بیش از یک میلیون نفر از دیجی کالا کتاب خریداری کردهاند
دیجیکالا اولین گزارش خود از فروش آنلاین کتاب را منتشر کرد که آمار خرید و فروش کتاب از ابتدای سال ۱۳۹۹ و شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ را نشان میدهد. دیجیکالا فعالیت در بخش کتاب را از ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ با ۳۷۷۰ عنوان کتاب آغاز کرد. از سال ۹۶ که مارکتپلیس دیجیکالا شکل گرفت، تأمینکنندگان کتاب نیز به این فروشگاه پیوستند و امروز بیش از ۱۵۰۰ کسبوکار در حوزه کتاب با بیش از ۱۸۹ هزار عنوان در دیجیکالا فعالیت میکنند.
دیجیکالا در این گزارش اعلام کرده که طبق آمار مرکز آمار ایران و گزارش خانه کتاب در سال ۹۹، در کشور هشت هزار کتابفروشی وجود دارد و سرانه مطالعه ایرانیان در هفته نیز ۱۱۶ دقیقه است. دسترسی پایین به کتاب در کشور بهمیزانی است که بهطور میانگین، به ازای هر صد هزار نفر، ده کتابفروشی در کشور وجود دارد؛ این میزان در برخی استانها به سه کتابفروشی نیز کاهش پیدا میکند. همین موضوع باعث شده تا فروش آنلاین کتاب، آمار مطالعه در نقاط زیادی از کشور را افزایش دهد و منجر به افزایش فروش چندبرابری برای برخی انتشارات با شروع فعالیت در دیجیکالا نیز شود.
فروش کتاب در بخش مارکتپلیس دیجیکالا بسیار بیشتر از سهم خردهفروشیها است؛ بهطوریکه در سال گذشته ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کتاب ازطریق مارکتپلیس دیجیکالا به فروش رفته که ۹۰ درصد فروش کلی کتاب در این پلتفرم را شامل میشود.
با اینکه کرونا نقش زیادی در تغییر سبک زندگی مردم داشت و منجر به افزایش خرید کتاب و خرید آنلاین بیشتر شد، این روند پس از گذشت یک سال و نیم از شیوع کرونا، مسیری صعودی با شتاب بالا را میگذراند. بهطوریکه در فروردین ۹۹ فروش کتاب با رشد ۶ برابری به بیش از ۱۹۳ هزار عنوان کتاب رسید و در شهریور ماه امسال، حدود ۶۵۴ هزار کتاب در دیجیکالا فروخته شده است. کتاب در دیجیکالا در رتبه دهم پرجستوجوترین کالاها قرار دارد.
طبق آمار دیجیکالا، ۱۸۴۲ شهر مقصد ارسال کتاب از این پلتفرم هستند و تاکنون بیش از ۱ میلیون نفر از دیجیکالا کتاب خریدهاند.
شخصیت خریداران کتاب دیجیکالا
۶۱ درصد خریداران کتاب دیجیکالا را زنان تشکیل میدهند. ازمیان گروههای سنی نیز متولدین دهه ۶۰ بیشترین خرید کتاب را انجام میدهند.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، استان تهران بیشترین سهم را در خرید کتاب از دیجیکالا دارد. پس از آن نیز البرز، گیلان، یزد، مازندران، قم و سمنان قرار دارند.
دیجیکالا در بخشی از گزارش خود، نتایج نظرسنجی از ۴ هزار و ۴۵۲ خریدار کتاب از این پلتفرم را به اشتراک گذاشته است. ۷۵ درصد این خریداران، دلیل جذب شدن به خرید کتاب از دیجیکالا را وجود تخفیف عنوان کردهاند. ۶۴ درصد نیز «تحویل در منزل»، ۳۵ درصد «استفاده از نظرات سایر کاربران»، ۲۹ درصد «تنوع کتابها»، ۲۸ درصد «خرید کتاب همراه سایر لوازم» و ۱۳ درصد «سرعت تحویل» را انتخاب کردهاند.
تصویر زیر، پرفروشترین کتابهای دیجیکالا از سال ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ را بههمراه میزان نسخه فروشرفته و جنسیت خریدار این کتابها نشان میدهد:
شما میتوانید گزارش کامل «دیجیکالا و کتاب» را در وبسایت دیجیکالا مطالعه کنید.
نظرات