۸ اسفند؛ برگزاری تدکس دانشگاه تهران با شعار لحظات ملموس

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رویداد تدکس دانشگاه تهران هشتم اسفند با شعار لحظات ملموس برگزار می‌شود.
تبلیغات

هدف اصلی رویداد تدکس (TEDx) گسترش ایده‌ها در قالب سخنرانی‌های کوتاه و قدرتمند (کوتاه‌تر از ۱۸ دقیقه) است. ذهن‌های خلاق جامعه در موضوعات متنوع گاهی به ایده‌هایی نوآورانه و تحول‌گرایانه می‌رسند که اگر آن‌ها را در بستری مناسب برای بقیه ارائه کنند، تغییراتی در نوع نگرش و رفتار و ارتباطات دیگر افراد جامعه می‌توانند ایجاد کنند. فراهم‌کردن فرصتی مناسب برای عرضه ایده‌های گوناگون، هدف اصلی رویداد تدکس است.

رویداد تدکس دانشگاه تهران، ۸ اسفند ۱۳۹۹ با شعار «لحظات ملموس» آنلاین برگزار می‌شود. این همایش با همکاری و انرژی دانشجویان مستعد و مبتکری اجرا می‌شود که داوطلبانه با تیم برگزاری همایش همکاری می‌کنند. اولین رویداد تدکس دانشگاه تهران «دنیای قشنگ نو» نام داشت که ۲۰ آبان ۱۳۹۴ برگزار شد. رویداد پیش رو، دومین رویداد تدکس دانشگاه تهران به‌شمار می‌رود که با فعال‌سازی مجدد مجوز سازمان جهانی تد مجددا فعالیتش را این بار با قوت بیشتر آغاز کرده است.

درون‌مایه رویداد

موضوعات موردبحث سخنرانان در لایه زیرین ازطریق ریسمانی به یکدیگر متصل می‌شوند که در اکثر همایش‌های TEDx، همان شعار رویداد است. این انتخاب در نگاه اول شاید به چشم مخاطب رویداد نیاید؛ اما شعار یا قالب همایش مخاطب را به چالش می‌کشد و او را به اندیشه درباره موضوعات و یافتن نقاط اتصال میان آن‌ها دعوت می‌کند. دلیل انتخاب شعار «لحظات ملموس» این است که در زندگی همه‌ی ما اتفاق‌های عجیب بسیاری رخ می‌دهد. از پس این اتفاق‌ها، لحظاتی پر از احساس‌های ناب و تکرارنشدنی را تجربه می‌کنیم که گاهی به‌سختی می‌توان با رنگ و لعابی از واژه‌ها آن‌ها را توصیف کرد. سخنرانان این رویداد لحظات منحصربه‌فردشان را با کلام‌ ملموس می‌کنند تا بتوانیم دقایقی از تجربه‌‌شان را لمس کنیم.

سخنرانان رویداد

این رویداد متشکل از هشت سخنران در حوزه‌های مختلف هنر، موسیقی، ورزش، مسئولیت اجتماعی، سیاست و کارآفرینی است. هدف از دعوت هر سخنران ارائه دیدی جدید و جدی به حوزه‌های مختلف است. رویکرد اصلی تدکس دانشگاه تهران بحث امید و مسئولیت است و سعی شده در قالب این رویداد افقی جدید پیش ‌روی افراد قرار گیرد. برای این منظور از مهمانانی دعوت شده است که به‌مراتب کارهای مهمی انجام داده‌اند؛ اما ممکن است تاکنون فرصت ارائه لحظات خاص خود را در این مسیر نداشته‌اند. باور داریم وجود چنین سخنرانانی می‌تواند حرف‌هایی جدیدی برای جامعه در‌بر داشته باشد و به ارتقای سطح جامعه از جهات مختلف کمک کند.

در تدکس دانشگاه تهران، حیدر (حیدو) هدایتی، خواننده و نوازنده خوش‌ذوق جنوبی، یکی از سخنرانان ما است که قصد دارد درباره زندگی به‌مثابه‌ اثری هنری صحبت کند. نیکو جاویدپور، کارآفرین کشورمان، سخنران دیگری است که می‌خواهد درباره تأثیر بوی آدم‌ها در روابط مطالب مفیدی بیان کند. احسان عبدی‌پور، نویسنده و کارگردان جوان، به‌واسطه عملکرد موفق در عرصه تولید پادکست، توانسته است طرفداران بسیاری به‌دست آورد. او نیز دیگر سخنران تدکس دانشگاه تهران محسوب می‌شود که قرار است سخنرانی‌اش با عنوان وزارت داستان را ایراد کند.

از دیگر سخنرانان این رویداد نگار سماک‌نژاد، دونده‌ی فوق استقامت و مربی دو و عضو هیئت‌علمی دانشگاه است که قصد دارد درباره تأثیر دوی استقامت در زندگی خودشان صحبت کند. همچنین، دکتر محمد فاضلی، جامعه‌شناس ایرانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی، مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی قرار است از جایگاه فردی که تجربه‌های متعددی در لایه سیاست‌گذاری در ایران داشته، درباره پیچیدگی‌های حکمرانی در ایران صحبت کنند.

حمید نکویی، طراح صنعتی، نیز از دیگر سخنرانان ما است که می‌خواهد درباره اهمیت یادگیری تفکر دیزاین برای کودکان و نوجوانان صحبت کند. فاطمه اشرفی، فعال اجتماعی، هم در نظر دارد تجربیات خود درباره مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت سفر و گردشگری را با ما به‌اشتراک بگذارد. در‌انتها، آرش غفوری، فردی خلاق و نوآور، درباره تجارب شخصی‌‌اش صحبت خواهد کرد که به ایجاد نگرشی جدید در محیط افراد منجر شده است.

برای شرکت در تدکس دانشگاه تهران کافی است در این رویداد ثبت نام کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات