نحوه استعلام وضعیت گذرنامه

دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گذرنامه
اگر می‌خواهید بدانید با چه روش‌هایی می‌توانید وضعیت گذرنامه خود را پیگیری کنید و استعلام بگیرید، در این مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اگر قصد خروج از کشور را داشته باشید، طبیعتاً نیاز به دریافت گذرنامه دارید. هرچند امکان درخواست صدور یا تمدید گذرنامه به شیوه اینترنتی و غیرحضوری هنوز وجود ندارد اما اگر برای درخواست پاسپورت به‌صورت حضوری به یکی از مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کرده باشید، این امکان وجود دارد که وضعیت گذرنامه‌تان را به شیوه غیر حضوری پیگیری کنید.

پس چنانچه اقدام به تمدید یا درخواست صدور گذرنامه کرده‌اید و حالا می‌خواهید بدانید درخواستتان در چه وضعیتی قرار دارد، به‌جای مراجعه حضوری به مراکز مربوطه در این مطلب با زومیت همراه باشید تا برایتان توضیح بدهیم که چگونه می‌توانید آخرین وضعیت صدور پاسپورت خود را استعلام کنید.

استعلام وضعیت گذرنامه

با توجه به این که از زمان صدور گذرنامه تا تحویل آن درب منزل متقاضی چندین روز زمان می‌برد، ممکن است بخواهید در جریان باشید که وضعیت گذرنامه‌تان چیست و در چه مرحله‌ای قرار دارید. برای این کار هرچند قبلاً نیازمند مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ بودید، اما الان می‌توانید از روش‌های مختلف استعلام غیر حضوری استفاده کنید. در ادامه این مطلب تمام این روش‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

استعلام وضعیت گذرنامه با کد ملی

در اکثر روش‌هایی که برای استعلام و پیگیری آخرین وضعیت صدور گذرنامه وجود دارد، تنها مدرک مورد نیاز شما «کد ملی» است. شما با وارد کردن کد ملی خود چه در اپلیکیشن پلیس من، چه از طریق کد دستوری و سامانه پیامکی می‌توانید وضعیت صدور پاسپورت خود را پیگیری کنید. در ادامه تمام روش‌هایی را که برای استعلام گرفتن وضعیت گذرنامه فقط به کد ملی نیاز دارند، توضیح می‌دهیم.

استعلام گذرنامه از طریق سامانه پلیس من

اپلیکیشن «پلیس من» یکی از اپلیکیشن‌های کاربردی برای استعلام خدمات راهور، خدمات آگاهی، خدمات وظیفه عمومی، خدمات مربوط به گذرنامه و... است. شما از طریق این اپلیکیشن می‌توانید وضعیت گذرنامه خود را نیز استعلام کنید.

برای این کار لازم است پس از نصب اپلیکیشن پلیس من، در ان حساب کاربری ایجاد کنید و با ورود به حساب کاربری خود، در صفحه اول گزینه «استعلام گذرنامه» را انتخاب کنید، سپس کد ملی خود را وارد کرده و با پرداخت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان آخرین وضعیت گذرنامه خود را در این اپلیکیشن مشاهده کنید.

پاسپورت

این نکته را در نظر داشته باشید که هرچند استعلام وضعیت گذرنامه از طریق اپلیکیشن پلیس من هزینه دارد و هزینه آن هم از سایر روش‌ها بیشتر است اما در واقع ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای استعلام است. سایر روش‌ها در بسیاری از مواقع پاسخگو نیستند یا با تأخیر نتیجه را برای شما ارسال می‌کنند.

نحوه استعلام گذرنامه با کد USSD

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای این که از آخرین وضعیت صدور گذرنامه خود مطلع شوید، این است که از کد USSD یا همان کد دستوری ای که برای این کار در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. برای پیگیری وضعیت گذرنامه با استفاده از کد USSD باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در شماره‌گیر گوشی موبایل خود شماره * ۱۱۰ # را شماره‌گیری کنید
  • شماره 2 (خدمات در دست اقدام) را وارد کنید
  • شماره 1 (پلیس +۱۰) را وارد کنید
  • شماره 4 (وضعیت مدارک) را وارد کنید
  • شماره 3 (گذرنامه) را وارد کنید
  • کد ملی خود را وارد کنید

پس از طی کردن این مراحل در نهایت وضعیت صدور گذرنامه‌تان به شما نمایش داده می‌شود.

با توجه به اینکه این کد دستوری در برخی مواقع دچار مشکل شده و کاربر را در بعضی مراحل به مرحله بعد هدایت نمی‌کند، احتمال دارد این روش چندان به کارتان نیاید! بنابراین در ادامه این مطلب روش‌های دیگری را که برای انجام این کار وجود دارد، توضیح می‌دهیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

پیگیری گذرنامه با سامانه ۱۱۰۰

علاوه بر روش آفلاین شماره‌گیری کد دستوری و روش آنلاین مراجعه به اپلیکیشن پلیس من برای پیگیری وضعیت پاسپورت، یک سرویس پیامکی نیز راه‌اندازی شده است که از طریق آن می‌توانید بدون نیاز به اینترنت و از طریق ارسال پیامک با گوشی موبایل خود از وضعیت گذرنامه‌تان مطلع شوید. البته در جریان باشید که استفاده از این روش هزینه اندکی برای شما دارد.

برای این کار لازم است در بخش پیامک گوشی خود یک علامت سؤال (؟) را به سرشماره 1100 پیامک کنید. پس از ارسال این پیامک، یک پیامک دریافت می‌کنید که در آن باید کد خدمت مورد نظر خود یعنی «گذرنامه» را بار دیگر به این شماره پیامک کنید. در ادامه این سرویس از شما می‌خواهد که کد ملی خود را ارسال کنید.

پس از ارسال کد ملی وضعیت گذرنامه شما در قالب یک پیامک برایتان ارسال شده و می‌توانید از آن مطلع شوید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که هزینه ارسال هر پیامک به این سرویس پیامکی ۱۵۰ تومان خواهد بود.

پاسپورت

در مورد استعلام آخرین وضعیت پاسپورت از طریق سرویس پیامکی نیز لازم است این نکته را ذکر کنیم که این سرویس در بعضی از مواقع دچار اختلال شده و با تأخیر پیامک را ارسال می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید سریع‌تر و ساده‌تر نتیجه استعلام وضعیت پاسپورت خود را دریافت کنید روش‌های دیگر را انتخاب کنید.

استعلام وضعیت گذرنامه از طریق سامانه ۱۱۰۰۳۰۰

یک سامانه پیامکی دیگر برای پیگیری آخرین وضعیت گذرنامه هم سرشماره ۱۱۰۰۳۰۰ است که برای استفاده از آن لازم است با همان شماره موبایلی که در فرم درخواست گذرنامه ثبت کرده‌اید به این سرشماره پیامک بفرستید.

برای این کار عدد 1 را در قالب یک پیامک به سرشماره ۱۱۰۰۳۰۰ ارسال کنید. در ادامه طبق دستور این سرویس که برای شما پیامک می‌شود پیش بروید و با ارسال کد ملی از وضعیت گذرنامه خود مطلع شوید. لازم به ذکر است که ارسال هر پیامک به این سرویس پیامکی ۱۰۰ تومان برای شما هزینه دارد.

استعلام وضعیت گذرنامه با تلفن ثابت

علاوه بر روش آنلاین و سرویس‌های پیامکی یک شیوه غیر حضوری و آفلاین دیگر برای اطلاع پیدا کردن از وضعیت پاسپورت این است که از طریق تلفن ثابت آن را پیگیری کنید. شماره‌ای که برای ارائه این خدمت در نظر گرفته شده ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ است.

برای استعلام آخرین وضعیت گذرنامه خود با یک تلفن ثابت با شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ تماس بگیرید و با راهنمایی اپراتور مراحل را طی کرده و از آخرین وضعیت گذرنامه خود مطلع شوید.

استعلام وضعیت گذرنامه از طریق پست

روش آخری که برای استعلام گرفتن وضعیت صدور گذرنامه خود دارید استفاده از سامانه شرکت ملی پست است. البته این روش در شرایطی کاربرد دارد که گذرنامه برای شما ارسال شده باشد و شما پس از ارسال یک کد مرسوله پستی دریافت کرده باشید. این کد پس از این که گذرنامه برایتان ارسال شود، به شماره موبایل شما پیامک می‌شود.

چنانچه به هر دلیل کد مرسوله پستی را در اختیار ندارید، برای دریافت کد مرسوله یا همان بارکد پستی را دریافت کنید، می‌توانید با شماره ۱۹۳، که متعلق به شرکت پست است، تماس بگیرید. پس از تماس گرفتن با این شماره، عدد ۲ را وارد کنید پس از آن، با وارد کردن کد ملی بارکد پستی ۱۶ رقمی گذرنامه ارسال‌شده شما خوانده و اعلام می‌‌شود.

هر زمانی که بارکد پستی خود را در اختیار داشتید می‌توانید به سایت سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست به نشانی www.tracking.post.ir مراجعه کنید و با وارد کردن کد مرسوله از آخرین وضعیت گذرنامه خود مطلع شوید.

سوالات متداول

  • بهترین راه برای استعلام وضعیت گذرنامه چیست؟

    هرچند با ارسال پیامک یا با استفاده از تلفن ثابت می‌توانید وضعیت گذرنامه را استعلام بگیرید اما ساده‌ترین و سریع‌ترین راه استفاده از اپلیکیشن پلیس من است.

  • هزینه استعلام گذرنامه از طریق اپلیکیشن پلیس من چقدر است؟

    برای استعلام گذرنامه با این روش باید مبلغ ۵ هزار و ۲۰۰ تومان بپردازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات