دیجیکالا جت برای ارسال سریعتر سفارشها با شرکتهای لجستیکی همکاری میکند
به گزارش زومیت، اگر در یک دهه پیش دیجیکالا فقط یک وبسایت خردهفروشی آنلاین و مارکتپلیس فروشندگان بود، حالا گروه دیجیکالا در سالهای گذشته توسعه یافته و در زمینههای گوناگونی قدم گذاشته است. دیجیاستایل، بخش سوپرمارکت آنلاین، فروشگاه کتاب الکترونیکی و صوتی یا همان فیدیبو معروف، کارخانه محتوا، دیجیپی، دیجی نکست بهعنوان مرکز نوآوری دیجیکالا، پلتفرم خرید و فروش اجتماعی کمدا از جمله محصولاتی هستند که در یک دهه گذشته به سبد خدمات دیجیکالا اضافه شدهاند؛ اما این همه خدمات دیجیکالا نیست؛ چرا که در گزارش عملکرد دیجیکالا که تیرماه منتشر شد، دیجیکالا خبر از ورودش به بازار لجستیک با سرویس دیجیاکسپرس داد که خود به زیرمجموعههای Flex و JET تقسیم میشود.
دیجیاکسپرس از پاییز ۹۹ و بهصورت آزمایشی کارش را شروع کرد. این بخش تأسیس شده است تا با توسعه پلتفرمهای تکنولوژیمحور و سرمایهگذاری روی استارتاپهای مرتبط با صنعت لجستیک، خدمات لجستیکی متنوعی به شرکتهای گروه دیجیکالا و سایر فعالان کسبوکارها بدهد. این خدمت خود دو زیرمجموعه دیگر دارد. اولی Flex است که کار خود را با تحویل سفارشهای دیجیکالا با کمک رانندگان خویشفرما آغاز کرده است. این سرویس فکری هم به حال مشتریان ناراضی دیجیکالا کرده که همیشه از رسیدن کالاها با تأخیر انتقاد دارند. در این زمینه دیجیاکسپرس برای ارسال فوری یعنی نیم ساعت تا ۲ ساعت سفارشهای خود، سرویسی به نام JET را ابتدا بهصورت آزمایشی و در نهایت از هفته گذشته بهصورت رسمی راهاندازی کرده است.
دیجیکالا جت چه کار میکند
بر اساس آنچه سرپرست مدیریت پروژه دیجیکالا جت در گفتوگو با زومیت اعلام میکند، این سرویس میخواهد کاربرانی ناراضی را راضی کند که سفارشهایشان تا رسیدن به دستشان زمان طولانی را طی میکند. سحر بختیاری در مورد سرویس جت این شرکت اعلام میکند که دیجیکالا جت محصول جدید گروه دیجیکالا است که با هدف ارسال سریعتر سفارشها به مشتریهای دیجیکالا با توجه به نیازمندی و خواست مشتریها برای دریافت سریعتر سفارشها راهاندازی شده است.
بختیاری، سرپرست مدیریت پروژه دیجیکالا جت، به زومیت میگوید در حال حاضر دیجیکالا جت با ارسال زیر ۳۰ دقیقهای محصولات سوپرمارکتی در شهرهای تهران، کرج، مشهد و شیراز شروع به کار کرده است و بهزودی با گسترش جغرافیایی و خدماتی خود، ارسال فوری گروههای کالایی دیگر را در بیشتر شهرهای بزرگ ایران به سرویس خود اضافه خواهد کرد. بر اساس ادعای او، تفاوت «دیجیکالا جت» با «سوپرمارکت دیجیکالا» یا «دیجیکالا فرش» در سرعت سرویسدهی و شیوه پردازش سفارشها است.
بختیاری در این زمینه توضیح میدهد:
در دیجیکالا جت پردازش و ارسال بهسرعت پس از ثبت سفارش توسط کاربر و پردازش کالا توسط فروشنده، ظرف کمتر از ۳۰ دقیقه به مقصد ارسال میشود و به دست مصرفکننده میرسد؛ اما دیجیکالا فرش با تمرکز بر تنوع بیشتر و ارائه بهترین قیمت بازار سفارشها را با مدل زمانبندی از پیش تعیینشده در بازههای زمانی ۲ ساعته پردازش و ارسال میکند.
طبق اظهارت او، دیجیکالا جت از تیرماه بهصورت آزمایشی شروع به کار کرد و پس از گذشت ۲ ماه، از آغاز شهریورماه با گسترش جغرافیایی به شهرهای تهران، مشهد، کرج و شیراز بهصورت رسمی شروع به کار کرد.
همکاری با استارتاپهای حمل و نقل
دیجیکالا جت، بر اساس آنچه سرپرست مدیریت پروژه دیجیکالا اعلام میکند، برای ارائه سرویس بهتر با چندین استارتاپ حوزه حمل و نقل هم همکاری کرده است. بختیاری در این زمینه میگوید:
دیجیکالا جت در زمینه لجستیک از دیجی اکسپرس که محصول جدید دیجیکالا در زمینه لجستیک است و با بهرهگیری از تجربه و دانش ۱۴ ساله دیجیکالا کمک گرفته است. همچنین در کنار دیجی اکسپرس، از همکاری با شرکتهای فعال دیگر در این حوزه نیز مانند میاره و الوپیک بهره میبرد و بهزودی با توجه به برنامه گسترش جغرافیایی دیجیکالا جت این همکاریها گسترش نیز خواهد یافت.
درحالیکه بختیاری سرپرست مدیریت پروژه دیجیکالا جت از ارائه سرویس سریع ارسال سفارشها کمتر از ۳۰ دقیقه صحبت میکند که برخی تجربههای کاربری خلاف این موضوع را نشان میدهد و مشخص میکند که همیشه و با هر سفارشی، این اپلیکیشن بر اساس هدفی که برایش تعیین شده است عمل نمیکند و سرعت کافی در ارسال سفارشها ندارد.
بختیاری در مورد برخی تأخیرهای ارسال دیجیکالا جت به زومیت توضیح میدهد:
تخمین میزان دقیق تقاضا در نقاط مختلف نیازمند این است که ما تستهای اولیه را در مناطق مختلف داشته باشیم و بتونیم تخمین دقیقتری از میزان تقاضا و assign کردن تعداد متناسب پیک به آنها و همین طور تعداد مناسب فروشگاه و آموزش فروشگاهها برای آمادهسازی دقیق و on time سفارشها را داشته باشیم.
او تأکید میکند: «ممکن است گاهی با افزایش و کاهش میزان تقاضا یا رونمایی جدید مناطق، کمی سطح خدمترسانی ما از آنچه متعهد شدیم و تلاش داریم به آن برسیم بیشتر باشد؛ اما تا این زمان میتوان گفت بالای ۷۰ درصد از سفارشهای دیجیکالا جت در بازه زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه و ۹۰ درصد در بازه زمانی کمتر از ۴۵ دقیقه تحویل داده شدهاند و تعداد سفارشهایی که در بازه زمانی بیشتر از ۴۵ دقیقه تحویل شدند خیلی کم است.»
طبق اظهارات بختیاری، در حال حاضر دیجیکالا جت در شهرهای تهران، کرج، مشهد و شیراز فعال و در شهرهای اصفهان، تبریز و اهواز تستهای نهایی برای لانچ دیجیکالا جت در حال انجام است و تا پایان آذرماه ۱۵ دیجیکالا جت در ۱۵ شهر فعال خواهد شد.
نظرات