سرویس «ثبت درخواست صدور و تعویض اینترنتی گذرنامه» از اپلیکیشن پلیس من حذف شد
نهم تیر اعلام شد از شنبه، ۱۰ تیر ۱۴۰۲، متقاضیان برای درخواست صدور یا تمدید گذرنامه باید به اپلیکیشن «پلیس من» مراجعه کنند تا در کمتر از یک هفته پاسپورتشان صادر و تحویل داده شود.
بااینحال، روز شنبه امکان استفاده از این سرویس جدید وجود نداشت و اپلیکیشن پلیس من به متقاضیان ثبتنام اینترنتی گذرنامه پاسخگو نبود. متقاضیان برای ثبت درخواست خود به دریافت کد ازطریق پیامک نیاز داشتند که این کد یا بهکلی برایشان ارسال نمیشد یا بعد از پایان مهلت ورود کد در اپلیکیشن بهدستشان میرسید که دیگر امکان استفاده از آن وجود نداشت.
علاوهبراین، متقاضیانی که پیشتر در اپلیکیشن پلیس من ثبت نام نکرده بودند، در مرحله ثبتنام و ورود به این برنامه کد ورود نیاز داشتند که مسئلهی ارسالنشدن کد به شمارهی متقاضی در این مرحله هم وجود داشت و از ثبتنام آنها و ورودشان مانع میشد. در خبرها اعلام شد که بهدلیل استقبال زیاد مردم اپلیکیشن پلیس من از دسترس خارج شده است و مهندسان فراجا در حال تلاش برای رفع اشکال آن هستند.
هرچند مشکل ورود به این اپ روز گذشته مرتفع شد، همچنان امکان ثبت درخواست گذرنامه وجود نداشت. مشکلات در روزهای بعد هم ادامه یافت و هنوزهم ادامه دارد. درحالیکه در نسخهای از اپلیکیشن پلیس من که تا شنبه دردسترس بود، گزینهی «ثبت درخواست صدور یا تمدید گذرنامه» در بخش لیست خدمات وجود داشت، این سرویس در نسخهی فعلی این اپلیکیشن وجود ندارد.
درخواست گذرنامه و نیاز به ثبت اثر انگشت
نکتهی دیگر دربارهی موضوع درخواست اینترنتی صدور و تمدید گذرنامه که خبرگزاری تسنیم از آن خبر داده، این است که متقاضیان ثبت درخواست اینترنتی گذرنامه باید در یک سال گذشته اثر انگشتشان در دفاتر پلیس +۱۰ ثبت شده باشد.
باتوجهبه اینکه احتمال کمی وجود دارد تمام متقاضیان در یک سال گذشته اثر انگشتشان را در مراکز پلیس +۱۰ ثبت کرده باشند، بدیهی است که درخواست صدور یا تمدید پاسپورت نمیتواند صرفاً اینترنتی باشد و بسیاری از متقاضیان بههرحال مجبورند حضوراً به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
این در حالی است که اگر ثبت اثر انگشت به اثر انگشت ثبتشده در مراکز پلیس +۱۰ محدود نمیشد و این اپلیکیشن به مراکز دیگری مانند ثبت احوال نیز متصل بود و میتوانست از اثر انگشت ثبتشده افراد در این مراکز استفاده کند، این مشکل تا حدودی رفع میشد و این سرویس بهصوت تماماً الکترونیک ارائه میشد و شهروندان دیگر به مراجعهی حضوری نیازی نداشتند.