معاون فناوری رئیس جمهوری: استارتاپ‌ها برای ورود به بورس مشکلی ندارند

جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با زومیت در مورد تأخیر ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس می‌گوید که این شرکت‌ها هیچ مشکلی برای ورود به بورس ندارند.
تبلیغات

به گزارش زومیت نزدیک به سه سال است که برخی شرکت‌های استارتاپی از دیجی‌کالا گرفته تا کافه‌بازار، شیپور و... برای ورود به بازار سرمایه اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما تاکنون هیچ‌کدام موفق به ورود به بورس نشده‌اند.

مشکلات حساب‌رسی، قیمت و ارزش‌گذاری و… از ‌جمله مشکلاتی بوده که تا به‌ حال مدیران بازار سرمایه برای طولانی شدن ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس اعلام کرده‌اند. اما وضعیت حالا نسبت به سه سال گذشته بسیار تغییر کرده و دیگر مشکلات قدیمی عامل توقف شرکت‌های استارتاپی به بورس نیست. سال گذشته وزیر ارتباطات دولت دوازدهم دلیل تأخیر ورود شرکت‌های استارتاپی را نگرانی برخی دستگاه‌های حاکمیتی دانست که نمی‌خواهند این شرکت‌ها وارد بورس شده و بزرگ شوند. همچنین در همین زمینه مدیرعامل دیجی‌کالا، شرکتی که پشت درهای بسته‌ی بورس مانده نیز گفته بود که به دلیل مخالفت‌های حاکمیتی آن‌ها امکان ورود به بورس را ندارند. اما حالا در انتهای سال ۱۴۰۰ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید که برعکس سال‌های گذشته حالا این شرکت‌ها مشکلی برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارند. سورنا ستاری به زومیت اعلام می‌کند:

من در شرایط فعلی مانعی جلوی پای شرکت‌های استارتاپی برای ورود به بورس نمی‌بینم و آن‌ها می‌توانند وارد این بازار شوند، چیزی که می‌توانم بگویم این است که شاید خودشان تمایل ورود به بازار سرمایه را ندارند.

او یکی از مشکلات فعلی شرکت‌های استارتاپی به بورس را مسئله‌ی فرهنگی معرفی می‌کند و به زومیت توضیح می‌دهد:

یک فرهنگ داخل سیستم بورس است که استارتاپ‌ها با آن بسیاری مشکل دارند و آن هم ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری روی این شرکت‌ها است. جا انداختن چنین مفاهیمی تا همین سال گذشته بسیاری کار سختی بود؛ اما حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که شرکت‌های ارزش‌گذاری مورد تأیید بورس راه‌اندازی شده‌اند.

یکی از پیشروترین شرکت‌های استارتاپی‌ای که پایش به پشت در بازار سرمایه هم رسیده، تپسی، شرکت فعال در حمل‌ونقل هوشمند شهری است. در آبان ماه سال ۱۳۹۹ خبر رسید که نماد تپسی بر تابلو فرابورس جا خواهد گرفت؛ اما در نهایت تقریباً یک سال بعد یعنی هفتم آذر ماه سال جاری، نماد تپسی در فرابورس درج شد. تپسی که به‌عنوان اولین استارتاپ ایرانی وارد بورس شده و در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن قرار گرفته، درحال‌حاضر هنوز وضعیت قیمت‌گذاری و فروش سهام آن روشن نیست.

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی در گفت‌وگو با زومیت اعلام می‌کند که آن‌ها مشکلی برای ورود به بازار سرمایه ندارند و در ‌حال انجام کارهای روتین مربوط به فرایند درج تا عرضه هستند. او به برخی فرایندهای جدید برای ورود به بازار سرمایه هم اشاره می‌کند و به زومیت می‌‌گوید:

بعضی فرایندها برای ورود استارتاپ‌ها به بورس بسیار جدید است؛ مانند استعلام دانش فنی و سازوکار حفاظت از داده که نیاز به همکاری سازمان‌ها دارد.

او ابراز امیدواری می‌کند که با همکاری لازم نهادهای درگیر در این فرایند هرچه زودتر بتوانند سهام خود را در بازار به فروش برسانند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات