مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: ۸۱ درصد کسبوکارهای دارای اینماد از شبکههای اجتماعی برای ارائه کالا استفاده میکنند
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برخلاف روال همیشگی، گزارش نیمه نخست سال۱۳۹۹ را منتشر کرد. رئیس این مرکز در نشستی که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اعلام کرد که این کار بهعلت شیوع ویروس کرونا و تأثیر عمیق آن بر تجارت الکترونیکی کشور انجام شده و میتوان براساس آن، تصمیمگیری و برنامهریزی بهتری کرد.
بهگزارش زومیت، این گزارش از ۳/۸ برابر شدن ارزش معاملات الکترونیکی و سه برابر شدن تعداد نمادهای اعتماد الکترونیکی درمقایسهبا مدت مشابه سال ۱۳۹۸ حکایت میکند. در گزارش مذکور مشاهده میکنیم که ضریب نفوذ اینترنت در کشور با ۹ درصد رشد به ۱۰۲ درصد و ضریب نفوذ تلفنهمراه هوشمند با ۲۰ درصد رشد به ۶۵ درصد و گواهی امضای الکترونیکی صادرشده با ۱۲۳ درصد رشد به ۱۸۵ هزار عدد رسیده است.
ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی با ۲۸۴ درصد رشد درمقایسهبا سال قبل، اکنون به ۶۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی معادل ۱،۱۱۰ میلیارد تومان است و رشد ۲۱۷ درصدی را نشان میدهد. طبق این گزارش، مبلغ هر خرید الکترونیکی بهطورمیانگین ۴۱۷ هزار تومان برآورد شده که درمقایسهبا مدت مشابه سال قبل، ۱۵۳ درصد رشد کرده است.
بهعلاوه، تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی حدود ۱/۵ میلیارد فقره بوده که درمقایسهبا مدت مشابه سال قبل، ۵۲ درصد رشد یافته و تعداد معاملات الکترونیکی دولتی حدود ۱۵۱ هزار فقره بوده که درمقایسهبا مدت مشابه سال قبل، رشد ۳۴ درصدی را تجربه کرده است. مرکز توسعه تجارت الکترونیک میگوید ارزش کل گردش مالی تجارت الکترونیکی به ۶،۳۹۳ میلیارد تومان رسیده است.
وضعیت نمادهای اعتماد صادرشده در ۱۳۹۹
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی میگوید در نیمه اول سال جاری، ۱۶ هزار اینماد صادر شده که رشد ۱۹۶ درصدی را درمقایسهبا سال پیش نشان میدهد؛ درنتیجه، ۷۶ هزار واحد تجارت الکترونیکی معادل ۲۳ درصد آنها نماد اعتماد دارند که این رشد بیشتر به ماههای نخست سال مربوط میشود. کاهش زمان صدور نماد اعتماد از پنج روز به یک روز، ازجمله عواملی است که امسال در افزایش تعداد نماد مؤثر بوده است.
بیشترین دارندگان اینماد در بخش فروش کالا، آموزش، برنامهنویسی و رایانه و تبلیغات و بازاریابی فعالیت میکنند. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره طرح رتبهبندی و دریافت دو یا سه ستارهی اینماد میگوید: «اکنون تنها یک اپراتور برای رتبهبندی با ما همکاری میکند؛ اما بهزودی اپراتورهای دیگری نیز به اضافه میشوند.» بهگفته علی رهبری، این مرکز هماکنون در حال مذاکره با یکی از شرکتهای زیرمجموعهی بورس است که مجوز رتبهبندی را هم دارد تا با آن در زمینهی رتبهبندی همکاری کند.
رهبری درباره دریافت هزینه از کسبوکارها نیز به خبرنگار زومیت گفت که تعرفهی رتبهبندی اختیاری و بسیار جزئی است که سازمان مدیریت صنعتی، مجری فعلی طرح رتبهبندی، آن را تعیین کرده است. بهگفتهی رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، از میان ۱۰۰ کسبوکاری که در یکونیم ماه گذشته برای رتبهبندی ثبتنام کردهاند، ۸۰ درصد آنها کوچک و متوسط بودند و تنها ۲۰ درصد کسبوکارهای بزرگ و شناختهشده را شامل میشود. البته این فقط ۲۶ کسبوکار را شامل میشود و باقی در مرحله ارزیابی قرار دارند. کسبوکارهایی که ستارههای دوم و سوم اینماد را دریافت کردهاند، در وبسایت مرجع رتبهبندی قابلمشاهده هستند. در این وبسایت، مدلهای رتبهبندی و شاخصها و روش محاسبهی شاخصها ذکر شده است.
رهبری: ثبتنام در طرح رتبهبندی کسبوکارها از یکونیم ماه پیش آغاز شد
بهگفته رهبری، بررسیهای مرکز نشان میدهد که طرح رتبهبندی میتواند به کسبوکارهای کوچک برای گرفتن سهم بیشتر و بهتر از بازار کمک کند. رهبری تأکید کرد که کسبوکارها بهطور مرتب و دورهای بررسی میشوند و درصورت عدول از استانداردهای درنظرگرفتهشده، ستاره آنها لغو میشود.
میزان استفادهی کسبوکارها از شبکههای اجتماعی
۸۱ درصد واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد علاوهبر وبسایت از شبکههای اجتماعی و ۴۶ درصد از پیامرسانها و ۲۸ درصد از اپلیکیشن موبایل استفاده میکنند. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به خبرنگار زومیت میگوید که مشخص نیست کسبوکارها چقدر از پلتفرم ایرانی یا خارجی برای این معرفی و فروش کالا استفاده میکنند؛ اما مشخص است که عمدتا از اینستاگرام استفاده میکنند. بهگفته علی رهبری، این موضوع در آینده بررسی خواهد شد و میتوان از کسبوکارها نام پلتفرم استفادهشده را پرسید.
درادامه به نکات جالبی از گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اشاره خواهیم کرد:
- ۸۶ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از سرمایهگذار شخصی و ۸ درصد از شتابدهندهها و بخش خصوصی و ۵ درصد از سرمایهگذاری داخلی بهمنظور توسعه استفاده میکنند.
- ۴۳ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از پست و ۲۴ درصد از شرکتهای پست خصوصی و ۱۹ درصد از سیستم توزیع خود شرکت برای ارسال و تحویل کالا استفاده میکنند.
- ۴۶ درصد صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد ۳۰ تا ۴۰ ساله هستند.
- ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۲۸۴ درصد و تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی ۵۲ درصد رشد کرده است.
- ۳۳ درصد دارندگان نماد اعتماد الترونیکی کار خود را در کمتر از یک سال آغاز کرده و ۴۵ درصد آنها بین یک تا چهار سال است که فعالیت میکنند.
- ۷۵ درصد از فعالان تجارت الکترونیکی شخصیت حقیقی و ۲۵ درصد شخصیت حقوقی دارند.
- نقشهی پراکندگی جغرافیایی واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد نشان میدهد که بهترتیب تهران، اصفهان، خراسانرضوی و فارس بیشترین پراکندگی را دارند.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با استناد به اینکه ضریب نفوذ تلفنهمراه ۱۷ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ۱۰۲ درصد رشد کرده است، نتیجهگیری میکند زیرساخت ارتباطی قابلقبولی برای رشد تجارت الکترونیکی در کشور وجود دارد. گزارش کامل را میتوانید از وبسایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت کنید.