زارع‌پور: از کسب‌وکارها برای جذب دنبال‌کننده در پلتفرم‌های داخلی حمایت می‌کنیم

چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات اعلام کرده قرار است با بسته‌های حمایتی تبلیغاتی از کسب‌وکارهایی که در سکوهای داخلی فعالیت کنند، حمایت شود.
تبلیغات

عیسی زارع‌پور در حاشیه نشست هیئت دولت به کسب‌وکارها قول داد که اگر در بستر سکوهای داخلی فعالیت‌ کنند، با حمایت‌هایی که در مصوبه اخیر کارگروه اقتصادی دیجیتال دولت دیده شده، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند آن شرایطی را که در سکوهای خارجی داشتند احیا کنند.

کسب و کارهای مجازی، پس از محدودیت‌های اینترنت در هفته‌های گذشته و فیلتر دو بستر پرکاربرد اینستاگرام و واتساپ، با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. وزارت ارتباطات در این مدت تلاش کرده آن‌ها را به سمت پلتفرم‌های جایگزین داخلی هدایت کند، فضاهایی که البته مخاطبان قابل توجهی ندارند. امروز وزیر ارتباطات از مشوق‌‌هایی خبر داد که برای کسب‌وکارهایی که به پلتفرم‌های داخلی کوچ کنند، در نظر گرفته شده:

مهم‌ترین مسئله برای کسب و کارها به سکوهایی که می‌روند، مخاطب است. قدیمی‌ها تعبیر می‌کردند جایی که برای فروش می‌رویم باید پاخور داشته باشد. در فضای مجازی پاخور می‌شود دنبال‌کننده و فالوور. این نگرانی جدی است که کسانی که بنا به تشخیص خودشان تشخیص می‌دهند در سکوهای دیگری به‌ویژه سکوهای داخلی فعالیت کنند، در ابتدای فعالیت سرمایه‌‌ای که برایش سال‌ها زحمت کشیده و آجر روی آجر گذاشته‌اند تا دنبال‌کننده جذب کنند، چه می‌شود. ما در این مصوبه که هفته بعد جزئیاتش را اعلام می‌کنیم و همین الان بخش‌هایی از آن دارد اجرا می‌شود، یک بسته حمایتی تبلیغات و جذب دنبال‌کننده برای کسب‌وکارهایی که در سکوهای مشمول این آیین‌نامه فعالیت کنند، پیش‌بینی کرده‌ایم. تا الان هم آنچه در دایره اختیارات ما بوده دارد دنبال می‌شود و انشاءالله جزیياتش را اعلام می‌کنیم. اما به همه کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در بستر سکوهای داخلی فعالیت کنند این قول را می‌دهم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند آن شرایطی که در سکوهای خارجی داشتند احیا کنند.

این بسته حمایتی بخشی از مصوبه‌ای است که روز گذشته در کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت به تصویب رسید. وزیر ارتباطات در جلسه کارگروه اقتصاد دیجیتال در مورد آیین‌نامه «حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای مجازی کشور» به موج مهاجرت کسب‌وکارها و کاربران به شبکه‌های داخلی اشاره کرده و گفته بود که امیدوار است با تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه حرکت آغاز شده سرعت بیشتری بگیرد.

تأکیدهای دولت سیزدهم و به‌خصوص وزارت ارتباطات بر کوچ به پلتفرم‌های داخلی، دیگر امیدی برای رفع مسدودیت‌ها باقی نمی‌گذارد. در این مدت نهادهای مختلف کسب‌وکار مجازی در مورد خسارت‌های این حوزه خبررسانی کرده‌ و آمار خسارت‌ها را اعلام کرده‌اند. وزیر ارتباطات از این خسارت‌ها آگاه است اما آن را فرصتی می‌بیند که با حمایت‌های دولتی پلتفرم‌های داخلی را تقویت کند. او در این مدت درباره زمان رفع فیلتر دو پلتفرم خارجی پرکاربرد کسب‌وکارها صحبتی نکرده و این اتفاق را هر بار به تصمیم نهادهای امنیتی موکول کرده است. حالا با تصویب این آیین‌نامه ۱۵ماده‌ای و بسته‌های حمایتی ویژه به نظر می‌رسد، دیگر رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ دست کم برای زارع‌پور موضوعی قابل پیگیری نیست. اما همان‌طور که او در جمع خبرنگاران گفته، مهم‌ترین مسئله مخاطب است و باید دید مخاطبانی که نسبت به پلتفرم‌های داخلی بی‌اعتمادند، به‌دنبال کسب‌وکارها به پلتفرم‌های پیشنهادی دولت کوچ می‌کنند یا نه.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات