اتحادیه کسبوکارهای مجازی ازاینپس پروانه کسب در حوزه سلامت آنلاین و فروش طلا صادر میکند
سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان ایران در نامهای به اتحادیه کسبوکارهای مجازی ضوابط رستههای شغلی سامانههای ارائهی انواع خدمات و کالا بر بستر فضای مجازی را ابلاغ کرد. اتحادیه کسبوکارهای مجازی براساس این ضوابط و اجرای تبصره ماده ۱۱ آییننامه اجرایی موضوع ماده ۱۲ قانون نظام صنفی میتواند در حوزههایی همچون سلامت آنلاین، آگهی آنلاین، جابهجاییهای هوشمند و فروش طلا هم مجوز کسب صادر کند.
رستهی شغلی سلامت آنلاین
به گزارش اتحادیه کسبوکارهای مجازی، حوزهی سلامت آنلاین شامل سامانههای آنلاین ارائهی کالا و خدمات سلامت میشود. خدمات قابل عرضه در رستهی شغلی سلامت عبارتاند از خدمات و محصولاتی که از شمول قوانین و مقررات امور پزشکی و دارویی و موارد خوردنی و آشامیدنی و آییننامههای مذکور در قانون فوق خارج است و نیاز به ارائهی خدمت یا کالا توسط متخصص نیست یا هرگونه محصول یا خدمت در حوزهی سلامت که با توجه به قوانین و مقررات این حوزه باید توسط متخصص به مصرفکننده یا کاربر ارائه شود.
اطلاعات کاربران در سامانههای آنلاین باید در چهارچوب قانون جرایم رایانهای ذخیره و حفاظت شود
سامانهی مدنظر باید امکان نمایش اطلاعات مؤثر متخصص را فراهم کند و محل ذخیرهسازی اطلاعات کاربران مقیم ایران هم باید در داخل کشور صورت گیرد. این رستههای شغلی باید تجهیزات و تأسیسات ایمنی، انتظامی و بهداشتی مورد نیاز را ازجمله تجهیزات امنیت شبکه و بانکهای اطلاعاتی مطابق پروتکلهای فنی فراهم کنند. به عبارت دیگر، تمامی اطلاعات کاربران باید در چارچوب قانون جرایم رایانهای ذخیره و حفاظت شود، آیپی کاربران (مطابق قانون جرایم رایانهای) شناسایی شود، متخصصان احراز هویت شوند، درگاه ثبت گزارش تخلفات و رسیدگی به شکایات متخصص راهاندازی شود.
رستهی شغلی سامانهی آنلاین ارائهی خدمات در محل
رستهی شغلی سامانه آنلاین ارائه خدمات در محل سامانهای را شامل میشود که مشتمل بر انواع بسترهای نرمافزاری و سختافزاری آنلاین است و فرایند ارائهی درخواست و پاسخگویی خدمات برای کاربران و ایجاد ارتباط و توافق بین مشتری و متخصص را برای انجام خدمات فراهم میکند. در این سامانهها خدمات در حوزهی فنی و تخصصی، مشاورهای، آموزشی به درخواست مشتری ارائه میشود. فهرست خدمات قابل ارائه هم باید در سامانه برای مشتری نمایش داده شود.
رستهی شغلی بستر آنلاین کاربرمحور نیازمندیها
رستهی شغلی بستر آنلاین کاربرمحور نیازمندیها به بسترهای نرمافزاری آنلاین مربوط میشود که امکان دسترسی کاربران به فضای ایجاد شده توسط سامانههای رایانهای، مخابراتی و ارتباطی تحت تصرف یا کنترل خود را فراهم میکنند. بر این اساس، کاربر میتواند دادهها و محتواهای نیازمندی را برای نگهداری، انتشار، توزیع، عرضه یا ارائه در شبکههای داخلی یا بینالمللی ذخیره یا پردازش کند.
خدمات این رسته شغلی شامل درج هرگونه آگهی مربوط به عرضه و ارائهی کالا و خدمات از قبیل واسطهگری کالا و خدمات از جمله املاک، خودرو، استخدام، خدمات و کالاهای نو و دست دوم در بستر سامانه است. مسئولیت انتشار محتوا روی این بسترها هم طبق قوانین جاری، برعهدهی آگهیدهنده گذاشته شده و فرد صنفی موظف به نظارت لازم در این خصوص است.
بستر آنلاین کاربرمحور نیازمندیها باید امکان نمایش اطلاعات مؤثر در تصمیمگیری مخاطب را فراهم کند. همچنین اطلاعات کاربران باید در داخل کشور ذخیره شود. تجهیزات مورد نیاز برای احراز هویت کاربران ازجمله بهمنظور تأیید شماره تلفن همراه، پرداخت در بستر و نگهداری آیپی کاربر باید توسط فعالان حوزه آگهی آنلاین بهمدت ۶ ماه فراهم شود. این افراد همچنین باید آیپی آگهیدهنده را شناسایی کنند و درگاه ثبت شکایات و گزارش تخلفات آگهیدهنده در سامانه را راهاندازی کنند.
ضوابط جدید شامل تعیین مکانیزمهایی برای کنترل التهاب بازار مسکن و خودرو میشود
براساس ضوابط تعیینشده، در شرایط زمانی ویژه و التهاب بازار مسکن و خودرو، فرد صنفی باید با اعلام دبیرخانه هیات عالی نظارت در مدت معین، مکانیزم نرمافزار کنترل قیمت و تهیهی لیست کاربرانی را برقرار کند که قیمتهای نامعقول یا بیش از عرف بازار یا تعداد نامتعارف آگهی خودرو و املاک ثبت میکنند.
وی همچنین موظف است نرمافزار لازم مکانیزم کنترل و نظارت بر قیمت آگهی خودرو و املاک را با تعیین بازهی قیمتی تهیه کند و قیمتهای خارج از بازه برای خودرو تا سقف ۵درصد و برای املاک تا سقف ۱۵ درصد را نمایش ندهد؛ بهعلاوه، هشدارهای لازم را در محدودهی سقفهای مجاز به کاربران ارائه کند.
بازهی قیمت خودرو در ضوابط تعیینشده باید با روشهایی چون «جمعآوری داده قیمت از نمایشگاههای اتومبیل دارای پروانه کسب»، «قیمت معاملات روز خودرو در مراکز خرید و فروش»، «قیمت روز خودرو اعلامی از سوی تولیدکنندگان و نمایندگیهای رسمی» تهیه شود. بازهی قیمتی املاک هم باید با روشهایی چون «جمعآوری دادهی قیمت از دفاتر مشاورین املاک دارای پروانه کسب» و «قیمت ثبت شده معاملات در سامانههای وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن وتجارت» تهیه شود.
رستهی شغلی سامانهی خدمات برخط پیامدهی
رستهی شغلی سامانه خدمات برخط پیامدهی شامل سامانههای بر بستر نرمافزار میشود که از طریق آنها میتوان نسبت به ارسال و دریافت پیام اقدام کرد. براساس ضوابط تعیینشده برای این بخش، این سامانهها میتوانند خدمات بر خط پیامدهی مانند پیام کوتاه، پیام صوتی، پوش نوتیفیکیشن، ایمیل، USSD و غیره عرضه کنند. بستر فعالیت آنها هم فضای مجازی (سایبری) از قبیل اپلیکیشن یا وبسایت است.
سامانههای خدمات برخط پیامدهی باید سرور مطمئن برای ذخیرهی داده پیام دربرابر دسترسی غیرمجاز داشته باشند
سامانههای رستهی شغلی سامانه خدمات برخط پیامدهی موظف هستند سرور مطمئن برای ذخیرهی داده پیام دربرابر دسترسی غیرمجاز، حداقل یک خط تلفن ثابت، حداقل یک سیستم رایانهای و اینترنت پرسرعت داشته باشند. داشتن سیستم پشتیبانی آنلاین مشتریان برای مستندسازی پاسخها و شکایتها، تجهیزات برای احراز هویت کاربران بهمنظور تأیید شماره تلفن همراه، ذخیرهسازی تراکنش آنلاین و نگهداری آی پی کاربران بهمدت ۶ ماه از دیگر ضوابط تعیینشده برای این رسته است.
رستهی شغلی حوزهی جابهجایی هوشمند
این رسته شغلی باید در بستر خود باید موارد زیر را رعایت کند:
- ارائه اطلاعات مؤثر کاربران قبولکننده توسط ارائهدهنده خدمات مجازی به کاربر درخواستکننده
- قبل از نهایی شدن درخواست توسط کاربر درخواستکننده باید حداقل اطلاعات مؤثر از جمله نام و نام خانوادگی، مشخصات وسیله نقلیه (مدل، رنگ و پلاک)، عکس کاربر قبولکننده و قیمت خدمت در اختیار کاربر درخواستکننده قرار گیرد
- مسئولیت مطابقت چهره و مشخصات شخص کاربر قبولکننده با مشخصات اعلام شده توسط ارائهدهنده خدمات مجازی با کاربر درخواستکننده است
- مسئولیت احراز هویت کاربر قبولکننده برعهده ارائهدهنده خدمات مجازی است
- ارائه مشخصات وسایط نقلیه شامل محل توقف، شماره پلاک، نوع و رنگ بدنه و زمان تقریبی رسیدن به کاربر قبولکننده برعهده ارائهدهنده خدمات مجازی است
- سیستم اطلاعاتی برای ذخیره کردن داده پیام و جلوگیری از دسترسی غیر مجاز باید فراهم شود
تجهیزات و تأسیسات ایمنی، بهداشتی و انتظامی در این رسته شغلی بهمنظور پایش وسایل نقلیه و اشتراکگذاری سفر برای کاربران، ابزارهای آموزشی نرمافزاری برای کاربر قبولکننده در بدو ورود و حین خدمت، سامانه رسیدگی به شکایات (CRM)، محل استقرار سرور ارائهدهنده خدمات مجازی در داخل کشور، ذخیره و حفاظت کلیهی اطلاعات کاربران روی سرورهای داخلی در چارچوب مقررات فصل دوم قانون جرایم رایانهای و تجهیزات امنیت شبکه و بانکهای اطلاعاتی مطابق پروتکلهای فنی باید رعایت شود.
ارائهدهندهی خدمات مجازی و کاربر قبولکننده موظف است نشانهها یا علائم را بهصورت الکترونیکی در اپلیکشین یا بهصورت کارت شناسایی قابل رویت در وسیلهی نقلیه، در طول سفر نصب کند. در این رستهی شغلی، خدمات زیر قابل ارائه است:
- اشتراک جابهجایی: ایجاد سفر اشتراکی برای چند کاربر درخواستکنندهی هممسیر و دارای مقاصد نزدیک به هم
- همپیمایی: معرفی کردن کاربران درخواستکننده به کاربران قبولکننده که در مسیر هر روزهی خود یک یا چند درخواستکننده را در سفر خود جابهجا میکنند
- اشتراکگذاری وسایط نقلیه: استفادهی مشترک از یک وسیلهی نقلیه
- ایجاد یک یا چند سفر برای یک کاربر درخواستدهنده با معرفی کردن وی به کاربر قبولکننده
گفتنی است، طبق ضوابط فروش طلا در فضای مجازی، تنها سامانههایی میتوانند بهصورت آنلاین اقدام به فروش طلای آبشده و مصنوعات جواهر و نقره و طلا کنند که هماکنون هم فروشگاه فیزیکی دارند و تنها قصد دارند در فضای مجازی هم به فروش بپردازند. شما میتوانید اطلاعات جزئیتر ضوابط تعیینشده توسط مرکز اصناف را در سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی مشاهده کنید.
نظرات