رئیس سازمان فناوری اطلاعات: اختلاف دستگاه‌های اجرایی فرایند ورود استارتاپ‌ها به بورس را طولانی کرده است

شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
مطالعه 4 دقیقه
رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام می‌کند دلیل طولانی شدن ورود استارتا‌پ‌ها به بورس مربوط به وزارت ارتباطات نیست و مشکلات فراتر از این وزارتخانه و بین‌دستگاهی سبب شده تا استارتاپ‌ها وارد بورس نشوند.
تبلیغات

نزدیک به سه سال است که شرکت‌های بزرگ استارتاپی مانند شیپور، کافه‌بازار، تپسی، دیجی‌کالا و… آنطور که خود ادعا می‌کنند با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ورود به بورس، هنوز نتوانسته‌‌اند اسم خود را روی تابلو بورس ببینند. حتی تپسی، شرکت فعال در حمل‌ونقل هوشمند هم که به نوعی نمادش در بازار دوم فرابورس درج شده و امید‌نامه‌ی خود را در این زمینه منتشر کرد، هنوز نامش به صورت کامل روی تابلو بورس قرار نگرفته و سهام خود را برای فروش در‌ اختیار خریداران قرار نداده است.

بسیاری کم‌کاری در وزارت ارتباطات و به فراموشی سپردن این موضوع را عامل اصلی این تأخیر برای ورود شرکت‌های استارتا‌پی به بورس اعلام می‌کنند؛ اما در این زمینه محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، اعلام می‌کند که موضوع طولانی شدن ورود استارتاپ‌ها به بورس ربطی به وزارت ارتباطات ندارد. او امروز ۹ بهمن در این زمینه در اولین نشست خبری خود و در پاسخ به سؤال زومیت در این‌باره گفت:

در حوزه‌ی ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس خود آقای وزیر در ‌حال کمک هستند که این مشکلات برطرف شود، چون مشکل فرای وزارت ارتباطاات است و به مشکلات بین دستگاهی مربوط می‌شود.

او تأکید می‌کند که با حل شدن این مشکلات که وزارت ارتباطات به صورت شبانه‌‌روزی در تلاش برای رفع آن است، به‌زودی نام برخی شرکت‌های استارتاپی روی تابلوی بورس قرار می‌گیرد.

کپی لینک

حمایت از استارتاپ‌ها متوقف نشده است

از زمان تغییرات در وزارت ارتباطات و فناوری دولت سیزدهم و به‌دنبال آن تغییر در ریاست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات بر‌ اساس برخی شنیده‌ها و انتقادهایی که بعضی از مدیران شرکت‌های استارتاپی مطرح می‌کنند، سازمان فناوری اطلاعات آن‌طور که باید به شرکت‌های استارتاپی توجه‌ای ندارد و برعکس دولت قبل نتوانسته جایگاه خود را که تقویت‌کننده‌ی ارتباط بین استارتاپ‌ها با دولت است، حفظ کند.

خوانساری در واکنش به این اظهارات و در پاسخ به زومیت تأکید می‌کند که حمایت سازمان فناوری اطلاعات از شرکت‌های استارتاپی برعکس آنچه گفته می‌شود قطع نشده است. او در این مورد به زومیت توضیح داد:

به این شکل هم نیست که حمایت ما از استارتاپ‌ها متوقف شده باشد. شاید یک مقعطی تا من به کارها مسلط شوم و چارچوب برنامه‌ها را بدانم کمی فرصت نیاز داشتم، ولی حالا ارتباط سازمان فناوری مانند گذشته با شرکت‌های استارتاپی در ‌حال گسترش است. ما جلسه‌های متعددی با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای داریم که حمایت‌های خود را در‌ مورد بحث استارتاپی و شرکت‌های بخش خصوصی به چه شیوه‌ای باید دنبال کنیم که مطلوب باشد.

به گفته‌ی او گاهی هم این سازمان در پشت سر اتفاق‌هایی که برای استارتاپ‌ها افتاده، قرار گرفته و به آن‌ها برای حل مشکل کمک کرده و به‌خاطر برخی ملاحظات خیلی چیزها رسانه‌ای نشده و این دید به وجود آمده که سازمان فناوری اطلاعات نسبت به استارتاپ‌ها بی‌توجه است.

او در این مورد گفت:

در‌ واقع ملاحظاتی برای اینکه کمک به نتیجه برسد در کشور داریم که نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم کاری که انجام می‌دهیم منتشر و باعث شود زحماتی که می‌کشیم از بین برود. اگر اتفاقی برای شرکت استارتاپی در کشور می‌افتد، قطعاً با معاونت علمی در تماس هستیم، جلسات متعددی با معاون آقای ستاری برگزار می‌کنیم و برنامه‌ی خود را تنظیم می‌کنیم که رشد این حوزه در کشور متوقف نشود.

او از برنامه‌های حمایتی ویژه از استارتاپ‌ها خبر داد و اعلام کرد که برنامه‌ی حمایتی آن‌ها از محل صرفه‌جویی یارانه‌ها ۸۵۰ میلیارد تومان بوده که با توجه به سایر موارد اعتباری مدنظر، این رقم را به ۱,۸۰۰ میلیارد تومان رسانده‌اند و قرار است از ۶ گروه این زیست‌بوم حمایت کنند که شامل مواردی همچون حمایت از توسعه‌ی اشتغال، پلتفرم‌ها، حمایت از توسعه‌ی بسترهای آنلاین، تسهیلات سرمایه در گردش و حمایت از طرح‌های ویژه‌ی ملی می‌شود. به گفته‌ی او این حمایت در راستای توسعه‌ی اشتغال برای عموم کسب‌وکارها در نظر گرفته شده است.

او همچنین با اشاره به بند «ب» تبصره‌ی ۱۸ بودجه که مربوط به تسهیلات وجوه اداره‌شده می‌شود نیز گفت: «این تسهیلات نیز مطابق با ضوابط و مقررات در ۶ گروه از ‌جمله پشتیبانی از بازی‌های موبایلی، اپلیکیشن‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، اقتصاد دیجیتال و حمایت از پیام‌رسان‌ها تخصیص داده می‌شود.»

خوانساری در پاسخ به سؤال دیگر زومیت در ‌مورد اینکه برنامه‌های عملی برای اجرای اقتصاد دیجیتال و رساندن اقتصاد دیجیتال به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرد:‌ «در ‌مورد اقتصاد دیجتال هم در تلاش هستیم که انسجام بین بخشی به وجود بیاوریم، چون این حوزه تنها با حمایت وزارت ارتباطات نمی‌تواند جلو برود. ما نیازمند به همکاری‌های تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها هستیم.» به گفته‌ی او در مصوبه‌ی دولت که برای تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال نوشته شده، دستگاه‌های کلیدی در این حوزه مشخص شده‌اند و برنامه‌ی جدی برای این حوزه در ‌حال تنظیم است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات