گزارش سالانه پادرو؛ بازگشت کسب‌وکارهای اینستاگرامی و پادرو از دره مرگ

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
مطالعه 4 دقیقه
پادرو
مدیرعامل پادرو می‌گوید فیلترینگ اینستاگرام برای این پلتفرم حکم تیر خلاص را داشت. آن‌ها به سقوط نزدیک شدند اما از زمستان توانستند از دره مرگ بازگردند.
تبلیغات

مراسم ارائه گزارش سال ۱۴۰۱ پادرو با عنوان «پادرو بعد از فیلترینگ» شب گذشته برگزار شد. پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو، در ارائه گزارش سالانه این استارتاپ به تشریح آن‌چه در سال گذشته بر پادرو گذشته است، پرداخت و ضمن توضیح درباره عملکرد پادرو در دوران پیش و پس از فیلترینگ، آمار و ارقامی هم درباره وضعیت فروشگاه‌های اینستاگرامی، که مشتریان اصلی پادرو هستند، ارائه کرد.

او روندی را که پادرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا نیمه تابستان طی کرد، این طور توضیح داد: «ما بهار را با یک کمپین مارکتینگ بزرگ، رویایی شروع کردیم. استقبال از این کمپین فراتر آن بود که تصور می‌کردیم. نیمه اول تابستان هم اوضاع خیلی خوب بود؛ تا ۷۰ درصد تعداد فروشنده‌های ثبت‌نام‌کرده در پادروشاپ افزایش پیدا کرد و ۳۸ هزار فروشنده اینستاگرامی ثبت نام کرده بودند. تعداد سفارش‌هایمان هم به نسبت بهار ۳.۵ برابر شده بود. ترافیک سایتمان هم نسبت به بهار ۶ درصد رشد کرده بود.»

به گفته مدیرعامل پادرو، این روند از مرداد ماه و به دنبال افت ترافیکی که برای اینستاگرام به وجود آمد ناگهان تغییر کرد: «در نیمه دوم تابستان شوک اول به ما وارد شد و در مرداد ماه ترافیک اینستاگرام به‌شدت محدود شد. هیچ‌کس این اختلال گسترده را گردن نگرفت اما ما می‌دیدیم که فروش فروشندگان اینستاگرامی ما حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.»

کپی لینک

در سال ۱۴۰۱ چه بر سر فروشگاه‌های اینستاگرامی آمد؟

پورپزشک فیلترینگ اینستاگرام و محدودیت‌های گسترده اینترنت در اواخر تابستان ۱۴۰۱ را تیر خلاصی به پادرو و فروشگاه‌های اینستاگرامی دانسته و گفت: «فیلترینگ گسترده اواخر تابستان تیر خلاص را به ما زد. ۹۰ درصد فروش ما دود شد و به هوا رفت. با فیلترینگ فروش فروشندگان اینستاگرامی که با دردسرهای فراوان و سرمایه شخصی کسب‌وکارشان را راه انداخته بودند تا ۱۰۰ درصد فروششان را از دست دادند.»

طبق آمار پادرو، قبل از فیلترینگ تعداد کسب‌وکارهای اینستاگرامی ۶۳۰ هزار مورد بود که در آذر ماه به ۲۲۰ هزار فروشگاه رسید و در حال حاضر هم نزدیک به ۳۳۰ هزار فروشگاه فعال اینستاگرامی داریم. این تعداد فروشگاه‌ در حال حاضر، نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان فروش سالانه را ایجاد می‌کنند.

پادرو
پشوتن پورپزشک - مدیرعامل پادرو

سه ماه پایانی سال اما برای پادرو به‌خوبی گذشت. بر اساس روایتی که پورپزشک از وضعیت پادرو ارائه کرد، این پلتفرم در زمستان ۱۴۰۱ با کمپین شب یلدا سه ماه خدمات رایگان به کسب‌وکارهای اینستاگرامی ارائه کرد و با این اقدام توانست به مدار کسب‌وکار بازگردد: «توانستیم درآمدمان را برگردانیم و رشد ماهانه ۲۰ درصد در زمستان هم نتیجه همین کمپین بود.»

کپی لینک

افت شدید درآمد پادرو بعد از فیلترینگ

پورپزشک توضیح می‌دهد که بعد از یک بهار رویایی، نیمه اول تابستانی که خیلی خوب گذشت، پادرو از شهریور دچار سقوط شد. به گفته او، به سرویس‌های مختلف پادرو ضربه‌های سنگینی وارد شد: «درآمد پادروشاپ به صفر رسید و ۸۰ درصد از درآمد پادروپین هم از دست رفت.» با این حال، بعد از دسترسی بیشتر به VPNها و بازگشت بخشی از فروشگاه‌های اینستاگرامی و کسب‌وکارها به روال کار و فعالیت در فصل زمستان پادرو هم توانست در نیمه زمستان ۱۴۰۱ به درآمد شهریور ماه خود بازگردد.

مدیرعامل پادرو درباره این بازگشت گفت: «بعد از دوران فیلترینگ رشدی برایمان اتفاق نیفتاد اما همین که توانستیم کسب‌وکارمان را حفظ کنیم برایمان یک دستاورد بود.»

با پشت سر گذاشتن سال ۱۴۰۱، حالا پادرو هفت برابر درآمد بیشتر دارد و تعداد مشتریانش هم ۱۰۰ درصد رشد کرده است. تعداد سفارش‌ها پنج برابر بیشتر شده، سه شرکت جدید پستی با پادرو همکاری می‌کنند و این پلتفرم حالا به بیش از هزار شهر خدمات ارائه می‌دهد.

کپی لینک

پادرولند؛ سرویسی برای یکپارچه‌سازی

پورپزشک در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارتباط دو سویه میان کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین (O2O) پرداخته و تاکید کرد که چون هر یک از این بازارها ویژگی‌های خاص خود را دارند باید بتوان از تجربه‌های هر یک از آن‌ها برای افزایش فروش استفاده کرد. به گفته او، لجستیک، پرداخت و یکپارچگی سه پایه اصلی اکوسیستم‌های O2O هستند که دو پایه اول در پادرو ایجاد شده‌اند و این پلتفرم قصد دارد اقداماتی هم در خصوص یکپارچگی انجام دهد.

او در ادامه به ارائه ویژگی‌های سرویس‌های پادرو در حوزه لجستیک پرداخته و ظرفیت‌هایی را که این سرویس‌ها در حال حاضر دارند، توضیح داد. به گفته پورپزشک، سرویس پادروپین، به‌عنوان اولین سیستم هوشمند ارسال در خاورمیانه، ۱۰ سرویس پستی، ظرفیت ۱۰۰ هزار مرسوله، ۵۰۰ کسب‌وکار و... را دارد.

همچنین، پادرو در حوزه پرداخت هم امکانات متنوعی به ۴۰ هزار فروشنده خود ارائه می‌دهد و ۱۰۰ هزار تراکنش داشته است. پرداخت امن، امکان پرداخت آنلاین و آفلاین، کیف پول، کیوآر کد و تسویه اتوماتیک هم از ویژگی‌هایی است که پادرو در بخش پرداخت ارائه می‌کند.

در بخش یکپارچگی هم پادرو در نظر دارد با ارائه «پادرولند» سومین پایه این اکوسیستم را ایجاد کند. ابزارهای پرداخت یکپارچه، کلوپ مشتریان، انبارداری توزیع‌شده، ارسال فراگیر و زیرساخت‌های فنی آسان از جمله ویژگی‌های پادرولند است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات