آیا اسنپ برای مسیرهای تکراری قیمت بالاتری تعیین می‌کند؟

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
اسنپ ادعای برخی کاربران مبنی بر افزایش قیمت سفر در مبدأ و مقصد تکراری را رد کرد.
تبلیغات

هفته پیش یک کاربر در توییتر نوشت: «شاهکار جدید اسنپ این است که وقتی مسیر شما در این اپ تثبیت شود، به مرور زمان قیمت این مسیر افزایش پیدا می‌کند.» این کاربر نوشته بود با امتحان یک مقصد و مبدأ مشابه ازطریق دو گوشی، قیمت برای یک کاربر نسبت به کاربر دیگر متفاوت نمایش داده می‌شود. طبق ادعای این کاربر، برای کاربری که یک مسیر مشابه را طی می‌کند، هزینه سفر نسبت به کاربری که اولین بار این مسیر مشخص را ثبت کرده است، افزایش پیدا می‌کند.

ویدئو

انتهای همان پست کاربران دیگری هم از تجربه مشابه نوشته‌اند؛ برای مثال پس از آنکه قیمتی برای مبدأ و مقصد مشخص نمایش داده می‌شود و مدت‌زمانی از آن می‌گذرد، با انتخاب دکمه درخواست سفر، قیمت تغییر می‌کند.

توییت شکایت یک کاربر از اسنپ

از این دست شکایت‌ها از اسنپ در توییتر کم نیست؛ اما برای صحت ادعای مطرح‌شده توسط یکی از همین کاربران، چندین مبدأ و مقصد مختلف را در ساعت‌های متفاوت و به کمک دو گوشی امتحان کردیم؛ ولی نتیجه مانند کاربری که در این زمینه شکایت کرده بود، نبود؛ البته گاهی مواقع قیمت برای برخی مقاصد مشترک برای دو مسافر بین هزار تا ۲ هزار تومان تفاوت قیمت داشت.

ما برای دریافت پاسخ به این اتفاق‌ها با فرید شهابی، مدیر ارشد تجاری اسنپ، صحبت کردیم. او با توضیح اتفاق‌هایی که در تعیین قیمت سفر‌ها میفتد، اعلام کرد که با ثبت یک مبدأ و مقصد آن‌هم توسط چند گوشی، قیمت‌ها برای آن سفر تغییر نخواهد کرد و اگر حتی تفاوت قیمتی صورت بگیرد، ممکن است بین هزار تا دو هزار تومان باشد.

شهابی در این مورد به زومیت توضیح داد: «تابه‌حال در اسنپ شخصی‌سازی قیمت نداشتیم که مثلاً بگوییم قیمت برای یک عده مسافر که مسافت مشخصی را با اسنپ می‌روند یک جور تعریف شود و برای شخصی که یک بار مسیر را می‌رود یک قیمت تثبیت شود.»

مقایسه قیمت اسنپ اکو روی گوشی که به‌صورت روزانه مسیر ثابتی را سفارش می‌دهد (سمت راست) و گوشی که تابه‌حال در این مسیر درخواست اسنپ نداده است (سمت چپ).

یک مقایسه دیگر قیمت اسنپ اکو روی گوشی که به‌صورت روزانه مسیر ثابتی را سفارش می‌دهد (سمت راست) و گوشی که تابه‌حال در این مسیر درخواست اسنپ نداده است (سمت چپ).

شهابی سه منشأ را عامل تغییر قیمت در این شرایط عنوان می‌کند. او در این مورد گفت: «سیستم قیمت‌گذاری در اسنپ هوشمند است، یعنی براساس عرضه و تقاضا، وجود ماشین‌ها در یک مکان و ساعت قیمت‌گذاری، ترافیک یک سفر تغییر می‌کند. یکی از دلایلی که می‌تواند وجود داشته باشد که بین درخواست‌ها باعث شود که هزینه دو مسیر مشابه بالا یا پایین اعلام شود، اختلاف زمانی است.» او ادامه داد: «علاوه بر دقت به ساعت سفارش اسنپ، نوع پین‌گذاری روی نقشه برای تعیین مسیر هم می‌تواند روی تغییر قیمت مؤثر باشد؛ یعنی اگر کمی پین‌گذاری روی مبدأ و مقصد سفر متفاوت باشد قیمت سفر ممکن است در بین و گوشی متفاوت نشان داده شود.» او تأکید می‌کند که پین‌گذاری مبدأ و مقصد حتی اگر کمی با هم تفاوت داشته باشد یا ساعت تقاضا هم به همین صورت با تفاوت اندکی در دو مسیر مشابه باشد، ممکن است تفاوت قیمت اندکی برای دو کاربر ثبت شود.

شهابی به قابلیتی که روی اسنپ برای مسافران در نظر گرفته شده است به نام «فریز کردن قیمت» اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد:

ما یک مکانیزمی داریم که به آن فریز کردن قیمت گفته می‌شود؛ یعنی قیمت برای مدتی کوتاه از زمان ثبت مبدأ و مقصد تا درخواست رسمی برای کاربر ثابت است. این حالت این‌گونه کار می‌کند که فرض کنید شما یک مبدأ و مقصدی را برای سفرتان انتخاب می‌کنید و هزینه این سفر ۳۰ هزار تومان است؛ ولی شما می‌خواهید دو دقیقه بعد درخواست را ثبت نهایی کنید. برای اینکه حس بدی به مشتری ندهیم، آن قیمتی که در ابتدای ثبت مسیرش مشخص شده را بین چند دقیقه ثابت نگه می‌داریم.

براساس گفته‌ شهابی، اگر یک مسافر مکانی را پین‌گذاری کند و مسافر دیگری همین مکان را برای پین انتخاب کند، اگر اختلاف بین پین‌گذاری آن‌ها باشد، قیمت ممکن است برای یکی از آن‌ها فریز شده باشد و برای دیگری در حالت عادی باشد. طبق ادعایی که او می‌کند، تغییر زمان سفارش یک سفر و پین‌گذاری اشتباه حتی به انداز کوچک می‌تواند روی تعیین قیمت تأثیر بگذارد.

شهابی در پاسخ به این سؤال که چرا تجربه یکی از کاربران که مدارک آن را هم منتشر کرده است، با اینکه در زمان یکسان در دو گوشی ثبت شده و مسیر هم تقریباً درست پین‌گذاری شده است، اختلاف ۱۰ هزارتومانی دیده می‌شود، توضیح داد: «شاید قیمت مثلاً برای کسی که اول مسیر را انتخاب کرده برای یکی دو دقیقه فریز یا ثابت شده و برای دیگر این تثبیت قیمت غیر فعال بوده. همچنین شاید به اندازه کمی پین‌گذاری آن‌ها در دو گوشی با هم فرق داشته باشد، در نهایت این ذهنیت به وجود آید که قیمت برای یکی بالاتر و برای یکی دیگر کمتر اعلام می‌شود.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات