است. پس از دی، بیشترین میزان واردات مربوط به تیرماه با ۱/۷۲ میلیون و گوشی مسافری حدود ۵۰ هزار بوده است.
واردات گوشی موبایل به بازار ایران به تفکیک ماه
بیشترین میزان واردات مسافری گوشی مربوط به اردیبهشت بوده که کمی بیشتر از ۲۰۰ هزار دستگاه است. این موضوع پس از واردات اندک گوشی طی ماه ابتدایی سال شمسی رخ داده؛ در فروردین ماه کمتر از ۴۰۰ هزار گوشی وارد کشور شده است. این روال هرساله وجود دارد و بهدلیل تعطیلات سال نو، باید در بهمن هر سال تخصیص بیشتری برای واردات گوشی داده شود تا علاوهبر تأمین بازار شب عید، گوشی فروردین ماه نیز در بازار بهمیزان کافی (دو میلیون دستگاه) موجود باشد.
فعالسازی گوشیهای بازار ایران به تفکیک ماه
واردات موبایل از تیرماه امسال راه خود را با سیری نزولی پیموده؛ همانطور که میدانیم، حدود ۴ ماه بود که بانک مرکزی ارز واردات موبایل تخصیص نمیکرد؛ پیش از آن نیز تخصیص ارز قطرهچکانی بود. به این معنا که ارز بهمیزان کم، منقطع و تنها به شرکتهای کمی تخصیص داده میشد. این همه افت و خیز در واردات گوشی بیانگر عملکرد بانک مرکزی در تخصیص ارز به شرکتهای واردکننده است که باعث شد پس از تیر ماه این سیر نزولی را شاهد باشیم؛ تا جایی که آبان تنها ۹۷۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شد؛ در این ماه واردات مسافری نیز به حداقل میزان خود رسید.
با روالهایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی ماههای اخیر در پیش گرفته است، هرچه به پاییز نزدیک میشویم، واردات مسافری گوشی نیز بیشتر کاهش مییابد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا، واردات مسافری گوشی را مصداق قاچاق میداند. به همین علت روالهای سختگیرانه مبنی بر ممنوعیت رجیستری غیر حضوری گوشی از مهرماه در پیش گرفته شد. هرچند این روند هم دیری نپایید و بهدلیل شیوع کرونا از اول دی به حالت غیر حضوری درآمد.
ازنظر میزان فعال کردن برندهای موبایل، شهریور شاهد بیشترین ارقام معادل ۱/۵۳ میلیون دستگاه و کمترین ارقام در فروردین معادل ۷۷۰ هزار دستگاه هستیم. بیشترین میزان فعالسازی گوشی مسافری در اردیبهشت ثبت شده که کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه بوده است. کمترین میزان فعالسازی گوشی هم مربوط به آبان ماه است.
مقایسه با آمار جهانی
با نگاهی به آمار کانترپوینت از سهم برندهای موبایل در بازار جهانی و مقایسهی آن با بازار ایران، به نکات جالبی پی میبریم.
سهم بازار برندهای موبایل در بازار جهانی (سهماههی اول ۲۰۱۸ تا سهماههی سوم ۲۰۲۰) منبع: Counterpoint
اولین و مشخصترین نکته تنوع پایین گوشیهای هوشمند و سهم بسیار بالای سامسونگ در بازار ایران است. درحالیکه طی دو سال گذشته هیچ شرکتی موفق به کسب سهمی بالاتر از ۲۲ درصد از بازار جهانی موبایل نشده است، سامسونگ بهتنهایی نیمی از بازار گوشی ایران را در قبضه خود دارد.
از سوی دیگر، درحالیکه ۷ سازندهی بزرگ گوشی در دنیا درمجموع تنها ۸۰ درصد سهم بازار را دراختیار دارند، در ایران تنها ۵ برند ۹۷ درصد از سهم بازار را بهخود اختصاص دادهاند.
با نگاهی دقیقتر به این آمار، متوجه میشویم نوکیا با وجود حضور بسیار کمرنگ در بازار جهانی، عملکرد نسبتا موفقی در بازار ایران دارد. همچنین جای خالی برندهای مقرونبهصرفهای مانند اوپو، ویوو و ریلمی در بازار ایران حس میشود.
نظرات