پلتفرم‌ها و ناشران کتاب الکترونیکی و صوتی در نمایشگاه کتاب تهران حاضر نمی‌شوند

یک‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
پلتفرم‌ها و ناشران کتاب الکترونیکی و صوتی اعلام کردند با وجود پیگیری‌های فعالان نشر دیجیتالی کتاب، هنوز این گروه از بازیگران حوزه فرهنگ جای مشخصی در نمایشگاه کتاب تهران ندارند و در این نمایشگاه حضور پیدا نخواهند کرد.
تبلیغات

این فعالان بازار الکترونیکی کتاب با انتشار بیانیه‌ای که امضای پلتفرم‌ها و ناشران الکترونیکی چون فیدیبو، طاقچه،کتابراه، آوانامه، ماه آوا، آی‌قصه، آوارسا، نوار، دانی و نبات، آوارسا، واوخوان، لحنی دیگر، پژوهان و پاتوق کتاب را دارد، این تصمیم خود را اعلام کرده‌اند.

براساس این بیانیه این بخش از جامعه فرهنگی کتاب سال‌ها است با تکیه برخلاقیت و تلاش جوانان نخبه این سرزمین و اکثراً در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، در کنار ناشران و اهالی نشر کاغذی، به رونق فرهنگی جامعه و افزایش سطح مطالعه در کشور کمک کرده‌اند. تلاشی که متکی بر ارائه نوین‌ترین شیوه‌های فناوری در سطح جهان بوده و به شکوفایی اقتصادی جامعه‌ی نشر یاری رسانده است.

ناشران و پلتفرم‌ها معتقد هستند باوجوداین، به‌خاطر بی‌توجهی مسئولان، این بخش مهم از جامعه نشر و کتاب کشور در نمایشگاه کتاب جایگاهی ندارند.

در متن این بیانیه آمده است: «امسال متأسفانه مسئولان برگزاری این دوره از نمایشگاه، با وجود پیگیری و درخواست‌های مکرر، فرصتی برای حضور جامعه نشر ایجاد نکردند. با توجه به جنس محتوای عرضه‌شده، منطق و انصاف حکم می‌کند که «ناشران کتاب‌های الکترونیکی و صوتی» در کنار ناشران عمومی کتاب جا بگیرند؛ اما بعد از نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های بسیار، مسئولان امر در نهایت پیشنهاد کردند که این ناشران با پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور تجاری، غرفه‌ای کوچک در حیاط، کنار غرفه‌های اغذیه‌فروشی اجاره کنند یا به محل استقرار فروشندگان محتوای نامکتوب (مانند سی‌دی‌های آموزشی) بروند.»

ناشران در این بیانیه اعلام کردند که به‌همین‌دلیل، پلتفرم‌ها و ناشران صوتی و دیجیتال، اعتراض خود را اعلام کرده و در این نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کنند.

ناشران و پلتفرم‌های دیجیتال در پایان ابراز امیدواری کردند با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به تولید براساس ظرفیت‌های دانش‌بنیان، مسئولان امر با کسب شناخت بیشتر از روند تغییرات بازار نشر در جهان و فرصت‌هایی که نشر دیجیتالی کتاب می‌تواند به توسعه بازار کتاب در ایران ارائه دهد، جایگاه این حوزه را مورد توجه قرار داده و فرصت‌های رشد این حوزه را سلب نکنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات