اپراتورهای همراه و قوه قضائیه تفاهم‌نامه آگاهی‌بخشی درباره جرایم امضا کردند

شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپراتورهای تلفن همراه، وزارت ارتباطات و قوه قضائیه، تفاهم‌نامه‌ای برای آگاهی‌بخشی درباره پیشگیری از وقوع جرایم امضا کردند.
تبلیغات

اپراتورهای تلفن همراه، سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات و قوه قضائیه به‌ منظور آگاهی‌بخشی درباره پیشگیری از وقوع جرایم، تفاهم‌نامه «پویش ملی ارتقای آگاهی‌های حقوقی جامعه» امضا کردند. در واقع این شرکت‌ها توافق کردند برای افزایش همکاری‌ در زمینه ارتقای سطح فرهنگ و آگاهی عمومی در استفاده از ابزارهای بهره‌برداری از خدمات ارتباطی و ظرفیت‌های فضای مجازی، در جهت پیشگیری از وقوع جرم و ایجاد بسترهای لازم حمایتی قضایی برای رفع موانع قضایی ایجاد پوشش ارتباطی یا خلل در استمرار ارائه خدمات عمومی زمینه‌ساز ارتکاب جرایم حرکت کنند.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، آمار وقوع جرایم ناشی از کمبود آگاهی‌های حقوقی را قابل توجه خواند و بر همین اساس، بر ارتقای آگاهی حقوقی مردم از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی اپراتورها مانند ارسال پیامک تأکید کرد.

امضای تفاهم نامه اپراتورهای تلفن همراه، سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات و قوه قضائیه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به لزوم کاهش سالانه ۳۰ درصدیِ وقوع جرایم آنلاین در سند توسعه شبکه ملی اطلاعات، اذعان کرد این تفاهم‌نامه رویکردی مبتنی بر آگاهی‌بخشی کاربران فضای مجازی به‌ جای مسدودسازی و درگیر شدن با فضای مجازی است تا در آینده، مردم با اطمینان بیشتری از فضای مجازی استفاده کنند. به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات، به‌ دنبال ثبت هزاران پرونده در حوزه فناوری اطلاعات و در دادسرای جرائم رایانه‌ای، عوامل رخدادهای جرائم بررسی شد و بر همین اساس، پژوهشگاه فناوری اطلاعات اقدام به شناسایی «بسترهای فسادخیز و ایجادکننده مسئله برای مردم و ایجادکننده پرونده در دستگاه قضایی» کرد. محمدجواد آذری جهرمی تصریح کرد:

بخشی از این مسائل برمی‌گشت به سیستم‌های فنی که در عرصه بین‌المللی وجود دارد؛ مثل تبلیغات فریبنده‌ای که پایه و اساسی ندارند. بنابر این با توجه دستورهای اجرایی رژیم آمریکا که همکاری شرکت‌های فناوری اطلاعات با دولت ایران را محدود کرده بود، طبیعتاً برخورد با این تبلیغات در پلتفرم‌های خارجی چندان در دسترس نبود. اما راهکارهایی برای آن مسئله ایجاد شد تا اساس تبلیغات به‌ جای پلتفرم‌هایی که قوانین و مقررات ایران را رعایت نمی‌کنند، به‌صورت حداکثری به پلتفرم‌های داخلی منتقل شود. بنابراین تبلیغات هوشمند و ایجاد امکانات برای آژانس‌های تبلیغاتی داخلی فراهم کردیم که بتوانند از بستر فضای مجازی استفاده کنند تا از یک‌ سو ذائقه کاربران ایرانی را به سمت خودشان هدایت کنند و از سوی دیگر تسهیل‌کننده کسب‌وکارهای داخلی شوند. امروز دولت امکانات خوبی را در اختیار آژانس‌های تبلیغاتی قرار داده است تا بتوانند از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای پیدا کردن دقیق مخاطبان خودشان استفاده کنند و فضای تبلیغاتی که در آن فریب و دروغ وجود دارد را کم اثر کنند.

اپراتورهای موبایل به‌عنوان مجریان تفاهم‌نامه «پویش ملی ارتقای آگاهی‌های حقوقی جامعه» قرار است پیامکی حاوی یک لینک برای کاربران ارسال کنند تا مردم با مراجعه به آن، به قوه قضائیه متصل شوند و اطلاعاتی درمورد حقوق خود و روش‌های کلاهبرداری در فضای مجازی کسب کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات